Wiskundige modular?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.355
Locatie
Zeist
Stel dat ik toch ooit een hardware modulair systeem aanschaf, welke moet dat dan zijn? Ik ben niet geïnteresseerd in de standaard modules, maar enkel in modules die duidelijk omschreven wiskundige operaties uitvoeren. In principe voeren alle denkbare modules onder de motorkap natuurlijk wiskundige operaties uit, maar dat is niet wat ik bedoel. De door mij gezochte modules moeten ontworpen zijn om zekere wiskundige operaties uit te voeren, en die operaties moeten als zodanig ook op die modules vermeld staan. Bekende voorbeelden van geschikte modules zijn een opteller, vermenigvuldiger en functiegenerator.
 
Ik denk dat je i.p.v. een modular met een muzikale insteek eerder uitkomt bij een analoge computer. Toevallig afgelopen vrijdag nog in aktie gehoord in de Willem Twee Toonzaal. Jessica Ekomane bracht een werk waarbij ze gebruik maakte van twee analoge computers en een laptop met Max4Live. Ze heeft een tijdje in de Willem Twee Studio een residentie gehad waarbij ze twee (veel grotere en krachtigere) analoge computers kon bestuderen. Maar omdat die te zwaar waren om naar beneden te dragen naar de zaal is dit er als alternatief gekomen. Die analoge computers werden vroeger gebruikt voor allerlei wiskundige berekeningen.

Die compacte analoge computer is de "The Analog Thing" van Analog Paradigm:



Erg mooi prijsje ook, 299 Euro.
1663099518481.png


Dit is een interessant gesprek tussne Hainbach, Hans Kulk (van de Willem Twee Studio's) en professor Bernd Ulman (van The Analog Thing):

 
Dit zijn trouwens de twee analoge computers bij de Willem Twee:

1663100237658.png


(Volgens Hans zo'n 20x krachtiger dan die van Analog Paradigm... ;) )
 
Ja, inderdaad een analoge computer. Iets om zelf te bouwen, wellicht? Een boel functies die je zou willen zijn niet zo moeilijk om te realiseren.

Een digitaal display op een ding dat 'The Analog Thing' heet... :stupid
 
........

 
Dank voor de antwoorden! Dat is inderdaad wat ik bedoel. Dat ga ik eens rustig op mij laten inwerken. Zo'n drie- a vierhonderd euro kan ik als ik dat echt wil nog wel bij elkaar schrapen. Zelf bouwen zou ik ook kunnen, maar ik ben (helaas?) meer een denker dan een doener.
 
Ik denk dat je i.p.v. een modular met een muzikale insteek eerder uitkomt bij een analoge computer. Toevallig afgelopen vrijdag nog in aktie gehoord in de Willem Twee Toonzaal. Jessica Ekomane bracht een werk waarbij ze gebruik maakte van twee analoge computers en een laptop met Max4Live. Ze heeft een tijdje in de Willem Twee Studio een residentie gehad waarbij ze twee (veel grotere en krachtigere) analoge computers kon bestuderen. Maar omdat die te zwaar waren om naar beneden te dragen naar de zaal is dit er als alternatief gekomen. Die analoge computers werden vroeger gebruikt voor allerlei wiskundige berekeningen.

Die compacte analoge computer is de "The Analog Thing" van Analog Paradigm:



Erg mooi prijsje ook, 299 Euro.
Bekijk bijlage 3827212

Dit is een interessant gesprek tussne Hainbach, Hans Kulk (van de Willem Twee Studio's) en professor Bernd Ulman (van The Analog Thing):



Leuk filmpje, ooit nog les gehad van Hans.
 
Zo'n drie- a vierhonderd euro kan ik als ik dat echt wil nog wel bij elkaar schrapen. Zelf bouwen zou ik ook kunnen, maar ik ben (helaas?) meer een denker dan een doener.

Voor dat bedrag kun je heel wat opampjes kopen... :D Voordeel van zelfbouw is wel dat je het kunt maken zoals je het zelf hebt bedacht. En je kunt met veel modules waarschijnlijk snel progressie maken, in veel gevallen is het weinig meer dan schakelingen met vooral opamps en weerstanden. Denk je vantevoren goed uit hoe je een stuk gaatjesprint efficient kunt gebruiken, dan soldeer je zo een heel rijtje optellers, inverters en dat soort dingen. Nog veel meer als je dat zou willen dan die 'Analog Thing' heeft, en tegen veel lagere kosten.
 
Moet er nog eens rustig over nadenken, maar de modular dag in Utrecht heeft me wel duidelijk gemaakt welke richting ik op wil als ik uiteindelijk ook wat hardware spul zou aanschaffen (of zelf bouwen).
 
Iets OT en uit oude dozen: de Kurzweil V.A.S.T. synths hebben "FUN" modulatie:

FUN equations include "a+b", "a*b", "b/(1-a)", and many others of varying complexity. They also allow for self-modulation; some FUNs introduce a variable "y" which represents the most recent output of the FUN. The Kurzweil evaluates each FUN every 20 milliseconds, hence it can take that value and plug it back into the equation if the equation has "y" as an input variable. Any modulation source can be assigned to a or b (or both at the same time) in a FUN. This can be used to mix two modulation sources, cause one to multiply the effects of another, and so forth. Internally, the K2000 rescales whatever value is currently being sent by the control source to a number between -1 and 1 (for bipolar control sources. Unipolar sources are scaled between 0 and 1), then applies the function and returns an output value. Using FUNS, therefore, more than three control sources can be assigned to modulate a parameter in a block since you can assign a FUN as a modulation source for "Src1", "Src2", or "Dptctl". Four FUNs are available per layer and FUNs can be assigned as inputs to other FUNs. The Kurzweil evaluates the FUNs sequentially, hence for this to work you would want to assign FUN1 as an input to FUN2, but not vice versa.
 
Make Noise Maths wordt door sommigen al een analoge computer genoemd, en hoewel ik dat zelf iets te veel lof vind, is er eigenlijk niets wat je met Maths niet kunt. Alle soorten logic gates (AND, OR, NAND, NOR, XNOR, etc), summing, vermenigvuldigen, comparator, zelfs 1-bit memory buffer, etc zijn mogelijk

En hoewel het er niet met wiskundige symbolen op staat is een VCA natuurlijk gewoon een AND gate en een mixer een OR gate :okdan:
 
Leuk filmpje over analoge computes, The Analog Thing komt er ook in voor.
Proghead, is het voor jouw niks om met MCU als Adruino / Teensy / Daisy je eigen wiskundige modules te maken?
 
Kun je met Make Noise Maths ook integreren en differentiëren?
Ja, tot op zekere hoogte... Kanaal 1 en 4 kun je gebruiken als integrators / differentiators, maar het grote verschil is dat het DC deel niet oneindig versterkt kan worden zoals bij een echte integrator (m.a.w., het maximale ingangssignaal is ook het maximale uitgangssignaal)
 
Proghead, is het voor jouw niks om met MCU als Adruino / Teensy / Daisy je eigen wiskundige modules te maken?

Als ik ooit nog eens een software synth schrijf waar ik helemaal tevreden over ben dan zal ik daar waarschijnlijk ook een hardware versie van willen hebben, al is het maar als aandenken. En dan lijkt mij het gebruik van Arduino o.i.d. de aangewezen weg.

Maar een analoge computer zou ik vooral willen gebruiken voor zaken die softwarematig niet of heel lastig te doen zijn.
 
Een Australische analoge computer kun je voor 1000 euries ophalen in Rotterdam, zie hier. Maar als ik daar kijk, dan hoort er kennelijk nog een kastje bij...
 
Back
Top