P12 vs Rev2

JanCornelis

Ingeburgerd
Lid sinds
28 mei 2021
Berichten
69
Locatie
Utrecht
Er zijn veel discussies op gears*** te vinden over dit onderwerp. Maar veel lijken plaats te vinden toen de rev2 net uit was.

Ik heb niet de mogelijkheid de synths te proberen. Zijn er hier mensen die langer ervaringen hebben met zowel de Prophet 12 als de 08 rev2.

BACKGROUND. Over een maand of 6 is mijn huis zover om mijn studio in te richten. Ik denk erover om dan een “volwassen” synth te kopen. Ik heb een Blofeld, analog 4 mk1 (gaat niet weg), neutron, SY77 (hou van die toetsen). Mijn keuze valt dus op dit moment op een prophet 12 of rev2. De argumenten zijn standaard (rev2 klinkt lekkerder, de 12 lijkt zoveel meer sonische exploratiemogelijkheden te bieden.)
 
Ik heb een Rev2 en een Pro2, maar geen P12. De Rev2 is een prima synth, met plenty diepte. De P12 is nog véél dieper, met een veel fijnere UI. Ik denk dat ze elkaar qua sound niet veel ontlopen, al moet je er op de P12 waarschijnlijk soms iets meer je best voor doen als je op zoek bent naar de Rev2 sound. De oscs zijn anders, maar de filters hetzelfde. De Pro2 is een heel ander soort synth, maar qua UI en oscs vergelijkbaar met de P12 (en véél betere filters). Vandaar dat ik er toch iets over durf te zeggen. Als jouw keuze per se tussen deze 2 machines gaat, zou ik voor de P12 gaan als je die voor een redelijke prijs kan vinden. Als je echt gaat voor de sound, zou ik eerder een P6 op de kop proberen te tikken.

Kijk ook eens naar een Peak of Summit als een P12 je teveel (of te duur) is. De Rev2 is een prima synth, maar een Peak blaast hem toch wel weg hoor...
 
De Rev2 is een prima synth, maar een Peak blaast hem toch wel weg hoor...
Bedankt voor je antwoord. Ik heb eigenlijk nog geen hele overtuigende peaks demo’s gezien waar het geluid van bijvoorbeeld een p08 te evenaren is. De demo’s van de peak klinken altijd wat .. “zeurderig” ... of zo.

Waarin blaast de peak jouw rev2 omver?
 
Vraag jezelf af wat je mist, ook omdat je al een hele mooie "volwassen" set hebt (hele goede keuzes zover).
Ik heb geen van beide synths, dus OT.
 
Ik neig ernaar te denken dat het aantal noten in akkoorden omgekeerd evenredig is met de benodigde complexiteit van de losse noten. Als je met negenden bezig ben: heb je de Take 5 overwogen? Heb je een hekel aan 'voice stealing'? (ik wel)
 
Ik heb met een midikastje (midigal..?) 3 A4's gepolychained.. midi solutions heeft daar volgens mij ook wel een apparaatje voor.
Hoe werkt dat -- ik heb bij Midi Solutions gezocht maar kon mijn wensen niet vinden. Misschien is dit mijn kennis binnen het midi Jargon.

Wanneer ik twee A4s chain wil ik graag:

In ieder geval:

- Progam (changes) gelijk hebben
- Notestealing over de twee devices gerregeld hebben
- Aftertouch, Mod, velocity gebruiken

Nice to have:

- Performance mode op in a4 heeft ook invloed op de andere a4 (dus 1 a4 als 'controller')
 
Er zijn veel discussies op gears*** te vinden over dit onderwerp. Maar veel lijken plaats te vinden toen de rev2 net uit was.

Ik heb niet de mogelijkheid de synths te proberen. Zijn er hier mensen die langer ervaringen hebben met zowel de Prophet 12 als de 08 rev2.

BACKGROUND. Over een maand of 6 is mijn huis zover om mijn studio in te richten. Ik denk erover om dan een “volwassen” synth te kopen. Ik heb een Blofeld, analog 4 mk1 (gaat niet weg), neutron, SY77 (hou van die toetsen). Mijn keuze valt dus op dit moment op een prophet 12 of rev2. De argumenten zijn standaard (rev2 klinkt lekkerder, de 12 lijkt zoveel meer sonische exploratiemogelijkheden te bieden.)
De vraag is dan vooral wat je belangrijker vindt: de betere klank of meer synthopties. Als de klank leidend is maar je bent bereid P12 achtige bedragen uit te geven zou ik ook zeker de Prophet-6 of OB-6 in je overwegingen meenemen, die klinken naar mijn mening beter dan zowel de P12 als Rev2 en vallen in ongeveer dezelfde prijsklasse als de P12 (maar zijn wel wat beperkter).
 
Ik heb zelf enkel de Rev2-16

Als ik zelf moet kiezen dan zou dit de volgorde zijn:

Nr1: Rev2-16
Nr2: OB-6
Nr3: P12
Nr4: P6
 
Ik neig ernaar te denken dat het aantal noten in akkoorden omgekeerd evenredig is met de benodigde complexiteit van de losse noten. Als je met negenden bezig ben: heb je de Take 5 overwogen? Heb je een hekel aan 'voice stealing'? (ik wel)
Een synth is geen piano he. Een 5-noten akkoord met een hand klinkt vaak als bagger op een synth, terwijl het op een piano prima is. Op een synth moet je al gauw over octaven gaan spreiden en dan kan je net zo goed twee synths gebruiken of op zoek naar een multitimbrale synth met split
 
Ik heb zelf enkel de Rev2-16

Als ik zelf moet kiezen dan zou dit de volgorde zijn:

Nr1: Rev2-16
Nr2: OB-6
Nr3: P12
Nr4: P6
Ik heb de Rev2-16, OB6 en Peak. en een Kronos maar die heeft er niets mee te maken.

Rev2-16 is de meest versatile van de drie en klinkt analoger dan de Peak. Peak is ook een straffe machine, heel krachtig maar wat te perfect om analoog te klinken. OB6 is een vette bak maar is maar beperkt inzetbaar (minst brede klankkarakter van de drie).
 
uw argumenten graag *D
Maar natuurlijk:

Rev2: 16v, zeer volwassen synth met 16 voices, bi-timbraal. zeer compleet met goede effect sectie. moderne analoge klank en ook nog eens de goedkoopste van de hoop.

OB-6: heel mooie klank met iets betere filter en excellente fun-factor door de eenvoud. 6voices, pffff. mono timbraal allemaal zeer beperkt en niet meer van deze tijd.

P12: mooie klank maken kost meer moeite en tijd maar kan net zo goed. minder volwassen dan de rev2. Als het Hybride mag/moet zijn is er de Novation Summit bijvoorbeeld. goedkoper en veeeel beter.

P6: 6voice en ook weer zeer beperkt voor een moderne analoge bak, klinkt ook wat minder mooi dan bv de OB6, ook bijzonder duur.

Graag gedaan :biertje:


PS: ik zou ze graag allemaal hebben en nog een P10 en OBX8 erbovenop.
Het zijn allemaal toppers.

De OB-6 en Summit staan op mn directe wishlist.
 
Bedankt voor jullie antwoorden! Kleine update:

  • Ik merk dat de voorkeur bij de reacties hier ligt bij de rev2 -- gewoon omdat deze vetter klinkt by default. En daar ben ik het helemaal mee eens.
  • Polychainen: Wordt mij iets te technisch en mogelijk teveel gedoe met live-parameter tweaking
  • P12 wordt duidelijk afgezet tegen de Novation Peak en Summit. De argumenten over prijs gelden volgens mij niet meer (op dit moment staat er een P12 voor 1550 op Marktplaats). Voor mij gaat die vergelijking niet op omdat de P12 voor mij echt een fijner geluid heeft dat de Novation apparaten
Voor mij komt het denk ik aan op het volgende:

Ik denk dat ze elkaar qua sound niet veel ontlopen, al moet je er op de P12 waarschijnlijk soms iets meer je best voor doen als je op zoek bent naar de Rev2 sound.

Wil ik gaan zitten en spelen of heb ik de behoefte om de diepte in te gaan, al is het met iets meer moeite... op dit moment neig ik naar de rev2, omdat mijn Blofeld qua sounddesign me toch steeds weer verbaasd en met zijn modmatrix nog genoeg ontdekkingen in petto heeft....
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik heb de Prophet-12 en Rev-2 (8 voice). Mijn 12 staat te koop en de 8 blijft, dat zegt al iets.

De 12 is is heel uitgebreid met extreem veel modulatiemogelijkheden, maar vind ik niet heel warm klinken. Net of ie dat analoge randje mist en klinkt naar mijn mening een beetje "harsh".

Zelfs tegen de Peak/Summit (die ik ook heb) vind ik de 12 niet beter.
 
Ik heb de Prophet-12 en Rev-2 (8 voice). Mijn 12 staat te koop en de 8 blijft, dat zegt al iets.

De 12 is is heel uitgebreid met extreem veel modulatiemogelijkheden, maar vind ik niet heel warm klinken. Net of ie dat analoge randje mist en klinkt naar mijn mening een beetje "harsh".

Zelfs tegen de Peak/Summit (die ik ook heb) vind ik de 12 niet beter.
Ik ben tevreden met mijn Rev2 (de 12 heb ik niet, de Peak dan weer wel) maar ik vond de sound van de rev2 ook al tijd wat te harsh. Dat heb ik opgelost door de para EQ van m'n tafel ergens in het middengebied wat dB's te cutten. Da's niet een vaste instelling op het kanaal van de rev2. En dat bevalt prima.
 
Ik had laatst een P12 desktop op bezoek om een weekendje om te proberen. Klinkt helemaal niet verkeerd, maar omdat ik ook een Summit heb kon ik moeilijk beslissen of ik hem wou houden. Uiteindelijk niet gedaan. Zouden jullie een Hydrasynth + opleg inruilen voor een P12?
 
Back
Top