Wiskundige modular?

Dan vrees ik dat dergelijke apparaten voor mij inmiddels ook onbetaalbaar zijn geworden. In de door SmartBits geplaatste video met Hans van Willem II die ik nu zit te bekijken zei Hans dat hij oude analoge computers uit de opslag in de kelders van diverse technische scholen zo mee kon nemen. Ik heb zelf in mijn elektrotechnische opleiding ook nog met zo'n analoge computer gewerkt om het gedrag van een omgekeerde slinger op een rijdend wagentje te modelleren. Maar kort daarna zal dat op de technische scholen wel snel allemaal digitaal geworden zijn. En nu is er dus weer een opleving van analoge computers...
 
Als je het echt wil gebruiken zou ik sowieso niet aan het oude spul beginnen. Het risico bestaat dat je bij gebruik tegen defecten aanloopt, op voorhand moeilijk te zeggen of het zich gemakkelijk laat repareren. Gaat dat moeizaam, dan is het een bron van frustratie.

Zou kijken wat er te koop is, en eventueel zelf te bouwen. Je kunt dat combineren, zijn er bv. leuke modules te koop die nuttig zijn en het lastig zou zijn om zoiets zelf te bouwen, dan die kopen. De eenvoudige onderdelen van de computer, voor het optellen, inverteren en dat soort dingen, die zijn vrij gemakkelijk en snel zelf te maken.
 
Dank voor de antwoorden! Dat is inderdaad wat ik bedoel. Dat ga ik eens rustig op mij laten inwerken. Zo'n drie- a vierhonderd euro kan ik als ik dat echt wil nog wel bij elkaar schrapen. Zelf bouwen zou ik ook kunnen, maar ik ben (helaas?) meer een denker dan een doener.
Ik denk dat het zelfbouw zal worden...


Deze is binnen budget maar stel je er niet te veel bij voor, dit is meer voor basic AND/OR/NOT digitale logica dan voor analoge functies. Ik gebruikte gelijkaardige spullen toen ik zelf in het middelbaar onderwijs mijn broek versleet, en aan synthesizers deden ze me niet echt denken.
 
  • Duimpje
Duimpjes: JSA
Binnen een behapbaar budget is zoeken naar een Comdyna GP-6 analoge computer misschien nog het beste als je niet voor zelfbouw wilt gaan. De minst zeldzame analoge computer, en hij kan wel wat. Maar in de huidige tijd zal je toch ook ergens tussen 1000 en 2000 uitkomen vrees ik.
 
Even los van de vraag of iets al dan niet te koop is, of je wel of niet zelf wil bouwen, etc. Heb je een idee wat het ongeveer moet kunnen, welke functionaliteit moet zoiets hebben, hoe nauwkeurig moet het zijn? Is het te doen om het apparaat als analoge computer en daarmee op zichzelf staand, of wil je dat het kan samenwerken met Eurorack-modules? Ik probeer beetje een beeld te vormen welke kant je ermee op wil.
 

Meer kon ik niet vinden...
Ze staan niet op ieder moment te koop. :) Maar er zijn er 2000 van gemaakt, en af en toe komt er wel eens eentje op de markt.


Aangezien ze tot 2004 gemaakt zijn, is de kans iets groter dat ze redelijk verkrijgbare componenten gebruiken.
 
Even los van de vraag of iets al dan niet te koop is, of je wel of niet zelf wil bouwen, etc. Heb je een idee wat het ongeveer moet kunnen, welke functionaliteit moet zoiets hebben, hoe nauwkeurig moet het zijn? Is het te doen om het apparaat als analoge computer en daarmee op zichzelf staand, of wil je dat het kan samenwerken met Eurorack-modules? Ik probeer beetje een beeld te vormen welke kant je ermee op wil.

Ik wil er minstens 4 integrators op hebben, en liefst ook nog wat differentiators. En verder het gebruikelijke werk als optellers, vermenigvuldigers, etc. Overdreven precies hoeft het niet te zijn, het is geen wetenschappelijk onderzoek. ;) En wellicht daarbij dan nog een elementair modulair synthesizertje dat dan vooral dient om uitgangssignalen van de analoge computer in audio om te zetten. Maar of die laatstgenoemde combinatie zinnig en werkbaar is weet ik niet. Ik zou de analoge computer immers ook puur voor onderzoek kunnen gebruiken. En dan als er iets leuks uit komt, dat softwarematig kunnen nabouwen.
 
Och, dat klinkt tamelijk bescheiden en niet zo heel moeilijk of duur om te bouwen. De gewenste nauwkeurigheid speelt een grote rol in de kosten, bijvoorbeeld waar je precisie-weerstanden moet gebruiken, om iets te noemen. Through-hole weerstanden met 0,1% tolerantie zijn niet zo heel duur, zal iets van 20 cent per stuk zijn ofzo, maar wil je 0,01% dan moet je veel dieper in de buidel tasten. Documentatie over oude analoge computers is wel te vinden, dat moet met componenten die goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen zijn naar eigen smaak te bouwen zijn.
 
500px-Integrator_circuit.png
Integrator

300px-Op-Amp_Differentiating_Amplifier.svg.png
Differentiator

Optellen is gewoon een mixer, vermenigvuldigen is "ringmodulatie".

Dit is niet zo heel erg moeilijk om te dhz.
 
Ja - ik weet het. De schakelingen zijn kinderspel. Het is in principe meer luiheid dan iets anders dat ik er tegenop zie om zo'n apparaat zelf te bouwen. :o:
 
Nou ja, om de verwachtingen iets te temperen, analoge schakelingen gedragen zich zelden net zo als op papier... Ook een simulator is niet altijd even accuraat. Dat is aan de andere kant ook wel weer een beetje de charme van analoge elektronica. Maar het moet te doen zijn, goed over het ontwerp nadenken, de juiste componenten kiezen, netjes opbouwen, dan moet het lukken om tot iets te komen dat voor het doel goed werkt. En met het tevreden gevoel dat het je zelf hebt gedaan.
 
Probleem opgelost: je moet in de "Properties" van OpAmp eerst de "Power Pins" activeren (die anders onzichtbaar zijn!) en dan de voedingsspanningen toevoeren. 't is maar dat u het weet...
 
Nou, dat zou toch leuk zijn? :)

Je zou het werken met de simulator kunnen combineren met wat proefjes met componenten op een breadboard. Soms zal de simulatie goed overeenkomen met de werkelijkheid, soms wat minder en kun je wat experimenteren om het bij te sturen. Veel van de schakelingen die je nodig hebt zijn niet zo ingewikkeld, dan kun je vrij snel stappen maken voor het uiteindelijke ontwerp.
 
Back
Top