Liedjes maken met Eurorack

Dorian Urac

Cozy stay-at-home rock star
Lid sinds
12 oktober 2022
Berichten
265
Locatie
Utrechtse Heuvelrug
Soort van nieuw hier. Ik vroeg me af of er meer eenzame zielen zijn zoals ik, die veelal Eurorack als basis gebruiken om melodische popsongs, new wave, gothic, alternative rock/pop en zo te maken, met toevoeging van gitaar, zang, drums, vsts. Liedjes dus, met een refrein, zanglijnen, 4/4 ritmes en melodie. Don't as me why, maar het werkt kennelijk voor mij. Vind het leuker dan werken met conventionele synths. 'k Heb ook wel soundscapes en experimentele dingen met Eurorack gemaakt, maar beklijft kennelijk minder.
 
Ik doe een poging, maar een compleet nummer op mijn systeem maken valt me toch zwaar. 1 Van de lastigere dingen vind ik dat ik mijn systeem dan vrij lang gepatched moet laten zoals het is. Als je dan ook nog lang twijfelt of het coupletje/refreintje anders moet dan wordtt het een beetje frustrerend. Ik ben niet echt bedreven qua muzikale theorie, dat werkt dan ook wel een beetje tegen me. Het liefst wil ik nog wel eens een combi maken van Cortini-achtige muziek met zang. Maar wel liedjes dus idd. Maar op dit moment blijft het met mijn Eurorack systeem toch eerder bij soundscapes en schetsen voor delen van nummers...
 
Oh dat probleem ken ik ook: dat je patch veel te lang moet blijven staan, zodat je intussen niet aan nieuwe dingen kunt werken. Da's met popsongs maken inderdaad nog erger dan met experimentele soundscapes en zo, omdat je allerlei lagen en variaties moet maken die ook nog bij zang en gitaar moeten passen. Bij mij staat een patch er soms zelfs een maand of zelfs 2 maanden op voor alles is zoals ik het wil. Da's echt wel een nadeel van werken met Eurorack. Maar goed, er staat ook weer veel anders tegenover.
 
Nope, tot nu toe is mijn experimentele fase met modulars beperkt tot: biep!!, blib!!, kick..., simpele drone ertussen en vocoder die telkens herhaalt: "I will take all your money, you go broke, haha!" laat staan dat ik nog maar aan denk van een melodie te kunnen maken ;-)
 
Niks mis met bieb blib kick! 't Lijkt me daarentegen wél doodeng als je modular opeens tegen je begint te praten en zegt dat ie je geld gaat opmaken :dubbel: (ik bedoel: we weten dat ie dat doet, maar er dan zo ronduit voor uitkomen is een soort van uitlachen in your face) Heb je er al eens aan gedacht om 'm op een opvoedkundige cursus te sturen? :D
 
Dit is 'de' reden (ok, ruimte en geld en tijd spelen ook mee) dat ik nog niet in de rabbit hole van eurorack gedoken ben.
Ik doe een poging, maar een compleet nummer op mijn systeem maken valt me toch zwaar. 1 Van de lastigere dingen vind ik dat ik mijn systeem dan vrij lang gepatched moet laten zoals het is. Als je dan ook nog lang twijfelt of het coupletje/refreintje anders moet dan wordtt het een beetje frustrerend. Ik ben niet echt bedreven qua muzikale theorie, dat werkt dan ook wel een beetje tegen me. Het liefst wil ik nog wel eens een combi maken van Cortini-achtige muziek met zang. Maar wel liedjes dus idd. Maar op dit moment blijft het met mijn Eurorack systeem toch eerder bij soundscapes en schetsen voor delen van nummers...
Als ik ooit eurorack zou gaan proberen, dan denk ik dat ik vrij snel richting een DAW zou opnemen en dan daar ga arrangeren.
Dat voelt misschien 'anti eurorack', maar anders komt er volgens mij nooit meer dan mooie soundscapes en gave generative dingen uit je systeem.
Een beetje zoals slowhaste dat ook deed. (youtuber)
Voordat hij z'n eurorack verkocht.
Dus couplet 1 opnemen. Nog een variatie erbij. Couplet 2 opnemen. Enzovoorts.
En dan een refrein patchen etc.
Wat losse kicks, snares enzo maken en samplen.
Of een hele loop qua drums (als je zoveel opties hebt).
 
Dat klopt. Zonder DAW gaat dat met mijn nummers ook niet. Er komen nog gitaar, zang en andere instrumenten bij, en het mixen/masteren niet vergeten, wat in the box en met vsts een stuk haalbaarder (lees goedkoper) is. Eurorack is één van de instrumenten, maar ik bouw er vaak wel het fundament van de song op (bas, drums, melodie).

Arrangeren van de eurorack lijnen kun je wél volledig op de modular doen, zonder dat je los coupletten en refreinen moet opnemen, namelijk met behulp van een keystep pro. Daar kun je meerdere sequences in zetten (zoals bas en melodie lijnen) en vervolgens daarmee in de keystep songs programmeren.

Als alternatief (doe ik zelf niet) kun je ook midi noten in je DAW zetten en die via midi en bijv. een Mutant Brain (Hexinverter) je modular insturen. Maar dan zit je via een DAW je modular aan te sturen, dus dan is je modular echt enkel een klankbron geworden. Uiteindelijk boeit 't mij niet zo hoe purist je wel of niet bent. Het gaat om muziek maken en dat kun je op alle manieren doen die werken voor jou en waar je blij van wordt.
Ik heb zelf nooit een volledige popsong met enkel Eurorack gemaakt (altijd met toevoegingen andere instrumenten). Hmm, ik zie een uitdaging hier :maffia:
 
Laatst gewijzigd:
Toen ik mijn eurorack bouwde, had ik een duidelijk doel. Paar specifieke synth-stemmen, cv/gate vanuit m'n daw. Als ik al met generatieve en experimentele dingen aan de gang zou willen, dan ook via m'n daw. Ik vind het shapen en maken van bruikbare (!) geluiden met eurorack erg tof. Soundscapes en ambient werk vind ik intrigerend bij anderen. Verbaast me hoe veelzijdig m'n setup daarbij is, ook al heb ik een zeer beperkt aantal modules. Heb wel een tweede (en tweedehands) Behringer CM1A gekocht zodat ik straks stemmen tegen elkaar kan laten lopen zonder hardware-sequencing.
 
Als alternatief (doe ik zelf niet) kun je ook midi noten in je DAW zetten en die via midi en bijv. een Mutant Brain (Hexinverter) je modular insturen. Maar dan zit je via een DAW je modular aan te sturen, dus dan is je modular echt enkel een klankbron geworden.
Dat is precies waarom ik een tijdje terug een hexinverter heb gekocht, juist de combi met Ableton waarbij je dan wat makkelijker via midi kan doorsturen zodat het je rack aandrijft dat geeft wel leuke resultaten soms...
Enne...eerlijk is eerlijk; eurorack is een dure hobby dus als je dan met behulp van Ableton en de hexinverter een leuke combi kan maken is dat wel zo prettig.
Ik heb ook vcv op de pc en ik wil dat op een gegeven moment ook wel gaan combineren met eurorack samen in Ableton.
 
dat is ook hetgeen waar ik bij eurorack wat vastzit, ik heb een Erica Black sequencer/recorder etc.. maar toch heb ik soort dwangmatig gevoel van de PC/DAW moet ertussen want ik wil een volledig uitwisselbaar systeem. en heb nu de Doepfer 190/3 bestelt als MIDI/USB interface om toch naar mijn DAW audio/midi te kunen opnemen/afspelen via de Eurorack.(ook al een Befaco VCMC, maar werd voor mij te ingewikkeld)
 
Back
Top