Biko [darke minimal]

Kobboi

Stamgast
Lid sinds
18 februari 2021
Berichten
463
Locatie
Amsterdam
Net als verleden jaar had ik op vakantie enkel de Polyend Tracker mee. Ik heb in totaal 9 tracks gemaakt, en ben nu bij thuiskomst de tracks aan het exporteren en aan het finetunen in mijn DAW. De stijl van deze "Tracking The Summer, Part Two" is heel divers, van electro naar trip hop een Detroit. De eerste afgemixte track is Biko, trage wat donkere minimal. Ik hoor uiteraard graag wat jullie ervan vinden.

 
Ik zit nu te luisteren, lekker glitchy! Zal vast ook veel met de tracker workflow te maken hebben ;). Lekkere Groove hoor, super slow, maar toch heerlijke flow, vind ik knap! :okdan:
 
Ja, de tracker nodigt uit tot glitchy dingen, en ook gebruik van probability (de bas bv heeft heel wat "chance" erop zitten). Wat ik veel gebruik bij de tracker is het opsnijden van een arpegiated loop en die dan vervolgens random combineren. Drum n bass producers gebruiken deze truuk veel bij drumloops, maar het werkt ook goed op (repetitieve) melodieën, vind ik.
 
arpegiated loop en die dan vervolgens random combineren
Ja die heb ik ook wel eens in een tutorial voorbij zien komen, zou ik ook eens mee willen experimenteren, maar ik vergeet zulke dingen vaak weer, zit mezelf altijd veel te veel af te leiden met andere dingen haha!

Maar leuke track, benieuwd naar de rest!
 
Ik zou nochtans gezworen hebben dat je deze track te monotoon zou vinden, Jan. Dus dat is een mooi compliment van jou, dank!
 
Klinkt lekker.
Het enige wat me opviel is de string van 1:45.
Die ligt er voor mij te veel bovenop, misschien omdat het teveel een sample lijkt die op verschillende hoogtes wordt afgespeeld of omdat het korte attack / release heeft.
Verder heel lekker!
 
Het enige wat me opviel is de string van 1:45.
Die ligt er voor mij te veel bovenop, misschien omdat het teveel een sample lijkt die op verschillende hoogtes wordt afgespeeld of omdat het korte attack / release heeft.
Dat heb je heel scherp gezien (nu ja, gehoord). het nadeel van de Tracker is dat (voornamelijk) sample-based is (je kan wel wat synthesizen met granular en wavetables) maar dit was een sample. En als je die dan in een brede range speelt dan krijg je verschillen in de lengte van de attack. Meestal stoort het niet echt, maar hier hoor je het wel, inderdaad. Zou niet onmiddellijk weten hiervoor een oplossing te vinden.
 
Dat heb je heel scherp gezien (nu ja, gehoord). het nadeel van de Tracker is dat (voornamelijk) sample-based is (je kan wel wat synthesizen met granular en wavetables) maar dit was een sample. En als je die dan in een brede range speelt dan krijg je verschillen in de lengte van de attack. Meestal stoort het niet echt, maar hier hoor je het wel, inderdaad. Zou niet onmiddellijk weten hiervoor een oplossing te vinden.
Het is het soort geluid misschien, waardoor het meer opvalt.
De verandering in klank die sneller gaat als je hem hoger speelt.
Maar het zijn details hoor. Omdat je dan kritisch luistert
 
De sfeer zit er goed in met die diepe bas en glitchy sounds maar ik vind er nog wel iets ontbreken:
vooral delay (dotted) en (meer) hall reverb zouden een welkome toevoeging zijn naar mijn idee.
Vooral op die string, maar ook op de bas de glitches uiteraard
Verders top!
 
Goed gemaakt kobboi !!
Omdat er weinig verrassing in zit en behoorlijk monotoon is had hij van mij wel de helft korter gemogen.
Dat is een eeuwig dilemma: wanneer hou je op? Bij deze track heb ik bewust alles lang uitgesponnen, maar je zou er evengoed een drie minuten versie van kunnen maken. Ik merk dat het bij mij afhangt van het genre: electro tracks maak ik korter, dit soort minimal tikt al snel tegen de zes minuten aan.

Los van de lengte: het is mijn grote frustratie dat mijn tracks steeds "doorkabbelen", alles combineert wel goed en de overgangen werken maar een echte apotheose zit er nooit echt in. Dat is een compositieskill die ik graag zou ontwikkelen.
 
De sfeer zit er goed in met die diepe bas en glitchy sounds maar ik vind er nog wel iets ontbreken:
vooral delay (dotted) en (meer) hall reverb zouden een welkome toevoeging zijn naar mijn idee.
Vooral op die string, maar ook op de bas de glitches uiteraard
Verders top!
Even voor de duidelijkheid: zou je op de bas een delay zetten?
 
Lekker man, goeie groove.

Kan je met de Polyend ook ADSR instellen van je samples? Met FastTracker kon het, dan zou het vást ook met de Polyend kunnen.. dan zou je dat "attack-probleem" kunnen oplossen, ben je minder afhankelijk van de envelope van de sample zelf.

Of misschien die hele partij weglaten, in mijn favoriete passages zit 'ie er juist niet in.. #smaak


zou je op de bas een delay zetten?

Da's best mogelijk en kan een goed idee zijn - zou ik wel met een send werken, zodat je een EQ op dat signaal kunt zetten, ivm de brei die zal ontstaan in het laag.
 
Back
Top