Arturia Minifreak

minifreak_10.jpg


Van de website:

"MiniFreak is a polyphonic hybrid keyboard that unites dual digital sound engines with analog filters, playful modulation, instinctive sequencing, and rich stereo effects for sounds that are immediately curious, beautiful, and chaotic in equal measure."

600 euro. Wooooot!

bron:

Livestream met presentatie start hier:

 
Last edited by a moderator:
Ok ik heb wat videos gekeken. Hij is zeker leuk! Vooral de toevoeging van effecten en een overzichtelijkere sequencer. Ik ben benieuwd of ze nu een metronoom hebben toegevoegd? Op de Microfreak zit geen metronomoon en dan maakt het real time inspelen van sequencen nagenoeg onmogelijk.

Toch ga ik niet 'upgraden' naar deze. Het is me net wat te duur (de kleine koop je voor 250 euro) en de geluiden zijn ongeveer hetzelfde als bij de kleine. De beperkingen van de Microfreak zijn juist ook een beetje zijn charme. En effecten gebruik ik liever van mijn DAW, die zijn sowieso van betere kwaliteit over het algemeen.
 
Ok ik heb wat videos gekeken. Hij is zeker leuk! Vooral de toevoeging van effecten en een overzichtelijkere sequencer. Ik ben benieuwd of ze nu een metronoom hebben toegevoegd? Op de Microfreak zit geen metronomoon en dan maakt het real time inspelen van sequencen nagenoeg onmogelijk.

Toch ga ik niet 'upgraden' naar deze. Het is me net wat te duur (de kleine koop je voor 250 euro) en de geluiden zijn ongeveer hetzelfde als bij de kleine. De beperkingen van de Microfreak zijn juist ook een beetje zijn charme. En effecten gebruik ik liever van mijn DAW, die zijn sowieso van betere kwaliteit over het algemeen.
Ik heb hetzelfde gevoel. Als ik deze zou halen, dan zou ik de microfreak wegdoen ondat het qua geluid te dichtbij komt. Voordeel van de microfreak is ook dat hij door het formaat lekker handzaam is.

Polyfonisch, echte toetsen en 3 midi aansluitingen, en filters zoals reverb klinkt wel interessant tov de microversie. Ik laat de microfreak nu door een effectenbox lopen om het geluid wat voller te laten klinken.
 
Toch ga ik niet 'upgraden' naar deze. Het is me net wat te duur (de kleine koop je voor 250 euro) en de geluiden zijn ongeveer hetzelfde als bij de kleine.


Had deze prijs eigenlijk niet verwacht. Rond het segment van ca. 600 euro heb je best veel keuze, Arturia zet deze neer op een plek in de markt waar het al tamelijk druk is. Gedacht dat ze zouden mikken op een prijs net daaronder.

Eerste indruk: Wederom een plastic prulbak die maar weinig toevoegt in het al overcrowded segment van plastic prulbakken.

Zo kun je het ook omschrijven. :D Al denk ik dat er best veel mensen zijn die blij zijn met hun Korg, of Hydrasynth Explorer e.d. in dit segment.
 
Zo kun je het ook omschrijven. :D Al denk ik dat er best veel mensen zijn die blij zijn met hun Korg, of Hydrasynth Explorer e.d. in dit segment.
Tuurlijk, zijn ook best leuke dingen. En we zijn natuurlijk enorm verwend met de enorme keuze aan hardware die er tegenwoordig weer is. Maar dit lijkt me inmiddels toch wel een erg vol segment met erg veel overlap. Ik zou wel weer wat meer andersoortige en deftigere producten willen zien die wat meer buiten de lijntjes kleuren.
 
Tuurlijk, zijn ook best leuke dingen. En we zijn natuurlijk enorm verwend met de enorme keuze aan hardware die er tegenwoordig weer is. Maar dit lijkt me inmiddels toch wel een erg vol segment met erg veel overlap. Ik zou wel weer wat meer andersoortige en deftigere producten willen zien die wat meer buiten de lijntjes kleuren.
Ik denk dat de doelgroep in dit segment toch meer de startende thuismuzikant en overstappers of sidesteppers van software gebruikers zijn. Veelal zijn dit jongere mensen die wat minder te besteden hebben.

Ik ben het helemaal met je eens dat het fijn zou zijn als er weer eens wat nieuwe top end technologieën bijkomen in de synth markt. Maar ik ben bang dat daar te weinig marge voor wordt gemaakt. Het moet allemaal snel en vooraf goed schaalbaar zijn qua productie en afzet.
Meer onderzoek en experimenteren zoals in de 70s is tegenwoordig snel te duur en ook te smal. Toen werden de technologische nieuwtjes ook nog iets meer gedeeld met/vanuit andere industrieën. Dat is tegenwoordig een stuk minder.

We leven nu wel in de nieuwe golden age of synthesis. Mogen we best blij mee zijn, zoveel keuze als nu is er nooit geweest. Dat de top end nu vooral leunt op oude bewezen synths en sounds is vooral voor de wat oudere onder ons een kleine tegenvaller.
 
Ok ik heb wat videos gekeken. Hij is zeker leuk! Vooral de toevoeging van effecten en een overzichtelijkere sequencer. Ik ben benieuwd of ze nu een metronoom hebben toegevoegd? Op de Microfreak zit geen metronomoon en dan maakt het real time inspelen van sequencen nagenoeg onmogelijk.

Toch ga ik niet 'upgraden' naar deze. Het is me net wat te duur (de kleine koop je voor 250 euro) en de geluiden zijn ongeveer hetzelfde als bij de kleine. De beperkingen van de Microfreak zijn juist ook een beetje zijn charme. En effecten gebruik ik liever van mijn DAW, die zijn sowieso van betere kwaliteit over het algemeen.

Bij deze: Metronoom zit erin. (Push op de Tempo/Swing-knop)

Verder heb ik het geluk gehad dat ik er al een tijdje mee gespeeld en zelfs wat fabriekspresets mogen toevoegen en kan je verzekeren dat dit heel wat anders is dan een MicroFreak. Ik zou het eerder als een soort cross-over tussen Pigments, MicroFreak en de PolyBrute zien, ofwel een capabele synthesizer met erg veel trucs. Verder is hij gebouwd als een tank als je het mij vraagt. Een combinatie van staal en plastic.
 
Vergeleken met wat er op de markt is en vergeleken met de Microfreak vindt ik de Minifreak toch net te duur. Voor dat geld verwacht ik van een digitale synth toch wel een full size keyboard a 37 toetsen oid. Mijn Argon8x was net zo duur, heeft een behuizing die van staal en aluminium is gemaakt en heeft een super spelend 61 toetsen Fatar keyboard, ook met channel aftertouch, en een geweldige VST interface voor de pc.
 
We leven nu wel in de nieuwe golden age of synthesis. Mogen we best blij mee zijn, zoveel keuze als nu is er nooit geweest. Dat de top end nu vooral leunt op oude bewezen synths en sounds is vooral voor de wat oudere onder ons een kleine tegenvaller.
We zijn zeker verwend en de keuze is reuze. Helemaal goed. Maar inderdaad zoals je zegt, in het hoge segment is het veelal reissues (en laten we wel wezen, ik ben superblij dat ik nu een moderne Prophet en OB heb kunnen kopen voor minder dan de achterlijke 'vintage' prijzen en zonder het gedoe dat bij oude hardware komt kijken) of workstation-achtige toestanden. Er zijn ook wel wat uitzonderingen gelukkig, maar dat mogen er van mij wel meer worden :D
 
Ja als ik niet al een MicroFreak had dan was ik zeker voor een MiniFreak gegaan. Nu zou het wat mij betreft te weinig toevoegen om m in te ruilen (met bijbetaling). On-board effecten zijn tof maar een MicroFreak kun je natuurlijk gewoon door een effectenpedaal of wat jassen, wat ik al vele mensen heb zien doen en ik zelf ook doe. Paar nieuwe filtertypes tov de Micro is ook aardig maar niet schokkend genoeg.
 
We zijn zeker verwend en de keuze is reuze. Helemaal goed. Maar inderdaad zoals je zegt, in het hoge segment is het veelal reissues (en laten we wel wezen, ik ben superblij dat ik nu een moderne Prophet en OB heb kunnen kopen voor minder dan de achterlijke 'vintage' prijzen en zonder het gedoe dat bij oude hardware komt kijken) of workstation-achtige toestanden. Er zijn ook wel wat uitzonderingen gelukkig, maar dat mogen er van mij wel meer worden :D

Ik denk dat wat je beschrijft weergeeft waar mensen geld aan willen uitgeven, of in elk geval hoe synthbedrijven dat zien.

Het lijkt erop dat er wel in de buidel getast wordt voor een vintage aandoende droomsynth. Maar als het wat eigenzinniger is, dan zit dit vaak in goedkopere segmenten, waarschijnlijk omdat mensen het dan wat sneller willen proberen.

Ik heb er totaal geen moeite mee overigens dat dingen betaalbaar en plastic zijn. De kwaliteit is vaak prima qua geluid, en qua defecten heb ik nooit zo veel verschil gemerkt tussen plastic en metalen behuizing.

Ik speel zelf vooral piano, EP, orgel, etc en synthesizers zijn voor mij meer “erbij”. Ik zou juist niet zo snel meer dan 1000 euro voor een synth uitgeven.
 
Bij deze: Metronoom zit erin. (Push op de Tempo/Swing-knop)

Verder heb ik het geluk gehad dat ik er al een tijdje mee gespeeld en zelfs wat fabriekspresets mogen toevoegen en kan je verzekeren dat dit heel wat anders is dan een MicroFreak. Ik zou het eerder als een soort cross-over tussen Pigments, MicroFreak en de PolyBrute zien, ofwel een capabele synthesizer met erg veel trucs. Verder is hij gebouwd als een tank als je het mij vraagt. Een combinatie van staal en plastic.

ok top van de metronoom! Dat maakt de sequencer meteen een stuk bruikbaarder. Is ondoenlijk om iets real time in the spelen zonder metronoom. Ik geloof meteen dat deze nieuwe een stap voorwaarts is t.o.v de Microfreak. Maar toch hoor ik wel echt dezelfde soort sounds maar dan uitgebreider qua mogelijkheden en effecten etc. Dat komt natuurlijk omdat de wavetables hetzelfde zijn.

ik zie de Microfreak (en ook deze) niet als een synth voor alleen beginners. Ik heb hem al heel vaak gebruikt in opnames en de sounds overtuigen mij wel en het vooral een inspiratiebak.
 
We zijn zeker verwend en de keuze is reuze. Helemaal goed. Maar inderdaad zoals je zegt, in het hoge segment is het veelal reissues (en laten we wel wezen, ik ben superblij dat ik nu een moderne Prophet en OB heb kunnen kopen voor minder dan de achterlijke 'vintage' prijzen en zonder het gedoe dat bij oude hardware komt kijken) of workstation-achtige toestanden. Er zijn ook wel wat uitzonderingen gelukkig, maar dat mogen er van mij wel meer worden :D
Ik denk (lees: hoop) dat er door de inkomsten en het succes van deze reissues ook wel besef en geld komt om ook in het hoge segment wat meer te ontwikkelen.

Dat zal dan wslk wel meer in het hybride domein zijn omdat digitaal goedkoper is om te mee te experimenteren.
 
Ik heb een aantal video's beluisterd en het lijkt me een heel gave bak.
Best diep qua sounddesign en ik hoorde veel mooie presets voorbij komen.
Dat je er een VST versie bij krijgt (zodra die er is) is een echte bonus.
Arturia kennende hebben ze dat ook weer mooi voor elkaar qua interface (beter dan diep sounddesign op een beperkte set hardware knoppen) en qua geluid dan waarschijnlijk ongeveer hetzelfde (minus de analoge filter die mogelijk net wat anders klinkt).

Het is een interessante synth die de lat weer hoger legt qua prijs / mogelijkheden en erg lekker klinkt.
 
Ik ben geloof ik in de minderheid, maar de mini freak overtuigd mij wel. Ik had ooit de microfreak, die veel inspiratie gaf, maar waar ik polyfonie en een tweede oscilator en effecten zeker miste. De demo's die ik gezien heb (stuk of 5) vind ik het geluid heel overtuigend en divers. Het is zeker niet de ultieme synth, maar als je verassende en unieke geluiden zoekt, die je niet al 30 jaar gehoord hebt is dit denk ik een hele inspirerende synth. Dikke kans dat hij hier komt in de komende 12 maanden.
Waar ik vooral blij door verassend ben is hoe goed veel van de geluiden zich lenen voor akkoorden.
 
Back
Top