Roland EM15 halve toetsenbord zachter

b-a-r-t

Nieuwkomer
Lid sinds
18 oktober 2022
Berichten
6
Locatie
Den Haag
Hallo,

Ik repareer het keyboard van mijn nichtjes, er waren toetsen die het niet deden en er waren toetsen die heel hard in vergelijking met de rest klonken. Ik heb alle toetsen verwijderd en de rubber strip en contacten schoongemaakt met isopropanol. Alles werkt nu weer perfect, maar er is 1 probleem:

De linker helft van de toetsen klinkt vrij luid en de rechter helft klinkt zachter.

Nu is mijn vraag is dat een instelling? (Kun je zo een keyboard resetten naar fabrieksinstelling om dat uit te sluiten?)

Of zou het een elektronisch probleem kunnen zijn?

Misschien heeft iemand dit eerder meegemaakt en opgelost, ik hoop het.

Groeten,
Bart
 

Attachments

  • 2022-10-11 20.01.34.jpg
    2022-10-11 20.01.34.jpg
    137,3 KB · Bekeken: 110
Als je in de manual kijkt op blz 85: https://static.roland.com/assets/media/pdf/EM-25_15_OM.pdf
Initializing your EM-25/EM-15 (Factory)
After working extensively with your EM-25/EM-15, you may want to recall the original factory settings. Note that
the Recorder song and User Program memories will be empty after initializing your EM-25/EM-15.

Here is how to initialize your EM-25/EM-15:
(1) Power off your EM-25/EM-15.
(2) Hold down the [USER PROGRAM/WRITE] button while turning your EM-25/EM-15 back on again.
The message “Factory!” will inform you that the EM-25/EM-15 has been initialized.
 
Helaas helpt dat niet.

Hoe werkt het elektronisch gezien, de 2 helften van het toetsenbord hebben elk een connector. Kan ik die ongestraft omwisselen om eens te zien of het aan de toetsen ligt of aan het deel na de linker connector?

Zou het een bepaalde elco kunnen zijn?

Heeft iemand een schema/servicemanual?
 
Start eens een ritme - heeft de linkerhelft toevallig invloed op de begeleiding (de baslijntjes en melodietjes)? En is de rechterhelft een "los" instrument?

Dan heb je de "split" aan staan. Daarmee kan je je keyboard opdelen in een linker- en rechterhelft.
 
Start eens een ritme - heeft de linkerhelft toevallig invloed op de begeleiding (de baslijntjes en melodietjes)? En is de rechterhelft een "los" instrument?

Dan heb je de "split" aan staan. Daarmee kan je je keyboard opdelen in een linker- en rechterhelft.
Ik neem toch aan dat dit na een factory reset niet aan staat? Ik ga het vanavond proberen
 
Back
Top