Spanning op de 0V bij gebruik diverse voedingen in eurorack.

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
In twee euroracks heb ik drie psu's . 1 lineaire (Erica kit) en twee geschakelde(allebei kits van Electronic things... and stuff) .
Alle drie werken goed . Het vreemde is dat ik soms een spanning meet tussen de ground (0V) van de lineaire en geschakelde voeding en wel van ongeveer 0,5 tot iets meer dan 4 Volt.
Vreemd. Hoe voorkom ik dit? Kan ik zonder problemen de 0V lijn (ground) van de drie afzonderlijke voedingen met elkaar verbinden?
 
Op het moment dat je ook maar 1 patchkabel verbind tussen de systemen zou het weg moeten zijn.
 
Op het moment dat je ook maar 1 patchkabel verbind tussen de systemen zou het weg moeten zijn.
Ja, maar de kans is vrij groot dat je bij het patchen met de tip van de patchkabel eerst de ground raakt. Nu is het verschil bij hem nog maar 4V, maar dat kan verder uit elkaar liggen, met gesneuvelde in- of uitgangen tot gevolg. Veiliger om te zorgen dat je gewoon geen potentiaalverschillen hebt.
 
Het kan nog erger: Als je voeding(en) lekt(ken) dan kan er zomaar 230 volt tussen de klemmen staan, weliswaar minimale stroomsterkte (in het uA gebied) maar voldoende om ingangen (van opamps e.d.)op te blazen.
Dus eerst de nullen verbinden en dan de racks pas aanzetten
 
Op het moment dat je ook maar 1 patchkabel verbind tussen de systemen zou het weg moeten zijn.
Dat moet dan wel een geaarde patchkabel zijn en niet (zoals ik ze maak en gebruik, en zoals de banaan mensen ze gebruiken) een enkele draad...
 
Dat moet dan wel een geaarde patchkabel zijn en niet (zoals ik ze maak en gebruik, en zoals de banaan mensen ze gebruiken) een enkele draad...
Ok, dacht dacht eurorack standaard mini jack tip/sleeve was.

Ik heb enkel een DIY modular in huis, 6,3mm jack en alle sleeves liggen aan de gnd.
 
Ik heb ook een puur diy synth thuis, euroformaat (qua afmetingen) maar verder is het allemaal eigen interpretatie.
De spanningen (audio, cv) zijn dermate hoog en de impedanties dermate laag dat ik geen toegevoegde waarde zie in het aarden van 3.5mm connectoren.
Mijn racks heb ik wél allemaal galvanisch aan elkaar verbonden en daarna geaard (via de cv buizen 🤫 )..
 
Ik heb ook een puur diy synth thuis, euroformaat (qua afmetingen) maar verder is het allemaal eigen interpretatie.
De spanningen (audio, cv) zijn dermate hoog en de impedanties dermate laag dat ik geen toegevoegde waarde zie in het aarden van 3.5mm connectoren.
Mijn racks heb ik wél allemaal galvanisch aan elkaar verbonden en daarna geaard (via de cv buizen 🤫 )..
Nice, de mijne is 4U met wat grotere jacks en knobs.
Voor cv is het lekker belangrijk langs waar de Gnd loopt, als het maar verbonden is.
Voor audio signalen, voelt het toch fijner aan om de GND dicht te houden. Weet dat het niet echt HF stuff is maar ik hou het graag kort.

Natuurlijk zou ik de PSU gnd's ook aan elkaar hangen, waarom niet?
 
Een paar oude foto's mocht je het leuk vinden, lekker chaos aan de binnenzijde. Intussen zit de kast bijna vol.


DSCN3245.JPG


DSCN3243.JPG
 
Back
Top