Scheiden van MIDI/Audio en toetsenbord van Yamaha P-200 elektronische piano

bijlevel

SWB
Lid sinds
29 november 2007
Berichten
1.273
Locatie
Delfgauw
Hallo,
Ik heb het plan opgevat om, zoals ik al in de titel zeg, het MIDI/Audio deel van een P-200 piano te scheiden van het toetsenbord. Het MIDI/Audio deel wil onderbrengen in een 19" rack en dan vervolgens aansturen met mijn MIDI-controller toetsenbord. Ik wil dit omdat ik de geluiden en dan met name de pianogeluiden erg goed vind, maar ik heb al twee goede pianotoetsenborden c.q. MIDI-controllers voor aansturing. Voor een derde met 88 toetsen! is mijn studio eigenlijk te klein. Uiteindelijk zou ik het toetsenbord wel willen behouden en draagbaar maken, want de toetsaanslag is best wel goed. Heeft iemand op dit vlak ervaring en zo ja, is het een haalbaar project? Ik heb de servicehandleiding en daarin staan de verschillende componenten met hun onderlinge verbindingen goed in beschreven. Ben benieuwd naar de reacties!
 
Je moet niet alleen goed zijn in het timmeren van een aardig kastje.
Zelf heb ik een zelfde dilemma, van een master keyboard zijn de toetsen onherstelbaar kapot vanwege de contacten.
de elektronica is nog prima.
Dan heb ik nog twee mooie bijna nieuwe toetsenborden liggen waarvan alleen alle draadjes éen voor eén terug-gesoldeerd moeten worden.
Wat een werk als je voor onder de honderd euro een master-keyboard-only-midi-out kan kopen wat naar de desktopmodule-alleen-midi-zonder-toetsen wordt geleid.
 
Dank voor je reactie. Gelukkig hoef ik het keyboard niet te herstellen. Maar mijn belangrijkste doel is een rackversie van de midi c.q. geluidsmoduul. Als die op de markt was geweest, zoals wel vaak het geval bij andere producten in deze categorie, dan had die p.o. aangeschaft. Maar die is er niet. (En ik ben goed in het timmeren van een kastje, want ik heb recentelijk een cnc-machine aangeschaft...)
 
Uw vraag is heel legitiem en begrijpelijk want het lijkt of het zo is dat iedereen ruimte te kort komt.
Een van de redenen dat ik geen grote dingen er meer bij koop.
En dan kwam ik er ook achter dat het ene toetsenbord niet het anderen is.
Zelf zou ik nog wel een keer een toetsenbord willen hebben die ooit gemaakt zijn met dubbele of drie dubbele contacten.
Dat geeft meer speel mogelijkheden.
D.w.z. hoe dieper de toets ingedrukt hoe meer contacten worden gemaakt.
Die zijn ongelofelijk duur of niet te vinden.
Die oude Hammonds hadden ze.
Maar er lijkt geen markt voor Behalve zelfbouw. Tip : uit een oud orgel slopen waar dat in zit en dan van meerdere midi`s out voorzien.
Zo heb ik er nog spijt van heel hele boel oude orgels weggegooid te hebben waar dat in zat. (en vals waren vanwege per toets aparte toonopwekking)
maar met spijt doe je niet veel.
Tegenwoordig moet ook alles super-goedkoop-massa-weggooi spul zijn anders is er geen markt voor.
 
Laatst gewijzigd:
@jserle bedankt voor je reactie. Zulke toetsenborden lijken mij idd erg vernuftig, want je kan dan bijvoorbeeld steeds per contact een nieuw geluid toevoegen. Overigens is dat technisch met aftertouch ook mogelijk. Je moet dan via MIDI control bijvoorbeeld instellen dat bij een bepaalde (drempel)waarde van de aftertouch dat bepaalde instrument/geluid er bijkomt. Maar we raken off topic.

Mij interesseert op dit moment meer de technische implicaties van het onderbrengen van de midi/audio in een apart 19" rack "losgeweekt" ;) van het toetsenbord.
 
Carlo de Wijs is van de week professor geworden in de toetsen. TOETSEN e.d. (Volgens mij het geheim van Hammond.)
Op minuut 12 van het tweede filmpje stel ik de vraag een beetje stotterend omdat ik niet helemaal wakker was Carlo de Wijs geeft antwoord :
 
Carlo de Wijs is van de week professor geworden in de toetsen. TOETSEN e.d. (Volgens mij het geheim van Hammond.)
Op minuut 12 van het tweede filmpje stel ik de vraag een beetje stotterend omdat ik niet helemaal wakker was Carlo de Wijs geeft antwoord :
Bedankt voor deze informatie. Ik ben ook een groot fan van de Hammond en gebruik 'm veel in mijn muziek. Ik heb al decennia lang de software versie van Native Instruments: B4, de allereerste versie, echt heel goed, maar wordt door hen niet meer ondersteund, evenals versie 2: B4 II. De eerste versie vind ik beter, zeker de "distortion" en daarom gebruik ik die meestal. Ik heb speciaal een PC met Windows XP alleen voor deze Hammond. Ik heb de dissertatie van Carlo de Wijs gedownload en zal proberen tijd te vinden om 'm te lezen. Nogmaals dank, maar helaas wel weer off topic ;).
 
Off Topic ? je bent toch toetsen RIDDER ?

Carlo de Wijs : Dank!
Ik beveel je de volgende website aan:
daarop vele verhalen over de werking van het Hammondorgel.
Vriendelijke groeten,
Carlo
Op 29 okt. 2022, om 18:17 heeft jserle@zeelandnet.nl het volgende geschreven:
Van Harte gefeliciteerd met uw doorzettingsvermogen en VASTHOUDENDHEID dat u dit gehaald heeft
Nu U dan professor ben hoop ik dat ik u een vraag mag stellen.

: Het gaat om de toetsen van (een klavier zoals de Belgen dat noemen) een
TOETSENBORD
enzv. . . . .
 
Bij heel veel apparaten gaat het voldoende zijn als je gewoon de datakabel van klavier naar het "moederbord" loskoppelt en dan de MIDI IN poort gebruikt in combinatie met een MIDI klavier. Dit is echter niet altijd waar; bij sommige apparaten biedt het ingebouwde klavier meer mogelijkheden dan de MIDI IN poort aanbiedt. bv bij de JD-XI werkt de auto chord functie (voor zover ik me herinner) alleen met het ingebouwde klavier. Maar waarschijnlijk ga jij bij je P200 niet dat soort zaken tegenkomen.

Wat de rest van de ombouw betreft: schroevendraaier en zaag om de originele ombouw weg te halen. Speakers loskoppelen. Nieuwe kleine behuizing maken. Voordat je ergens aan begint te hakken eerst nakijken of alle printplaten wel smal genoeg zijn voor 19 inch of er komen traantjes van. :)
 
@Nicolas 2000 Bedankt voor deze input! Op deze manier lijkt het simpel en als ik er langer over nadenk is dat mss ook wel zo. Eigenlijk is het hergebruiken van het klavier meer een probleem, want daar moet ik dan minimaal MIDI out aan toevoegen. Maar mss kan ik de betreffende "schakeling" van de P200 hergebruiken, hoewel... MIDI out is ook wel handig voor sysex dumps van instellingen/presets. Ik zal iig beginnen met het openmaken van de P200 en het verwijderen van het toetsenbord.
 
Het hergebruiken van het klavier gaat hoogstwaarschijnlijk véél moeilijker zijn, want 99% zeker zit de elektronica om het klavier naar MIDI OUT om te zetten mee op het moederbord of op z'n minst op het gedeelte dat ook de MIDI IN voor haar rekening neemt. Kort gezegd lijkt het me niet realistisch om het klavier te hergebruiken tenzij je echt helemaal custom iets gaat bouwen, wat echt niet eenvoudig is.
 
Of je hebt een, alleen maar midi toetsenbord waar van de toetsen het niet meer doen..
Dan kun je de elektronica hergebruiken.
Zoals ik heb. Maar ik heb al twee alleen maar een toetsenbord met enkel toetsen.
Maar ik zie op tegen het werk.
. . . Verder is het even per toets oversolderen.
. . . Zo is het toetsenbord te hergebruiken. Verder moet er nog iets van een kastje omheen.
 
@jserle Ha, je brengt mij op een idee. Ik heb idd nog een midi toetsenbord, een Nektar Impact GX61, wat eigenlijk een miskoop is, omdat het zo beroerd speelt en ik daarom nooit heb gebruikt. Er zitten 61 toetsen op tegenover de 88 van de P200. Dat zou één van de vele ;) potentiële problemen kunnen zijn... Maar het valt uit te zoeken! Bedankt.
 
Dat kan potentieel nog steeds tricky zijn, want er is tussen merken geen standaard over hoe een keyboardmatrix is opgebouwd. Maar als je geluk hebt is het compatibel of voldoende in de buurt om aan te passen.

Dus eerst even kijken hoe beide apparaten de toetsinfo "aanleveren" aan de matrix. En dan is er nog het feit dat ze ook de juiste velocitycurve moeten gebruiken... Het is allemaal een stuk eenvoudiger bij simpele on/off toetsen.
 
Back
Top