Midronome

whenheco

Stamgast
Lid sinds
16 februari 2022
Berichten
143
Locatie
Heerhugowaard
Vandaag is het kickstarter project van Midronome van start gegaan.
Kickstarter
Midronome website
Ik hield dit project al even in de gaten omdat ik op zoek was naar een stand alone midi clock, maar de ERM-multiclock aan de prijzige kant vond.

De Midronome krijgt o.a. 2 midi out ports, 1x midi usb, 1x CV clock out en 1x audio out.
Het zou ook mogelijk moeten zijn om 1 midi out een clock offset mee te geven.
Daarnaast zou deze een lagere jitter (<5ns) moeten geven dan een computer gegenereerde clock.



Het kickstarter doel is inmiddels al behaald, maar inschrijving is nog 30 dagen mogelijk.
 
Voor geïntereseerden die zich afvragen wat de voornaamste verschillen zijn tussen de Midronome en de ERM-Midiclock/Multiclock:
 
Ik heb hem net binnen en moet zeggen dat ik er blij mee ben. Hoop nog wel op een paar aanpassingen/verbeteringen:

Met audio sync (vanuit je DAW) heeft hij eerst 1 bar nodig voor hij start. Op zich niet zo’n probleem, maar hoop wel dat ze een optie geven om hem direct bij de eerst puls te laten starten (met als nadeel dat hij altijd op step 1 begint terwijl je in de DAW misschien vanaf een ander punt in de bar start, maar hij synchroniseert dan toch vanaf het begin van de volgende bar).
 
Ik heb hem net binnen en moet zeggen dat ik er blij mee ben. Hoop nog wel op een paar aanpassingen/verbeteringen:

Met audio sync (vanuit je DAW) heeft hij eerst 1 bar nodig voor hij start. Op zich niet zo’n probleem, maar hoop wel dat ze een optie geven om hem direct bij de eerst puls te laten starten (met als nadeel dat hij altijd op step 1 begint terwijl je in de DAW misschien vanaf een ander punt in de bar start, maar hij synchroniseert dan toch vanaf het begin van de volgende bar).

Ik gebruik hem in een DAW-less setting maar snap jouw punt.
De ontwikkelaar heeft in het forum aangegeven dat dit technisch mogelijk zou moeten zijn dus wellicht dit later nog.

Zelf zou ik een offset tussen midi clock output 1 en 2 handig vinden.

Ik gebruik de Midronome nu een paar maanden en hij bevalt gewoon zeer goed.
Beatstep pro en Keystep Pro met alle apparatuur daarachter lopen strak gelijk.
Hiervoor had ik met 2 verschillende drumcomputers dat 1 altijd een ms of wat achterliep met een soort flange effect als gevolg.
 
Ik gebruik hem in een DAW-less setting maar snap jouw punt.
De ontwikkelaar heeft in het forum aangegeven dat dit technisch mogelijk zou moeten zijn dus wellicht dit later nog.

Zelf zou ik een offset tussen midi clock output 1 en 2 handig vinden.

Ik gebruik de Midronome nu een paar maanden en hij bevalt gewoon zeer goed.
Beatstep pro en Keystep Pro met alle apparatuur daarachter lopen strak gelijk.
Hiervoor had ik met 2 verschillende drumcomputers dat 1 altijd een ms of wat achterliep met een soort flange effect als gevolg.
Ja de ontwikkelaar is erg actief met het verder ontwikkelen en ook erg communicatief, dat geeft wel vertrouwen! Maar zelfs als het niet gaat gebeuren, ben ik er zeker tevreden mee.

Over die offset: ik dacht dat hij in het verleden al eens had gezegd dat dat er ging komen, maar kan er nu niets meer over terug vinden?

Gebruik de USAMO nu alleen nog om noten te sturen naar mijn drumcomputer, Midronome voor clock. USAMO werkte voor clock op zich ook prima, maar niet wanneer je in je arrangement even een stukje wilde overslaan oid, dan ging hij helemaal flippen. Was volgens design, maar gewoon een slecht design.

En de resync feature is ook super. Ben namelijk ook van plan om hem live te gebruiken (zonder DAW), en mijn MC-707 kan alleen een nieuw project laden door de sequencer te stoppen (terwijl de rest door blijft lopen). Met de resync feature kan ik hem dan weer gesynchroniseerd laten starten wanneer het project is geladen. Op die manier hoop ik vloeiend van het ene nummer naar het andere nummer te kunnen gaan.
 
Is een jitter <10 nS niet een beeeetje overkill?
Of zie ik iets over het hoofd?
Wat whenheco al aangeeft: zelfs met 1 ms jitter kun je al (meestal ongewenste) flange effecten krijgen, wanneer je bijv. verschillende drums of andere samples met elkaar combineert/layert.

Daarnaast is de clock vanuit een DAW altijd onnauwkeurig en kun je zelfs soms met 1 instrument al horen dat hij niet strak loopt (zeker met een hogere sample buffer). Vooral met drums is dat vaak goed hoorbaar, bijv als je op iedere 1/16e tel een hihat hebt bijv.
 
Back
Top