Meer spullen kopen!

Da's eigenllijk wel de leukste als je van improviseren en experimenteren houdt.
De sound is top en eigenlijk is het een apparaat voor de rest van je leven.
Maar het is ff wat anders dan een strakke drumcomputer natuurlijk.
Als ie niet zo duur was dan had ik 'm misschien al in huis gehad.

Als samples niet het langrijkste zijn dan is een drumbrute voor een bescheiden bedrag als analoge drumbak ook een leuk ding vind ik.
Stand alone op schoot is de RD 8 ook een heel geinig ding, net als de Drumbrute lekker hands on en goed voor improvisatie, hier een jam van 40 min met alleen een RD 8


Lekkere Jam zeg met alleen zo'n RD-8. Ik vraag me af hoeveel van de 100k viewers de RD-8 gekocht hebben na het luisteren van de jam :D
 
+1 ook voor Elektron.. Ook die Digitakt is leuk.. te gekke workflow.. eens je je hoofd eromheen hebt.. En die triglocks zijn echt fantastisch.. Er is geen ander merk die je op zo'n hands-on manier kan automaten.. ik probeer hetzelfde met van alles en nog wat maar niets komt in de buurt.

Een Akai MPC ONE is misschien ook wel een leuk ding. Niet zo heel groot en heel veel waar voor je geld. Synced perfect via Ableton Link dus je kunt je projecten super easy mee laten lopen.. dat moet je met Arturia of elk ander merk nog maar afwachten. Letterlijk afwachten.. je drukt op start en de drumcomputer heeft altijd een paar tellen nodig om perfect te syncen (voor zover het perfect kan syncen).
Elektron heeft via Overbridge ook een redelijk stabiel sync platform gerealiseerd.. :)

Nog een videootje van de MPC ONE. Je kunt op de pads ritmes inkloppen maar kunt die pads ook gebruiken als een grid.. 4x4 steps.. net zoals op Eektron. Verderop wordt automotion ook gedemonstreerd

 
Laatst gewijzigd:
1) begrijp ik goed dat dit een standalone apparaat is die ik bij wijze van spreken op schoot kan nemen in de huiskamer.
2) Analoge drum synth, betekent dat dat ik eigen geluiden kan designen met dit apparaat? (dat wil ik namelijk graag).
3) je kan er ook sample based mee werken? (minder belangrijk. kan ik nu ook met ableton en push2, maar zou leuke extra zijn om dat op een standalone device te doen)
4) je kan via een plugin van elktron (overbridge) de aparte sporen uit de Rytm simultaan opnemen met Ableton? (klinkt superhandig, maar misschien begrijp ik het niet goed).
Nog even terugkomend op punt 2. Je hebt in de MPC soortvan VST's plugins.. deze kun je laden op tracks.. lijkt eigenlijk op hoe een DAW werkt. Hieronder de drum synths die in een van de updates zaten..

 
Dit zijn voor mij als de antwoorden positief zijn de belangrijkste zaken van een apparaat dat ik zou aanschaffen. het apparaat wat ik zoek moet echt goed klinken en veelzijdig zijn kwa drums en handig zijn met de verwerking in ableton.

Vooropgesteld. Ik denk dat de analog rhytm wel voldoet aan je eisen en zeker als enige drumpcomputer zo veelzijdig is dat je wel even vooruit kunt. Ook omdat je met samples kunt werken. Ik heb hem nooit gehad maar hij heeft wel een wat zompige specifieke klankkleur, daar moet je van houden.

Een andere vraag die je kunt stellen is of je op dit moment echt diep in de drumsynthese wilt duiken (met de quatom kun je wel even vooruit op dat vlak lijkt me). Als je voor nu meer even wat standaard kits wilt en wat samples dat zou je ook kunnen kijken naar een TR6s bijvoorbeeld. Maargoed, als je het geld hebt dan is de Rytm zeker een goed broertje/zusje voor de Quantum!
 
Hahahahahahahahaha.
Vroege symptomen van GAS.
Die vind ik leuk :)

En een korte visie van mijn kant :
Elektron producten zijn redelijk complex en kunnen vaak 'een beetje' van wat je nodig hebt om een track te maken.
De één is een goede sample player, de ander een drumcomputer, de ander een synth, sommigen kunnen goed sequencen, anderen weer niet.
Allemaal zijn ze redelijk 'step based' ontworpen (dus meer je partijen inkloppen dan inspelen). De Rytm is wat dat betreft wel een uitzondering met velocity sensitive pads overigens.
Maar wel weer beperkt voor het sequencen van melodieën.

Je zou ook een 'groovebox' kunnen overwegen. Die meer verschillende rollen kan vervullen.
Ik maak zelf al 2 jaar met veel plezier gebruik van de MC-707.
Dat is dan niet 'echt' een drumcomputer (voor drums maakt hij gebruik van samples), maar hij kan ook sequencen en is tevens een virtuele synth.
Alternatieven in die hoek zijn een Akai MPC, Deluge of Maschine+.
(allemaal min of meer dezelfde machines met een net wat andere invalshoek)
 
kies er eentje, koop 2ehands, test t een poosje, niet goed weg zonder broek te scheuren... :D
 
super bedankt voor alle input zover. neig met all jullie input zover toch nog steeds richting die analog rytm. past wel bij mijn wensen als ik jullie feedback zo lees. en de downsides zijn voor mij zover geen echt probleem.

Ik heb eigenlijk nog een vraagje over de analog rytm mkII (maar wellicht ook relevant voor andere devices).
Ik heb momenteel een focusrite 4i4 audio interface. met een mic aan de voorkant en een waldorf in de line-ins aan de achterkant zit die dus te vol voor nog een stereo input.
Maar ik lees in de manual dat de rytm mkII ook audio streamt over USB (met overbridge?) en dat ik voor productie op de computer met ableton eigenlijk geen audio-in nodig heb? audio via usb? of begrijp ik dat verkeerd.

Welk device het uiteindelijk ook word. ik ga het gebruiken op pc met ableton en als standalone met hoofdtelefoon terwijl ik met de voetjes omhoog op het bankstel hang. dus als het apparaat werkt met enkel usb op de pc dan scheelt mij dat weer een gedoetje.

Verder geen mega-biggie natuurlijk. stekkertjes wisselen kan altijd. of een nieuwe interface... maar ja dat kost dan weer centen.

Is hier iemand die het apparaat gebruikt heeft die daar wat over kan zeggen?
 
super bedankt voor alle input zover. neig met all jullie input zover toch nog steeds richting die analog rytm. past wel bij mijn wensen als ik jullie feedback zo lees. en de downsides zijn voor mij zover geen echt probleem.

Ik heb eigenlijk nog een vraagje over de analog rytm mkII (maar wellicht ook relevant voor andere devices).
Ik heb momenteel een focusrite 4i4 audio interface. met een mic aan de voorkant en een waldorf in de line-ins aan de achterkant zit die dus te vol voor nog een stereo input.
Maar ik lees in de manual dat de rytm mkII ook audio streamt over USB (met overbridge?) en dat ik voor productie op de computer met ableton eigenlijk geen audio-in nodig heb? audio via usb? of begrijp ik dat verkeerd.

Welk device het uiteindelijk ook word. ik ga het gebruiken op pc met ableton en als standalone met hoofdtelefoon terwijl ik met de voetjes omhoog op het bankstel hang. dus als het apparaat werkt met enkel usb op de pc dan scheelt mij dat weer een gedoetje.

Verder geen mega-biggie natuurlijk. stekkertjes wisselen kan altijd. of een nieuwe interface... maar ja dat kost dan weer centen.

Is hier iemand die het apparaat gebruikt heeft die daar wat over kan zeggen?

Als ik het snel zie heeft de focusrite aan de voorkant een combinatie van mic/line, deze zijn dus ook als line in te gebruiken.

De rhytm heeft inderdaad ook overbridge, hier een draadje hoe mensen hier mee werken in combinatie met live:
 
nou, na jullie input, een hoop youtube filmpjes en reviews had ik mentaal mn keuze gemaakt.
en toen moest ik hem direct hebben ook. Dus heb inmiddels de Rytm MKII binnen en al een paar daagjes op zitten spelen.

Inderdaad niet direct super intuitief, maar ook niet zo ingewikkeld als ik gedacht had hoor.
Geluiden maken met de synths en/of samples gaat vrij simpel en snel en beats met de sequencer ook.
meer paginas toevoegen aan een patroon en zorgen dat parameters per trigger verschillen en vaststaan werkt allemaal heel handig en snel.
polyritmische patronen was ook geen issue (zag in een ander youtube filmpje van die cuckoo die hierboven gelinked was hoe dat moest).
Chromatic mode doet ook wat het moet doen en ook samples importeren en werken in ableton met overbridge was eigenlijk zo voor elkaar.

Ik heb ook een hoop nog niet bekeken (song mode, performance mode, live-samplen... allemaal nog geen idee van),
en ook de manier van opslaan met al die verschillende lagen van een project (project, sounds, samples, songs, patterns, chains, kits, etc.) is best ingewikkeld voor een leek als ik.
geeft nu nog niks, ik zit er eerst wat mee te klooien om er handig in te worden.
Ik heb een hardcopy van de manual besteld (door online de PDF naar boek vorm toe zetten en bestellen) en als die binnen is duik ik er wel wat dieper in.
deed ik ook zo voor de waldorf quantum en dat is best leuk om een manual zo pagina voor pagina door te nemen terwijl je met je vingers aan de knoppen zit (ja ja, nerd, i know ).
en dan natuurlijk veel oefenen zodat de geluiden die ik ermee kan maken ook een beetje vet gaan klinken ^^

Tot nu toe doet het apparaat in elk geval wel wat ik hoopte dat hij zou doen. en heb superveel zin om er verder mee aan de slag te gaan.

Ook begin ik binnenkort met wat muziek-producer lessen, en de leraar heeft aangegeven dat hij het apparaat ook goed kent en dat we er wat aandacht aan kunnen besteden als ik dat wil.

thanks folks!
 
Back
Top