Advies gevraagd: welke computer voor homestudio?

turgut

Stamgast
Lid sinds
15 mei 2003
Berichten
152
Mijn oude iMac is ondertussen aan vervanging toe en ik ben op zoek naar een nieuwe computer. Ik heb even rond gekeken, maar ik ben eerlijk gezegd flink geschrokken van de prijzen die Apple vraagt. Ik heb de computer nodig in mijn homestudio om mijn DAW (laatste versie Cubase) te draaien en audiotracks (multitracking) op te nemen. Verder gebruik ik een paar VST's en gebruik ik maximaal 10 tracks.

Kan iemand mij adviseren welke computer ik het beste kan aanschaffen waarbij ik niet de hoofdprijs betaal? Omdat ik er niet mee hoef te reizen lijkt een desktop mij het meest voor de hand liggen. Dank alvast!
 
Welke imac heb je en wat is t probleem ermee? Soms is een ext usb harde schijf een verse wind en kost je pakweg 100 euro. Ik heb zo 2 imacs draaien.
 
Dag Klinske, ik heb inmiddels mijn oude imac in mijn andere huis geplaatst waar ik een kleinere studio heb. Ik heb dus sws een nieuwe nodig. Maar bedankt voor je tip!
 
Mijn 2015 voldoet prima. En ik reken er ook op dat ie dat nog minstens 5 jaar doet.
 
Laatst gewijzigd:
Verder gebruik ik een paar VST's en gebruik ik maximaal 10 tracks
Dan kom je met een M1 toch ruimschoots toe.

Neem gewoon de Imac 24 tier 2 met 16gb ram
Heb je een zeer performante en mooie stille desktop vr net geen 2000€.
En vr de upgrade prijs vr naar 1Tb koop je u een externe (thunderbolt) ssd
Ook niet goedkoop die thunderbolt I know maar wel snel.
 
Grappig, de topicstarter zegt dat ie geen Apple wil vanwege de hele hoge prijzen en iedereen raadt 'm vervolgens Apple aan, hoezo biased?
Een advies van mijn kant en ik zal niet de enigste zijn; koop gewoon een pc met een Intel I7 11700K met 16 of 32 gb ram en een snelle ssd met een stille voeding en fan van bijv cool 'n quiet en je hebt een goede basis.
Zeker als je max 10 tracks gebruikt kan je prima toe met zo'n pc.
Een AMD Ryzen in de hoge categorie schijnt het ook prima te doen alleen heb ik zelf geen ervaring met AMD maar er zullen forumleden zijn die je daar wel iets over kunnen zeggen.
Als je niet zelf bouwt dan kan je bijv bij Azerty voor een klein bedrag die pc laten samenstellen en geven ze garantie, meerdere forumleden en ook ik hebben prima ervaring met ze als het om aftersale service gaat als je een keer gedoe hebt.
Ik heb verder geen belang in deze shop dus het is een welgemeend advies; Dé webshop voor al je computeronderdelen: Azerty
 
Waar lees jij dat ie geen apple meer wil? Hij schrikt vd nieuwprijs. Tja, wij allemaal. Ik koop dan ook nooit n neusje vd apple zalm. En ben niet bang van een die 8 jaar oud is. Integendeel, die haal ik zelf nog open, die nieuwe platte kan je wel vergeten om zelf open te gooien (of kan dat ondertussen toch)
 
Grappig, de topicstarter zegt dat ie geen Apple wil vanwege de hele hoge prijzen en iedereen raadt 'm vervolgens Apple aan, hoezo biased?
Zo las ik het iig niet.
Hij schrok van de prijzen.
Maar een M1 Mini is ruim voldoende voor z'n vraag en kost ongeveer net zoveel als een beetje een desktop PC met als voordeel dat het 'werkt zoals hij gewend is'.
Vandaar m'n advies.
 
We kunnen er een hele discussie van maken maar ik denk dat de topicstarter daar niet op zit te wachten?
Hij schrikt van de prijzen en wil niet de hoofdprijs betalen en ik lees dat ie open staat voor iets anders dus geef ik een advies voor een goede pc die niet van Apple is, daar is niets mis mee denk ik?
 
We kunnen er een hele discussie van maken maar ik denk dat de topicstarter daar niet op zit te wachten?
Hij schrikt van de prijzen en wil niet de hoofdprijs betalen en ik lees dat ie open staat voor iets anders dus geef ik een advies voor een goede pc die niet van Apple is, daar is niets mis mee denk ik?
Prima advies. Ik ben zelf Windhoos man (geen fan, maar gebruiker) en niet biased.
Overigens schrok ik ook van de Windows prijzen tegenwoordig (PC / Laptop bedoel ik). Daar zit niet zoveel verschil meer tussen. Als het over high end spul gaat dan.
Een fatsoenlijke video edit PC / laptop gaat richting (soms zelfs over) een beetje Macbook Pro.
 
Het voordeel van een m1 Mac is wel dat deze zeer stil is, wat een gewenste feature is in een audio studio. Bij een stevige Intel / AMD CPU zul je ook een stevige koeler moeten gebruiken, wat altijd meer geluid zal genereren dan een M1.

Overigens gebruik ik Windows én Mac, dus ik niet perse biased.
 
Zou een M1 niet echt stil willen noemen, meer een stofzuiger, Gearslutz staat ook vol met klachten.
 
Uit m'n eigen ervaring kan ik zeggen dat als je een stille fan en voeding zoals eerder vermeld van bijv cool 'n quiet er in zet dan is je pc muisstil.
Die voedingen en fans worden er speciaal voor gemaakt.
Het wordt anders als je een stevige videokaart er in zet om te gamen maar dat zal je voor audiobewerking niet doen neem ik aan.
 
Ik ben wel biased want ik vind Windows en PCs echt zwaar klote voor alles dat met audio en midi te maken heeft, dus ik zou adviseren om de dikste Mac te kopen (desnoods tweedehands) die nog wél binnen je budget past. Zeker die M1 Mini's zijn best goed te betalen en hebben flink wat power. Dus ben je meteen voor de komende paar jaar onder de pannen.
 
Ik ben wel biased want ik vind Windows en PCs echt zwaar klote voor alles dat met audio en midi te maken heeft
Da's zeker van 20 jaar terug dan want al heel wat jaren kan je met windows een prima audio pc samenstellen.
 
Back
Top