Rackoren, waarom zo duur?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.694
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik heb hier een oberheim matrix 6R die geen rackoren heeft. Als je op zoek gaat online kom je de meest belachelijke prijzen tegen voor een zwart L profieltje met 4 gaten in. Waarom?
Ik heb L profiel liggen dus kan zelf maken als t moet, maar misschien weet er iemand wat goedkoop zodat ik niet met boor, zaag en verf aan de gang moet en meer bezig kan zijn met gear ipv voor gear ;)

Als er echt niks te vinden is voor een normale prijs moet ik misschien zelf maar eens n handeltje beginnen :)
 
Ik heb stereoping gevraagd of ze hun rackoren voor hun synth programmer ook apart verkopen, Greg is n vriendelijke kerel, wie weet is dat al n mooie optie.
 
Niet aan beginnen joh. Ik neem 'm gratis van je over, ben je van het gedoe af. 8o)
hij lijkt beter te bevallen dan de OB6 op 't eerste oor dus je gaat nog wat verder mogen dromen :) : hij klinkt echt oud. De OB6 klinkt gewoon 'nee bah' - next
 
Ik heb stereoping gevraagd of ze hun rackoren voor hun synth programmer ook apart verkopen, Greg is n vriendelijke kerel, wie weet is dat al n mooie optie.
Als die montage gaten overeen komen is dat natuurlijk prachtig. En anders zijn er in de oren vast extra gaten te boren.

Het is inderdaad schofterig wat men voor een paar stukjes gevouwen staal durft te vragen.
 
zelfs Uli vraagt + 30 euro blijkbaar...
gatjes boren is 't minste
Soms is de afstand vh middelpunt van het gat voor de rack fout en moet je daar creatief zijn. Ik heb al rack oren gemaakt voor mijn nord rack 2. Niet zo mooi als origineel, maar kostte me handvol euro's en wat zweet. Werkt al + 10 jaar. Je kan altijd zelf plaatmetaal krom meppen in de bankschroef en zelf alles doen... Maar is veel werk voor wat L profiel.
 
Ja had die ondertussen ook gevonden. Mezelf kennede de 6u kopen en in 2 zagen :) Nog even wachten op de nieuwe bjook met korg en wat bestellen.
 
Cool dat je een Matrix 6 hebt. Gefeliciteerd.
Das echt een fijne bak. Mijn eerste analoge poly.
Deze is heel lang onder de radar gebleven en nu ineens heel gewild.
 
ja nu proberen verkopers mensen te overtuigen er 2 te kopen om zo dan te detunen. Ik kijk nog even of mijn ezel geld ....... nope. :D
 
ik heb lang een tweede gezocht maar neem nu gewoon 2x op met roudrobin van de voices aan.
 
Vroeg ik me ook, ik wilde oren hebben voor een Analog 4 mk1.... daar betaal je dus 50 euro voor :-|
Gezien ik geen werkbank of bankschroef heb ben ik gezwicht... wanneer ik naar die oren kijk voel ik me nog steeds vies.
 
ach, t is net zoals een telefoon hoesje en laadkabel en inkt patroon... oplichterij.
bax had ooit een set rackoren voor n mixer die niemand wou, ik heb zo 3 sets gekocht, lang genoeg om pakweg samen 27 units rackoren te maken, minstens. En wat ik betaalde? 8 euro per set of zo?
Wel zelf op maat maken en ze zijn dun. Dus niet voor diepe zware rack shizzle. Heb nog 2 nieuwe sets liggen zie ik. Maar de OB is nogal diep en relatief zwaar...
 
alles wat met woord "Rack" te maken heeft is zowiezo al (te) duur.
 
Je kan proberen een metaalbewerker een oor aan te naaien en zeggen dat het ook voor 'n tientje kan maar die zullen je zien aankomen... :D Ik zit ook in de metaal en heb er weleens over nagedacht..
Wat heel veel mensen vergeten; als je dit semi commercieel doet/aanbiedt moet je ook research doen.. de exacte maten achterhalen.. natuurlijk kun je als doe-het-zelver geluk hebben met een standaard hoekprofiel wat ongeveer overeenkomt.. maar als je dit professioneel aanpakt moet je mensen inhuren die een snijmachine en zetbank hebben.. die sleufgaten in die dingen maken met 'n paar keer boren wordt nooit zo mooi als snijwerk.. en daarvoor moet je een speciale file aanleveren die je in tekenprogramma maakt en daarin de plek van de gaten bereken zodat het na het zetten (ombuigen) op de juiste plek zit. Dat kost allemaal veel tijd en tijd is nu eenmaal geld. :)

Anders zou zijn als je grote series maakt.. dan kunnen prijzen flink omlaag.. Of neem bv die 2 tiers en 3 tiers voor Elektron.. daar zit extreem veel marge op. Dat is gewoon simpel een plaatje van gaatjes voorzien.. maar ook daar beginnen veel mensen niet aan..
 
Laatst gewijzigd:
tja, de vraag is: hoe mooi moet t zijn. Als je een oud rack met krassen wil hangen, ga je dan 15 euro betalen voor een 'ok' oplossing of 50 voor een perfecte?
Als mensen een bankvijs hebben en een kolomboor is 't allemaal al snel te duur. Ik zag net beugels van n rackbouw merk voor 5 euro, wat je niet weet is natuurlijk of 't past op je gear tussen de standaard rack behuizing. Gaten ovaal vijlen kan altijd maar dan heb je weer n bankvijs nodig :)
 
MacGyver zou 't ook zelf doen.. maar of 't dan goedkomt.. :D Maar het hele proces van mensen die een goed product proberen af te leveren wordt weleens vergeten.

Moest laatst een machine een aantal dagen het onderdeel uit het filmpje hieronder laten maken.. Het programma had achteraf nog gestroomlijnder gekund.. maar dan moest ik andere tools opspannen en na deze klus moeten die tools er dan ook weer uit.. alles kost tijd..
Ik denk dat vandaag de dag ook de juiste mensen vinden een probleem is.. en ook energieprijzen spelen mee..

 
mja hier is ergens een kerel die net een stand heeft gebouwd op n school dacht ik, als de leerlingen nu eens rackoren leren maken :)
 
Zat nog even te kijken naar die rackoren die aangeboden worden voor een Matrix 6R.. maar dit is gewoon gewalst staal.. een standaard maat dus. Dat sleufgat is enkel met een freesmachine te doen.. daar moet je wel een adresje voor hebben. Verder zal het wel gepoedercoat zijn, dat maakt het ook prijziger..
De verzonken gaten voor op de behuizing te bevestigen zijn wel 'n beetje tricky.. Kennelijk nodig omdat ie anders te breed wordt en niet tussen het 19" profiel past. Je hebt door die verzonken gaten minder speling dus je moet die steek (afstand tussen de gaten) exact weten.

Maar sommige rackoren kun je niet maken uit de staffelmaten. Als je een Elektron MK1 19" rackoren wilt geven bv.. Dan zou ik gelijk dit hieronder kopen. Dit is snij en zetwerk, gecoat.. het bevestigingsmateriaal zit erbij..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top