Hout voor houten zijkanten etc

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.700
Locatie
Belgische Kust
Hoi,

Welke mooie en kwaliteit houtsoort best gebruiken om houten zijkanten etc te maken ?
Dan wel een soort die redelijk makkelijk verkrijgbaar is bij ons.

thnx
 
Houthandel. :) Bij de bouwmarkt hebben ze misschien geschikte padouk planken voor terrassen en dergelijke. Het ziet er wat roze uit, maar mits wat experimenten met beits ed krijg je het mooi warm van kleur. Mooi walnoten ga je bij de bouwmarkt niet vinden. Houthandel, zeker degenen die ook zelf deuren etc maken, hebben wel een mooie selectie en kunnen je nog adviseren voor eventuele andere keuzes.
 
Eiken is er ook prima geschikt voor; hard en stabiel mits goed gezaagd. De kleur kun je nog aanpassen door toepassen van beits. Bouwmarkten zou ik vermijden; daar komt alleen spul te liggen wat in de betere zaken niet te verkopen is. Zoek ens op een (fijn-)houthandel online zou ik adviseren.

Padouk is trouwens een houtsoort waarvan ik heb gelezen dat dit een alternatief is voor Teak. Het heeft bepaalde kwaliteiten die het goed geschikt maakt voor toepassing in tuinmeubelen en vlonders enzo. Als je de kleur van tropisch hardhout mooi vindt en je wilt niet met beits op eiken aan de slag, dan kun je nog kijken naar Meranti of Jatoba, dat zijn houtsoorten die bij mijn weten wat makkelijker te verwerken zijn dan Padouk.
 
Toen ik padouk moest zagen had ik het voordeel dat het maar 4mm was en de zaagkanten dan ook nog eens onzichtbaar waren in het eindproduct. Verwerkbaarheid is zeker wel een belangrijk punt om mee te nemen bij het maken van houten zijkantjes.
 
Een goed alternatief kan zijn om op internet bij jou in de regio te kijken naar gratis op te halen eet- of salontafel want hout is erg duur tegenwoordig.
Mahonie is het hout wat vroeger bij voorkeur werd gebruikt voor de zijkanten van synths en versterkers, het heeft die roodbruine kleur van nature en een fijne nerf.
De andere genoemde houtsoorten kunnen heel goede alternatieven zijn.
Mocht je willen beitsen dan kan je met Clou waterbeits je hout kleuren, ik ben gestopt met meubelmaken en heb nog 5 pakjes Clou over in verschillende kleuren, die kan je mengen tot de gewenste kleur.
De zakjes kosten in de winkel iets van 7 euro maar als je ze wilt dan mag je ze overnemen voor 15 euro bij elkaar, dan komt er nog wel het verzenden in een envelop erbij.
Hier gratis tafels in belgië; Zoekertjes voor "tafel gratis ophalen" | 2dehands
 
In de bouwmarkten heb je eiken timmerpanelen en eiken planken. Erg mooi na olieën vind ik.

Hier mijn AS Leipzig-s met houten rack.
 

Attachments

  • 17FECD82-F82E-4133-8694-9E47C797666E.jpeg
    17FECD82-F82E-4133-8694-9E47C797666E.jpeg
    176,1 KB · Bekeken: 94
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Back
Top