ProgHead's Modular

Het moet ook niet te snel gaan, want ik heb alleen ruimte voor de meest essentiële zaken. Nog afgezien van de kosten...

Maar het lezen van Patch & Tweak heeft mij geweldig geholpen, zonder een dergelijk overzicht verdwaal je in een onafzienbaar woud van mogelijkheden.
 
Daar is maar heel weinig van te vinden! En dat is precies wat het voor mij zo leuk maakt. Ik zal mij ook meer concentreren op interessante geluiden dan op muziek. Als ik met mijn analoge computer interessante geluiden vind zal ik de patches die daarvoor nodig zijn hier posten. Muzikaal getalenteerden kunnen daar dan verder mee aan de slag. Generatieve patches vind ik ook leuk, want dan zijn de geluiden de muziek. Dat zou ook aardig zijn, dan valt het componeren samen met het patchen. Misschien dat me dat wel lukt...?
 
verder.JPG


Weer een stapje verder, nu ook met een dubbele vermenigvuldiger. :)

Wel kan ik er naarmate mijn rack voller wordt steeds slechter bij om de voedingsstekkertjes in te prikken. Is daar een truc voor, behalve dan om weer modules los te halen om andere modules bij te kunnen voegen?
 
Ik heb zelf flying bus cables maar het blijft gedoe. Als ik nog een keer cases zou bouwen zorg ik dat er een deur in de achterkant zit.

Het lijkt er op dat bij jou het bus board relatief klein is. Als je alle huidige modules nou dicht op elkaar zou plaatsen op de bovenste rij en links onder, dan kan je alle nog aan te schaffen modules straks monteren zonder dat je andere modules los hoeft te halen om de stroom aan te sluiten. Of ze dan uiteindelijk allemaal op een logische plaats zitten is dan nog maar de vraag natuurlijk :)
 
In mijn rack zitten twee strips met voedingsaansluitingen, een op de bodem en een tegen de achterwand.
 
De eerste oscillatie in een patch met drie Ladik integrators:
modular.JPG


oscillation.JPG


Nu nog zien of het me lukt de oscillatie chaotisch te krijgen...
 
Gelukt!!! :geslaagd: Mijn eerste modulaire chaos met drie Ladik integrators (primitief opgenomen met een microfoon op mijn Windows laptopje) maar je kunt horen hoe het klinkt:

first-modular-chaos.JPG


first-modular-chaos(signal).JPG





(Voor de fijnproever: de patch is gebaseerd op x''' = -ax'' - x' +|x| - 1 net als mijn in Faust geschreven ChaosSynth plugin.)
 
Laatst gewijzigd:
Hier nog wat fasediagrammen:

1.JPG
2.JPG
3.JPG



Nog wat getweakt. Er lijken drie situaties mogelijk:
a. Geen oscillatie. Geeft een punt.
b. Periodieke oscillatie. Geeft een stabiele figuur.
c. Chaotische oscillatie. Geeft een instabiele figuur die ook niet tot rust komt.
 
Back
Top