Octatrack midi slides naar Hexinverter Mutant Brain, kan dat?!?

Kneelz

Reuzebonk
Lid sinds
27 augustus 2009
Berichten
1.848
Locatie
Omgeving Nijmegen
Na lang wachten eindelijk de Mutant Brain binnen, fijn ding! Nu wil ik mbv de octatrack legato setting (onder midi arp) slided notes over midi verzenden, maar dit wil niet lukken. De notes blijven gewoon losse midi notes.

Ik maak in de OT overlapping midinotes met legato aan, en zend deze via MIDI naar een pitch CV van de MB. Mis ik iets? Moet ik portamento data verzenden?
 
Naar mijn weten is zoiets als een slide of portamento geen MIDI-boodschap, maar een instelling aan de ontvangende kant. Daarmee bepaal je wat er gebeurt tussen twee midi noten, of ze apart van elkaar klinken, of juist van de ene naar de andere glijden..

edit // aanvulling: van Voltage Modular (en de "echte" modulars die ik bij vrienden zag) weet ik dat er een aparte module gebruikt kan worden om een control voltage "vloeiender" te maken.. dus een "glide-module", die het signaal ipv in 1 keer van voltage A naar voltage B laat gaan, daar een "portamento"-versie van maakt
 
Wat @stoter zegt idd. Je zult het denk ik eerder moeten zoeken in het aanpassen van de pitch CV die uit de Mutant Brain komt (met een slew module, bv Maths of Rampage) of in de manier waarop de gate uit de MB je envelope in je modular triggert (dus het aanpassen van de gate output naar retrigger mode). Het eerste is meer portamento, ik vermoed dat wat je wil eerder met het tweede bereikt kan worden.
 
Het gaat me om 303 stijl slides, meer de portamento kant op dus. Ik vind wel video’s waarin de midisequencer van de OT mbv legato, slides uitstuurt naar andere apparatuur. Maar als ik het goed begrijp zou de mutant brain dan over portamento moeten beschikken om mogelijk te maken wat ik wil.
 
Maar als ik het goed begrijp zou de mutant brain dan over portamento moeten beschikken om mogelijk te maken wat ik wil.
Ja, dat denk ik ook. En zo te zien kan de MB portamento info niet omzetten. Wel pitchbend idd, maar da's toch wat anders.
 
Pitchbend kan wel ja, maar dat wordt wat omslachtig denk ik.

In de OT op 1 midi track notes zenden met pitchbend cc’s op de noten die geslide moeten worden. Dat kost dan 2 cv’s op de MB; 1 voor de v/oct en dan 1 voor de pitchbend. En dan de 2 signalen vervolgens mixen?

Of maar gewoon de cv outs van de X0xb0x gebruiken ;)
 
In de OT op 1 midi track notes zenden met pitchbend cc’s op de noten die geslide moeten worden. Dat kost dan 2 cv’s op de MB; 1 voor de v/oct en dan 1 voor de pitchbend. En dan de 2 signalen vervolgens mixen?
Maar dan moet je dus wel op de OT met pitchbend gaan werken ipv slides. Eerlijk gezegd neem ik dan aan dat het ook net wat anders gaat klinken en vooral heel omslachtig gaat zijn.

Of maar gewoon de cv outs van de X0xb0x gebruiken ;)
Dat lijkt me de makkelijkste oplossing...
 
Dat kost dan 2 cv’s op de MB; 1 voor de v/oct en dan 1 voor de pitchbend.

Ik ken de module niet, als die een "pitchbend"-input heeft heb ik het fout.. maar volgens mij is een pitch-bend juist het "realtime" aanpassen van dat voltage per octaaf (de toonhoogte). Dan zou het dus 1 cv moeten kosten...

Hou er trouwens rekening mee dat specifiek de 303 een bijzondere slide/portamento zou hebben, dat maakt je zoektocht nog wat complexer. Zo uit m'n hoofd, maakt bij de 303 de afstand tussen de noten (het interval) niet uit, waar dat bij andere synths invloed heeft op hoe lang die slide duurt - bij een 303 is elke slide even snel. Maar dat even in de kantlijn, voor als je puristisch zou willen nerden...
 
Portamento is op sommige synths via Midi Control Change in te stellen. Verstaat ie dat niet?

  • CC 5 Portamento Time (MSB)
  • CC 65 Portamento (on/off)
 
Ik ken de module niet, als die een "pitchbend"-input heeft heb ik het fout.. maar volgens mij is een pitch-bend juist het "realtime" aanpassen van dat voltage per octaaf (de toonhoogte). Dan zou het dus 1 cv moeten kosten...
De mutant brain is de midi naar 4x cv module dus als ik v/oct en pitchbend via gescheiden midi tracks laat lopen heb ik denk ik 2 ook 2 cv’s nodig op de MB.

Desalniettemin blijft het op deze manier veel te onhandig voor me.
Portamento is op sommige synths via Midi Control Change in te stellen. Verstaat ie dat niet?

  • CC 5 Portamento Time (MSB)
  • CC 65 Portamento (on/off)
Ja dat dacht ik gisteren ook te proberen:

1 midikanaal zend pitch
1 midikanaal zend cc65 (vel 127)

Vervolgens zou naar mijn idee de portamento dan in moeten schakelen of ik heb het fout gedaan.

Is natuurlijk de vraag of de MB daar inderdaad mee om kan gaan.

Ik heb hem ook even op hexinverter forum geplaatst, neem aan dat de fabrikant deze vraag wellicht kan beantwoorden maar vooralsnog heb ik hier sneller support ;)
 
Als antwoord op deze vraag op hexinverter forum kreeg ik het volgende;

Hello, as a long time octatrack and mutant brain user, i am still mystified by elektron’s claim that octa actually does portamento. I may be missing something but I have followed the manual, asked questions on boards etc, and have never actually gotten the octatrack to glide between midi notes. That being said, a dedicated glide module such as WMD’s Time Warp is a great option.

Dus dan zal het niet mogelijk zijn; ik geef het op in ieder geval ;)

Thanks voor de replies!
 
Back
Top