Wiskundige modular?

Stel dat ik iets equivalents als The Analog Thing met Eurorack modules zou willen opzetten, hoeveel zou dat dan ongeveer gaan kosten?
 
Kans dat je tegen problemen gaat aanlopen, het doel van Eurorack is niet helemaal hetzelfde. Het lijkt me heel vervelend als het dan net niet doet wat jij graag wil. En met Eurorack gebruik je wellicht soms maar een deel van de functionaliteit. Ik denk dat het qua kosten gaat oplopen als je in Eurorack echt het equivalent wil hebben van wat die Analog Thing doet. Iets dat "ongeveer" hetzelfde doet zal waarschijnlijk ook niet zo goedkoop zijn, die Analog Thing kost ongeveer 300 euro lees ik, in het algemeen kom je daar niet heel ver mee in de wereld van Eurorack. Althans, dat is mijn indruk...
 
Daar was ik ook al bang voor. The Analog Thing is voor mij financieel nog net te doen, maar ook niet veel meer. Verder heb ik inmiddels grote twijfels of die tonen riedeltjes als gegenereerd met het Faust progje wel analoog te reproduceren zijn. De circuits die ik tot dusver met SimulIDE gemaakt heb oscilleren ofwel met een zeer hoge frequentie (ca. 200 kHz) ofwel geven vloeiend in hoogte verlopende tonen (geen riedeltjes). En zelfbouw voor een analoog systeem dat dan mogelijk niet eens doet wat de bedoeling is spreekt mij niet aan.
 
Synthforum moet gewoon zelf een dhz analoge computer ontwerpen die geschikt is voor modulair audio gebruik.
Mijn vermoeden is dat er hier wel mensen zijn die dat kunnen, zeker als er samengewerkt word.

Wel blijft de THAT erg interessant.
En in eurocrack is 300 niet zo veel.
 
Synthforum moet gewoon zelf een dhz analoge computer ontwerpen die geschikt is voor modulair audio gebruik.
Mijn vermoeden is dat er hier wel mensen zijn die dat kunnen, zeker als er samengewerkt word.

Ja, dat zou leuk zijn. Zoveel mogelijk met standaardcomponenten die gemakkelijk te verkrijgen zijn en het geheel gemakkelijk na te bouwen.


Verder heb ik inmiddels grote twijfels of die tonen riedeltjes als gegenereerd met het Faust progje wel analoog te reproduceren zijn. De circuits die ik tot dusver met SimulIDE gemaakt heb oscilleren ofwel met een zeer hoge frequentie (ca. 200 kHz) ofwel geven vloeiend in hoogte verlopende tonen (geen riedeltjes).

Wat doet het als je alleen in de simulatie de schakelingen gebruikt die het "rekenwerk" doen? Dus niet zelf gedefinieerde schakelingen gebruiken voor de oscillatoren, maar daarvoor de functiegeneratoren gebruiken die het programma zelf aan boord heeft (wat ik aanneem).
 
Wat doet het als je alleen in de simulatie de schakelingen gebruikt die het "rekenwerk" doen? Dus niet zelf gedefinieerde schakelingen gebruiken voor de oscillatoren, maar daarvoor de functiegeneratoren gebruiken die het programma zelf aan boord heeft (wat ik aanneem).

SumulIDE bevat een Wave Generator die doet wat die moet doen:

screenshot.png


Maar wat moet ik daar verder dan mee doen?
 
Ja, dat zou leuk zijn. Zoveel mogelijk met standaardcomponenten die gemakkelijk te verkrijgen zijn en het geheel gemakkelijk na te bouwen.
Zou inderdaad een leuk initiatief zijn, erg interessant. Misschien in eerste instantie op breadboard en bij voldoende animo ergens een PCB'tje laten maken, zoiets? Niet dat ik gehinderd wordt door enige kennis hiervan, maar ik zou zo best wel eens wat schakelingen willen proberen. Groupbuy bij Tayda voor goedkope componenten is dan misschien ook wel een idee.
 
De integrator en de differentiator zijn het belangrijkste voor een analoge computer, voor de schema's voor de overige modules kun je in principe wel wat bij de standaard modulaire synthesizers "spieken". Verder is het dan enkel zaak wat betreft de vormgeving de nadruk op de wiskundige betekenis van de modules te leggen (wat doen de modules wiskundig gesproken met de signalen?).
 
Maar wat moet ik daar verder dan mee doen?

Kun je vervolgens dat gebruiken om te proberen te reproduceren wat je in Faust doet? Wat ik eigenlijk bedoel, uitsluiten dat het probleem niet ligt aan een oscillator die je zelf maakt in de simulator. Want dat was wat je eerder deed, dacht ik? Zoveel mogelijk gebruiken wat de simulator aan boord heeft en dan kijken wat je daarvoor kan invullen als je het in het echt gaat bouwen.


Zou inderdaad een leuk initiatief zijn, erg interessant. Misschien in eerste instantie op breadboard en bij voldoende animo ergens een PCB'tje laten maken, zoiets? Niet dat ik gehinderd wordt door enige kennis hiervan, maar ik zou zo best wel eens wat schakelingen willen proberen. Groupbuy bij Tayda voor goedkope componenten is dan misschien ook wel een idee.

Zou proberen het zoveel mogelijk te ontwerpen met componenten die overal te koop zijn. Kan natuurlijk dat je een groupbuy doet, maar mensen die mee willen doen en het liefst kopen bij hun eigen leverancier moeten het ook daar kunnen kopen. Vermijden dat je componenten gaat kiezen die maar bij weinig leveranciers te koop zijn, en al helemaal niet dat je ergens in een ver buitenland moet bestellen en dat je een creditcard nodig hebt en dat soort ongein. PCB is leuk, maar het liefst een ontwerp dat je ook vrij gemakkelijk op gaatjesprint kunt zetten, voor mensen die dat liever doen, of die pas later instappen en de PCB's zijn op, etc.
 
De integrator en de differentiator zijn het belangrijkste voor een analoge computer, voor de schema's voor de overige modules kun je in principe wel wat bij de standaard modulaire synthesizers "spieken". Verder is het dan enkel zaak wat betreft de vormgeving de nadruk op de wiskundige betekenis van de modules te leggen (wat doen de modules wiskundig gesproken met de signalen?).

Misschien een idee om een apart draadje te maken om 'ns te brainstormen wat een te bouwen computer die iedereen kan maken aan boord moet hebben, de precieze specs, etc. Je moet eerst een redelijk helder en overkoepelend overzicht hebben voordat je in detail gaat ontwerpen.
 
het liefst een ontwerp dat je ook vrij gemakkelijk op gaatjesprint kunt zetten, voor mensen die dat liever doen, of die pas later instappen en de PCB's zijn op, etc.
Ja, dat klinkt inderdaad een stuk handiger. Er zijn hier iig genoeg knappe koppen op het forum aanwezig die er iets leuks van kunnen maken! Ik voel een "analog computuari"-maand aankomen... :D
 
Ik stel me het zo voor dat het echt een modulair systeem is, schakelingen die redelijk "foolproof" zijn en dat je het naar eigen behoefte kunt nabouwen. Iemand kan voor zijn doeleinden meer of juist minder behoefte hebben aan sommige functies, daar kun je dan meer of minder van bouwen voor je eigen systeem. Ook te bouwen door iemand met bescheiden middelen qua gereedschap, meetinstrumenten e.d. en niet veel meer dan basiskennis van elektronica. En ook al moet het stand-alone te gebruiken zijn, dat het ook compatible is met Eurorack.
 
Misschien een idee om een apart draadje te maken om 'ns te brainstormen wat een te bouwen computer die iedereen kan maken aan boord moet hebben, de precieze specs, etc. Je moet eerst een redelijk helder en overkoepelend overzicht hebben voordat je in detail gaat ontwerpen.

Goed idee! Kan een moderator de berichtjes daarover naar zo'n nieuw topic afsplitsen?

Edit: ik zie dat het nieuwe topic er al is. :)
 
Als ze nu eens gewone Eurorack compatibele modules zouden maken (of zijn ze dat al?), dan zou je die in een gewone modular kunnen inbouwen, en daarbij steeds - wanneer de financien het toelaten - een volgende nieuwe module kunnen aanschaffen totdat het genoeg is.
 
Het is natuurlijk ook alleszins mogelijk om een snelle uprocessor (bluepill of blackpill) uit te rusten met één of meer adc's en dac's en dan voor de processor de overdrachfuncties te programmeren.
Daar kan je de prijs ook laag houden.
 
Ja - maar dat is eigenlijk fopperij. Ik werk al met audio programmeertalen zoals Faust en Csound en met soft modulars als Alsa Modular Synth, Kamioooka en Cardinal dus een op basis van software werkende modular of analoge computer zou (althans voor mij) niet heel veel toevoegen aan wat ik nu al doe.
 
Het is natuurlijk ook alleszins mogelijk om een snelle uprocessor (bluepill of blackpill) uit te rusten met één of meer adc's en dac's en dan voor de processor de overdrachfuncties te programmeren.
Daar kan je de prijs ook laag houden.

Het is dat elektriciteit duur is op dit moment, anders werd het er eentje met buizen!

:D
 
Zet het maar even in dit draadje, misschien niet direct voor een praktische toepassing, maar kwam dit aardige artikel tegen met andere benadering van de analoge computer. Met een uitstapje richting hybride, zo te lezen.

An Iterative Analog Computer Using Pulse-Ratio Modulation, J. Kontos (1971). Hier te vinden.
 
Back
Top