Ik heb het Faust dsp progje nog wat verder vereenvoudigd zodat het wiskundig beter te doorgronden valt:
Dit komt neer op de volgende vereenvoudiging van ons oorspronkelijke circuit:
(Merk op dat de laatste arctangens enkel als limiter werkt.)
Deze opzet werkt als synth iets minder prettig dan de oorspronkelijke opzet maar geeft wel hetzelfde soort geluiden:
Voor onderzoek naar de oorzaak van de voortgebrachte toonreeksen is het zinnig van het eenvoudigste nog werkende schema/programma uit te gaan.
Code:
declare name "funnyloop";
import("maths.lib");
import("filters.lib");
var = 10^11*(hslider("variation", 0.20, 0.05, 0.25, 0.001))^4;
vol = 0.1*(hslider("volume", 0.5, 0, 1, 0.001))^2;
start = 0.01*button("start");
pol = 1 - ( 2 - hslider("sway", 0.25, 0.01, 0.5, 0.001) )*button("restart");
A = _ , start :> _*-1 : _ ;
B = _ : atan : pole(pol) : pole(pol) : _*var : _ ;
C = A~B ;
process = C : atan : _*vol <: _,_ ;
Dit komt neer op de volgende vereenvoudiging van ons oorspronkelijke circuit:
(Merk op dat de laatste arctangens enkel als limiter werkt.)
Deze opzet werkt als synth iets minder prettig dan de oorspronkelijke opzet maar geeft wel hetzelfde soort geluiden:
Voor onderzoek naar de oorzaak van de voortgebrachte toonreeksen is het zinnig van het eenvoudigste nog werkende schema/programma uit te gaan.