[House] Need Your Love

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.899
Locatie
Utrecht, NL
Hallo synthforummers, ik zit een beetje klem met deze track. Al van alles geprobeerd maar iedere keer als ik luister vind ik hem net niet lekker klinken. Wat ik ook doe er blijft iets rammelen. Het zit naar mijn idee in het ritme: tempo, kick, snare, clap te hard, te zacht, andere sound of tunen enz maar misschien is het wel iets heel anders. Het lukt me maar niet om er achter te komen weat het is. Kan iemand de gouden tip geven? Of zie ik beren op de weg?

 
Last edited by a moderator:
Of ik een gouden tip heb weet ik niet hoor, maar wat mij opvalt is a) de kick, die vind ik te hoog gestemd, niet diep genoeg. Heeft ook iets teveel toon.
en b) de housepiano, die vind ik veel te aanwezig, drukt alles weg. Die mag van mij zachter en meer naar achter gemixt.
 
Hm. Vinnem wel prettig. De zang rammelt ietsjes. Delaytje toevoegen?

De piano seq maakt het zo wel heel erg 1989/1990
 
Heb hem aangepast: zelfde linkje

- beide piano gedeeltes zachter gezet
- kick 1 semitoon naar beneden gepitched. Die staat nu op E gepitced. De song is in A mineur dus precies op een 5e van A.
- ook de kick nog een dipje gegeven rond de 200 Hz.
- en meer delay op de vocals

heb A-B comparison gedaan en vind hem nu al een stuk overtuigender dus dank voor de tips!
 
Ik heb het idee dat ik deze track al eerder heb gehoord
Afstoffen is niet genoeg..
Ik geef hiervoor een dikke 8

Mooi Compliment @tragmadat
hoe zouden we er een 9 van kunnen maken?

Deze track specifiek kan je niet eerder gehoord hebben want hij komt fris uit mijn koker maar het bestaat wel uit klassieke- en beproefde elementen dus het kan goed dat het lijkt op iets wat je eerder hebt gehoord en dat is eigenlijk ook precies de bedoeling. En de vocals zijn stock dus die kunnen ook in andere tracks gebruikt zijn.
 
Misschien de baslijn anders inspelen, langere notes? Je piano melodie is nu staccato (?) en de baslijn ook.. Hij kan ook wat spannender, hij volgt de piano nu zo statisch.. En de piano speelt steeds dezelfde 1 bar melodie.. daar zou ik na een poos 4 bars van maken en hem gewoon transposen per bar zodat er wat meer emotie in de track komt....
 
Laatst gewijzigd:
Mooi Compliment @tragmadat
hoe zouden we er een 9 van kunnen maken?

Deze track specifiek kan je niet eerder gehoord hebben want hij komt fris uit mijn koker maar het bestaat wel uit klassieke- en beproefde elementen dus het kan goed dat het lijkt op iets wat je eerder hebt gehoord en dat is eigenlijk ook precies de bedoeling. En de vocals zijn stock dus die kunnen ook in andere tracks gebruikt zijn.
Ik denk dat voor een 9 er een subtiel toefje hedendaagsheid overheen moet?
 
Heb de vorige versie niet gehoord maar vind dit best wel goed. Het is misschien net iets te veel passend binnen zijn genre, dwz het swingt wel lekker maar het verrast niet echt. Wat kleine dingetjes:
- Ik vind ook dat de housepiano na een tijdje gaat vervelen, wat variatie daarin zou inderdaad goed zijn, al is het maar wat melodische variatie.
- wanneer de sample op 2:23 erin komt voelt dat heel remmend aan omdat de nadrukken in haar frasering bijna allemaal op de maat vallen. Als je daar wat handig in knipt kan je er iets funkier van maken.
- Zoals Furious5 is er misschien net iets teveel staccato in de tracken. Het valt me op dat de stukken met minder staccato lekkerder flowen (vanaf 3:57 bv).
 
Ik denk dat voor een 9 er een subtiel toefje hedendaagsheid overheen moet?

Deze song is onderdeel van een 2 track EP. Ik heb die andere song hier nu ook gepost:

Die klinkt moderener volgens mij. Vond het wel leuk om de 2e song wat klassieker te maken.
 
Heb de vorige versie niet gehoord maar vind dit best wel goed. Het is misschien net iets te veel passend binnen zijn genre, dwz het swingt wel lekker maar het verrast niet echt. Wat kleine dingetjes:
- Ik vind ook dat de housepiano na een tijdje gaat vervelen, wat variatie daarin zou inderdaad goed zijn, al is het maar wat melodische variatie.
- wanneer de sample op 2:23 erin komt voelt dat heel remmend aan omdat de nadrukken in haar frasering bijna allemaal op de maat vallen. Als je daar wat handig in knipt kan je er iets funkier van maken.
- Zoals Furious5 is er misschien net iets teveel staccato in de tracken. Het valt me op dat de stukken met minder staccato lekkerder flowen (vanaf 3:57 bv).

Ik ga dit proberen te fixen met variatie in de basloop. Die loopt nu de hele tijd met de piano mee waardoor het nog meer staccato klinkt.
 
Als ik luister met een mixing ear,
De drums mogen meer swing. Alles voelt als een en dezelfde loop die door de hele track heen loopt.
Tip 1: Small Velocity & position changes
Kick strak in de maat. Hihats wat losser ( geen quantize) en de crash/cymbals op gevoel inspelen over de hele track. Die mogen best wat schuiven in de tijd.
Dat zal al een heel ander en organischer gevoel geven.

Tip 2: maak ruimte voor de instrumenten in het frequentie spectrum, botsen of over stemmen elkaar op sommige plekken.

Tip 3: maak een keuze wat is de sound die je zoekt: Piano en Vocal, dan moeten die honderd procent bij elkaar passen en zelfs zonder beat lekker klinken, dan mix je de rest “eromheen”

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Lekkere track en voor mijn oor (op een bose mini soundlink) mist hij vooral iets in het laag.
Normaal gesproken dreunen house tracks door die bose heen, maar hier is het vooral mid - hoog wat ik hoor.
Misschien is dat wat je mist.
De synth (die stabby synth) is mogelijk één die je wat vetter kan maken.
 
Misschien handig om even aan te geven welke parts loopjes zijn en welke parts vsti’s die als midi zijn ingespeeld. Dit ivm met de mensen die niet bekend zijn met jouw workflow en misschien goedbedoelde adviezen geven over het aanpassen 4 of 8 maten loop packs.
 
De piano is een audio sample dus transponeren en andere variaties aanbrengen in deze vorm zal lastig worden.
Indien nodig kan ik er voor kiezen om de piano opnieuw in te (laten) spelen.
De bas is wel MIDI dus die kan ik wel aanpassen en ik denk dat ik het daarmee wel ga redden.

@Eclectic heb je zelf nog iets op-of- aan te merken over deze song?
 
Laatst gewijzigd:
stem wat te schel en te hard, chord en stabje in het begin werken niet lekker samen. akkoord verspringt bij de een wel, bij de ander niet, wordt onprettig dissonnant buiten de key.
verder klinkt de stem een beetje nasaal als Fergie, black eyed peas in "shut up", maar dan door een megafoon. / oude telefoon. is veels te bot/schel t.o.v. van het verder wat meer vloeiende instrumentarium. en meer een R&B dan een house loopje.
Verder zijn de drums zacht en dun. hier moet gewoon een botte 909 met plonk onder.
Ik snap waar je heen wilt, maar ik zou deze zaken aanpassen. En verder mag de pianoloop er idd af en toe ook wel uit, of knip hem in op tot 1/32 en maak eens wat variaties of stutters, mag best als een sampler klinken.
 
@Eclectic Dank! goede tips. De stem heb ik zelf een hi-pass gegeven omdat ik dat veel in andere classic house songs hoor en de stem daarmee meer een instrument wordt ipv. lead-vocal. Maar ik vind het ook mooi. In dit geval is het misschien ook mooi om de vocals meer te laten 'shinen'.
 
Back
Top