Welke breadboard kopen?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.553
Locatie
Zeist
Ik ben van plan een breadboard te kopen (liefst via Bol.com) om met OpAmp circuits te experimenteren. Wat is een goede keus?
 
Ik weet niet of de verschillen in kwaliteit echt groot zullen zijn, denk dat dit wel meevalt. Wat groter is in elk geval beter als kleiner, dan loop je niet snel tegen beperkingen aan qua ruimte dat een schakeling niet meer past. Of een aantal kleinere, maar dan meerdere exemplaren zodat je wat achter de hand hebt als dat nodig is. En genoeg insteekkabeltjes erbij. :)
 
Wat bedoel je met een bijpassende voeding? in principe werkt laboratoriumvoeding, alleen zijn de manier van aansluiten soms anders. Zo heb ik zelf breadboards zonder bananenpluggen, die moet je dus voeden met losse draadjes, andere breadboards hebben gemonteerde banaanpluggen zodat je makkelijk de voeding kan aansluiten op de boards.
 

Maar kennelijk moeten die voedingen dan weer in een computer geplugd worden?

Wegens ruimtegebrek zal het experimenteerwerk op mijn kamertafel moeten gebeuren, voor zaken als een laboratoriumvoeding wordt dat al snel te krap.
 
Ik neem aan dat je in eerste instantie wat kleinere schakelingen wil proberen, die zullen vast niet veel stroom trekken. Het zal dan, neem ik aan dat het voor het analoge computer project is, voor de voeding +12V en -12V nodig hebben. Je kunt later nog 'ns kijken naar een andere voeding die dat kan leveren, maar voor nu kun je ook vier 9V batterijtjes nemen. Met twee daarvan en een 7812 maak je +12V, met de andere twee blokjes en een 7912 -12V.
 

Maar kennelijk moeten die voedingen dan weer in een computer geplugd worden?

Wegens ruimtegebrek zal het experimenteerwerk op mijn kamertafel moeten gebeuren, voor zaken als een laboratoriumvoeding wordt dat al snel te krap.
Deze heb ik ook, bijzonder handig, gevoed uit usb levert 5volt en 3.3volt (kan ook tegelijkertijd) én een aan/uit schakelaar zodat je niet steeds je usb kabel hoeft te (un)pluggen
Echter geen 12 volt….
DE0C86CC-8D00-4A4C-B885-E1CAAF223924.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Uiteindelijk willen we modules gaan maken die in een Eurorack opzet kunnen werken. En dan heb je + en - 12V als voeding nodig.
 
Uiteindelijk willen we modules gaan maken die in een Eurorack opzet kunnen werken. En dan heb je + en - 12V als voeding nodig.
Je kan ook een simpele eurorack voeding kopen zoals deze 🎹 Behringer CP1A en dan met wat stripboard een header maken voor op je breadboard. Een beetje zoals de voeding van @Grumble maar dan met een eurorack voedings-plug erop.
 
Of deze van Doepfer, is nog wat goedkoper:


Als je 'm zelf bouwt is hij nog wat goedkoper. Ik heb zelf deze van Frequency Central al eens gebouwd met onderdelen van Tayda:

 
Even kijken welke opties er nu zijn langs gekomen:

- Batterijen (en 7912's).
- Lunchbus.
- USB-MMI Modular.
- Behringer CP1A
- Doepfer A-100 MNT
- FC Power
Is het ook mogelijk een breadboard direct in een Eurorack te zetten? In dat geval zou ik wellicht beter gelijk met een leeg Eurorack met voeding kunnen beginnen. Dan is dat vast voor elkaar...
 
Voor 60 Euro voor een rackje met voeding is dit anders ook een goedkope oplossing:

 
Is interessant, en voor mij betaalbaar. Hoe ziet zo'n Behringer rack eruit?
 
Even kijken welke opties er nu zijn langs gekomen:

- Batterijen (en 7912's).

Met een 7812 en 7912... :) Maar deze houtje-touwtje methode alleen als je even niks anders hebt om mee te beginnen, als je één van de genoemde voedingen koopt dan is dat natuurlijk beter. *D
 
Voor 60 Euro voor een rackje met voeding is dit anders ook een goedkope oplossing:


Heb een persoonlijk berichtje gestuurd met de vraag welk rack het precies is.
 

Zit hier misschien iets bij?

Edit: zit geen solderless breedband bij...

Dat is zeker interessant zodra we weten hoe de circuits eruit gaan zien en ze daadwerkelijk voor gebruik in Eurorack gebouwd gaan worden.
 
Back
Top