Ableton samples offline en opslaan probleem

barend

Ouwe rot
Lid sinds
12 februari 2008
Berichten
1.385
Locatie
Weert
Op mijn laptop heb ik Ableton Live Lite 10 staan. Ik heb de laatste tijd problemen met het oproepen van mijn opgeslagen projecten. Als ik bij Open Recent Set een project kies dan opent hij hem niet. Dan moet ik naar Open Live Set gaan en dan opent hij hem wel, alleen zegt hij dan vaak dat samples offline zijn. Bij externe samples, maar ook als ik bijvoorbeeld gitaar heb opgenomen. Als ik in de map kijk waar die gitaarlijn opgeslagen is dan staat hij er wel.
Ook zijn de mappen met eigen samples die ik heb toegevoegd bij places (via add folder, links onder) steeds leeg als ik een project opnieuw open en dan moet ik die mappen weer opnieuw toevoegen.

Ik heb al een keer een andere map aangemaakt, maar dat helpt niks. Op mijn pc heb ik Ableton Live 9 staan en dat werkt wel gewoon zoals het moet. Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik wordt er een beetje gek van.
 
"Collect all and save" als je samples in je project het doen (alle sample patch's bekend zijn).. dan staan ze in de betreffende project folder.. nu staan alle samples ergens all over je computer.

 
"Collect all and save" als je samples in je project het doen (alle sample patch's bekend zijn).. dan staan ze in de betreffende project folder.. nu staan alle samples ergens all over je computer.



ok bedankt! Ik vind het toch erg ingewikkeld hoe Ableton alles opslaat. Ook na het bekijken van dat filmpje snap ik het nog niet helemaal. Bij Live 9 heb ik er nooit problemen mee gehad, en voorheen bij deze versie ook niet. Je zou verwachten als je een aparte map aanmaakt en dan opslaat met Save as, dat het dan goed zou zijn. Moet je als je een project voor de eerste keer opslaat Collect All and Save gebruiken en kan het daarna gewoon als save As opgeslagen worden? of moet je collect en save iederen keer gebruiken?
Kan iemand mij in dummy taal de goede volgorde van opslaan uitleggen?
 
Ik doe gewOon altijd collect all and save. Ik heb meerdere ableton cursussen gehad en kan t allemaal niet opthouden, collect all and save bewaart gewoon alle zaken. de rest maakt niet uit
 
Je zou verwachten als je een aparte map aanmaakt en dan opslaat met Save as, dat het dan goed zou zijn.


Wat bedoel je met een aparte map?


Bij "save as" maakt Ableton een map aan, met de projectnaam als naam. Daarin worden de project-file en overige bestanden (zoals opgenomen audio/samples) opgeslagen. Inclusief verwijzingen naar externe samples. Collect all haalt externe samples naar binnen, naar de project-map, om je project "onafhankelijk" te maken van andere (sample-)mappen.

Misschien even schakelen inderdaad. Laat maar weten waar het nog botst.
 
Laatst gewijzigd:
Wat bedoel je met een aparte map?


Bij "save as" maakt Ableton een map aan, met de projectnaam als naam. Daarin worden de project-file en overige bestanden (zoals opgenomen audio/samples) opgeslagen. Inclusief verwijzingen naar externe samples. Collect all haalt externe samples naar binnen, naar de project-map, om je project "onafhankelijk" te maken van andere (sample-)mappen.

Misschien even schakelen inderdaad. Laat maar weten waar het nog botst.

Gewoon zelf een nieuwe map met de naam van de track voordat ik het opsla in Ableton. Dus als ik het goed begrijp, want ik vind het allemaal vrij omslachtig t.o.v. Cubase of andere DAWS. :
1) Ik start een nieuw project
2) ga het nummer maken met midi, samples, audio etc.
3) Als ik het wil opslaan doe ik niet Save as, maar Collect and Save? de volgende keer staat het nummer dan bij recent projects?
4) als ik later weer iets verander bij dat nummer dan doe ik dan weer Collect and save? of dan wel gewoon Save? of save as?

of is de volgorde van opslaan toch verkeerd zoals hierboven beschreven?
 
Gewoon zelf een nieuwe map met de naam van de track voordat ik het opsla in Ableton.

Ok check.


1) Ik start een nieuw project
2) ga het nummer maken met midi, samples, audio etc.

So far so good.


3) Als ik het wil opslaan doe ik niet Save as, maar Collect and Save? de volgende keer staat het nummer dan bij recent projects?

Ok, hier gaan nu twee dingen door elkaar: het oplossen van de offline samples in dat ene project uit je eerste post, versus hoe het normaal gesproken werkt, met opslaan.

Eerst dat laatste. Het druist misschien in tegen wat je gewend bent, maar geef 't een kans. Zo slecht is 't niet bedacht.

Als je een nieuw project opslaat, maakt Ableton zelf een map aan - en plakt daar het woord "Project" achter. Daar zit de mind-fuck. Die map is dus het project, als het ware - met daarin alle resources: samples, opgenomen audio, midi, freeze-files, whatever, PLUS een bestand die alles bij elkaar houdt, inclusief de referenties naar externe bestanden - de "ableton live-set", oftewel het .als-bestand.

Ik heb een nieuw project geopend en deze in een blanco map opgeslagen. Dan krijg je dit:

Schermafbeelding 2022-10-24 om 12.14.25.png


Als ik audio had opgenomen, was daar een mapje voor aangemaakt.

Opgenomen. Ik zeg met opzet niet "gebruikt", want alle bestanden die al bestonden voordat ik het project opsloeg, die staan ergens anders, niet in de project-map. De externe samples worden dus niet automatisch hierin opgeslagen. Gelukkig maar, anders zou je HD snel vol raken.

Als je die externe samples niet verplaatst, en de project-map laat staan, zou dit voldoende moeten zijn om lekker te kunnen rocken.

Als je benieuwd bent naar het gebruik van bestanden in je project (a la de audio-pool van Cubase), dan kan je die vinden onder "view" --> "file manager"


Schermafbeelding 2022-10-24 om 12.10.54.png



Je krijgt dan dit overzicht - die je al tegenkwam in je puzzel-tocht:

Schermafbeelding 2022-10-24 om 12.11.28.png



Dit zijn de referenties zoals ze in je .als-bestand staan, waar de andere bestanden te vinden zijn, en of er dingen ontbreken.

Dat laatste kan nog wel eens gebeuren. Je verplaatst een mapje, geeft 't een andere naam, of je was vergeten dat je in dat nieuwe project bestanden gebruikt uit dat eeuwen-oude project die je onlangs eindelijk een keer hebt opgeruimd. Zulke dingen. En daarmee komen we op die andere vraag uit.

Waarschijnlijk heb je deze rode balk onderin:

Schermafbeelding 2022-10-24 om 12.09.57.png



En als je daar op klikt, kom je in het scherm van de File Manager (die van hierboven).

De automatic search werkt 99% van de gevallen goed, aan mijn kant. Hopelijk bij jou ook.


Schermafbeelding 2022-10-24 om 12.10.17.png



Zodra Ableton kandidaten vindt, worden de missende samples automatisch hersteld in je project, inclusief de nieuwe "paden" ernaartoe in de File Manager. Als je 'm daarna opslaat (overschrijven, nieuwe naam, maakt niet uit) - zou de rode balk verdwenen moeten zijn, de volgende keer als je 'm opent.


Heb nog even geen valse hoop, ivm die 99%. Die 1% is irritant, als je daarmee zit. Dan kan je nog proberen je mappenstructuur, locatie van de bestanden, die dingen te herstellen (als daar sprake van was).


En waar gaat die fuzz dan over, met dat "collect all and save"?

Daarmee kan je van die ene project-map dé map maken, waar álles in zit wat het project nodig heeft, zonder externe afhankelijkheden. Superhandig. Rechtermuis-klik --> zippen --> doorsturen naar je maatje.. of die andere computer.. de backup HD.. enz..


4) als ik later weer iets verander bij dat nummer dan doe ik dan weer Collect and save? of dan wel gewoon Save? of save as?

Gewoon save (as). Als je verder gaat met je project, zonder bestanden te verplaatsen, waar je project afhankelijk van is, kan je gewoon opslaan zonder gedoe. Oók als je nieuwe externe samples toevoegt. Hou er dan wel rekening mee dat die dan nog niet in de project-map staan, maar puur op die externe locatie - tenzij je "collect all" doet, die haalt dan de boel weer naar binnen.


Zo. Heel verhaal. Hopelijk niet te wollig. Benieuwd of het al wat begint te klikken.
 
Inmiddels je hele verhaal gelezen. Duidelijk en goed verwoord. Ik snap het.

Het probleem is dit:
Als ik bij recent projects het project kies waar ik mee verder wil dan zegt hij dat hij het project niet kan vinden en moet ik die met open project zelf uit de map selecteren waar die is opgeslagen. Als ik hem dan open zegt hij samples offline.

Het probleem bij mij is dus dat er geen missing files zijn. Maar alle audio die ik heb opgenomen (eigen baspartijen) geeft hij steeds als offline weer als ik de dag erna het project weer open. En dan weet ik niet hoe ik die audio weer terug kan krijgen in het project.

Ik hier dus op mijn pc met Ableton live 9 nooit last van gehad en ik heb ook vaker dingen gemaakt met dezelfde laptop waar nu dat probleem is en eerst ook nooit problemen gehad met opslaan.
 
Wat misschien een reden kan zijn is dat je audio/project ver weg zitten zitten van C: en folders met heel lange namen.
bv : C:\Users\Test\Documents\ableton\projecten\projectmetheellangenaam\v2\nogeenfoldermetheellangenaam\project...
 
Duidelijk en goed verwoord. Ik snap het.

Top, fijn :)


Als ik bij recent projects het project kies waar ik mee verder wil

Ok, dus die kán je kiezen..? Netjes zwarte letters die je kunt aanklikken in die lijst, ipv grijze letters waar je niets mee kan?


dan zegt hij dat hij het project niet kan vinden

Precies, en dán zouden die letters grijs moeten zijn, in de lijst van recent projects.

Wat is de melding precies?

En klopt de naam van de projectmap? Die staat tussen vierkante haken achter de naam van het .als-bestand.



Als ik hem dan open zegt hij samples offline.

Het probleem bij mij is dus dat er geen missing files zijn.

Dat zou haast wel moeten, anders krijg je niet de melding dat de samples offline zijn. Voor Ableton dan eh - ook als jij weet waar die bestanden staan.



Uit je eerste post:

Als ik in de map kijk waar die gitaarlijn opgeslagen is dan staat hij er wel.

Welke map is dat, t.o.v. je projectmap?


Maar alle audio die ik heb opgenomen (eigen baspartijen) geeft hij steeds als offline weer als ik de dag erna het project weer open. En dan weet ik niet hoe ik die audio weer terug kan krijgen in het project.

Kan je die audio dan wel opzoeken met een verkenner, zoals je beschrijft over je gitaarpartijen?

Lukt het je niet om die audio aan te wijzen in de File Manager? Vanuit een verkenner in Ableton slepen werkt ook.



Op mijn laptop heb ik Ableton Live Lite 10 staan.

Op mijn pc heb ik Ableton Live 9 staan en dat werkt wel gewoon zoals het moet.

Ik wilde vragen wat de verschillen zijn. Da's nog steeds mijn vraag - maar ik zie nu dat het gaat om Live Lite 10.


Open je heel toevallig in Live Lite 10 de projecten die je in Live 9 hebt gemaakt? En is Live 9 een volle(re) versie, of ook Lite?
 
Even een snel antwoord op de meeste vragen:
-ja, bij recent projects zie ik gewoon zwarte letter en ik kan ze aanklikken, alleen zegt ie dan dat hij ze niet kan vinden. De map tussen de vierkante haken klopt.
-ik open geen projecten in Live Lite10 die ik in 9 heb gemaakt, ik begin gewoon van scratch begin in 10 met een leeg nieuw project.
-ik kan de files niet aanwijzen in in File manager in Ableton ik kan ze als ik zou willen wel zoeken op mijn laptop en dan handmatig in Ableton slepen, maar dat is een heel gezoek en gedoe.
-hij geeft geen missing files aan (onder staat geen rode balk met missing files), de opgenomen audio is grijs met de aanduidling sample offline erin. Ook geen missing files bij de file manager rechts in ableton. daar staat 'there are no missing files"
-als ik het project open (bij sommige projecten lukt dat wel via recent files) zegt hij 'some of the media files (such as samples) used by this set could not be loaded'.
 
-ik kan de files niet aanwijzen in in File manager in Ableton ik kan ze als ik zou willen wel zoeken op mijn laptop en dan handmatig in Ableton slepen, maar dat is een heel gezoek en gedoe.

Klopt. Eens. Maar misschien kan je dit één keer wel doen, dat gerepareerde project opslaan, helemaal als nieuw, buiten de projectmap (zodat 'ie een nieuwe projectmap aanmaakt), om te kijken of je dezelfde meldingen dan blijft krijgen.

Daarmee is je workflow nog niet opgelost, maar die workflow krijg je pas lekker, als je weet wat er technisch mis gaat.


Nog even om uit te sluiten: in je voorkeuren, onder het tabje "file/folder", is je temporary folder een locatie op je laptop zelf? Of misschien een externe HD of cloud-locatie?
 
Nog even om uit te sluiten: in je voorkeuren, onder het tabje "file/folder", is je temporary folder een locatie op je laptop zelf? Of misschien een externe HD of cloud-locatie?

Nee, geen externe schrijf of cloud, alleen laptop.

Sinds de laatste twee projecten heb ik geen problemen meer.
Ik doe nu eerst 'save as' dan naampje geven en dan doe ik 'collect and save', en vervolgens ga ik weer verder met mijn project en als ik hem afluit doe ik nog een keer 'save'. Geen idee waarom het nu wel werkt en of dit de juiste volgorde is? maar voorlopig geen offline samples meer met opgenomen audio. Nu hopen dat hij externe samples ook onthoudt. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik lees er toch wel veel klachten over als ik zo zoek.
 
Nou, dit topic nog maar eens omhoog schoppen, is wellicht hulpzaam voor andere Ableton gebruikers. Na maanden van frustratie ben ik einndelijk achter de oorzaak! Ik dacht dat het opgelost was maar dat bleek toch niet zo te zijn. Het had niet met het opslaan te maken zoals jullie dachten of met 'collect and save'. Het blijkt dat je Ableton volledige schijftoegang moet geven (op mac bij systeemsetting-privacy-volledige schijftoegang Ableton aanvinken). Dit staat standaard uitgevinkt.

Het gekke is wel dat ik dat op mijn desktop ook niet heb gedaan en dat ik daar geen problemen heb. Maar dat is Live 9, misschien is het daar anders....
 
Ahh, wat goed!

Het gekke is wel dat ik dat op mijn desktop ook niet heb gedaan en dat ik daar geen problemen heb. Maar dat is Live 9, misschien is het daar anders....

in je openingspost schreef je "pc", is je desktop dus geen mac? Daar kan 't verschil 'm dan ook in zitten, misschien..

Lekker muziek maken, in elk geval.. geniet ervan..!
 
Back
Top