Summer Wave

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Gisteren na het voltooien van Cottonmouth gelijk maar weer gaan klooien en ik heb weer wat gemaakt (ik heb vakantie, dus tijd zat :D). Ik denk dat deze zo wel klaar is, misschien morgen nog naar wat details kijken (drums vooral denk ik, kan net wat meer variatie gebruiken).

Tja, wat moet ik hier van zeggen, dit is nou echt zijn track die zichzelf geschreven heeft :D:D, helemaal niet iets wat ik zelf zo maar zou opzetten qua genre, geen idee waar het onder valt trouwens (RnB denk ik?). Nou ja, achteraf vind ik um stiekum toch wel leuk :P.

Ik was gewoon wat een klooien, zonder idee, behalve dan: laat ik eens wat synths gebruiken die ik meestal links laat liggen. In dit geval de OB-6 (waarom eigenlijk, klinkt super vet!!), en daarnaast ook voor het eerst de MS-20 FS in kunnen zetten. Vooral dus weer hardware gebruikt, FX zijn wel VSTs en ook voor de drums heb ik NI VST en een Ableton drumkitje gebruikt. Voor wie de vocals interessant vind, die heb ik een keer bij BlackOctopus gekocht, mega vocal pack of zo (hier Amy Kirkpatrick met Summer Wave, maar dan wel lekker naar mijn hand gezet).

BTW ik had gelezen dat de MS20 niet zo fantastisch in bass uitblinkt, uh, hoe zo dan :D?


 
Inderdaad niet jouw gewone stijl maar ik vind het wel werken, het klinkt al heel goed, heel vol en goed gevarieerd. Misschien die crash af en toe wat varieren want die klinkt nu nogal monotoon (als je erop focust).
 
Inderdaad niet jouw gewone stijl maar ik vind het wel werken, het klinkt al heel goed, heel vol en goed gevarieerd. Misschien die crash af en toe wat varieren want die klinkt nu nogal monotoon (als je erop focust).
Ik had wat spacey chords met de OB-6 neergezet, en toen dacht ik, laat weer eens wat vocals proberen. Deze pasten vooral qua toonsoort (slechts een semitone er vanaf), tempo was een ander verhaal…. Maar zang is natuurlijk behoorlijk sturend, dus heb me er ook maar niet tegen verzet en het omarmd.

Ja die percussie moet ik zeker nog wel ff naar kijken. Ik heb nu 2 zestien bar loops ingespeeld en dan wat getoggled in de hele track, dus niet echt variatie. Ook kan ik er nog wel wat subtiele reverb op denk ik. Thnx weer!
 
Wonderbaarlijke plaat ! Ja, die crash zou je om de 16 maten kunnen autimatiseren met een bitcrusher bijvoorbeeld. En heel af en toe de crash laten ontbreken?? Top nummer!
 
Als eerste vind ik je produktie goed klinken en in je track zit een lekkere lounge vibe.
De vocals heb je goed gebruikt in ieder geval want je hebt er echt wat anders van gemaakt.
Dat baslijntje wat je door de hele track hoort vind ik erg goed ook, fijne track zo bij elkaar.
 
Klinkt heel goed.
Ben je dan begonnen met de vocals?
Of heb je die later omgebogen naar de track?
Als ik iets met vocals doe, is dat eigenlijk (nu dus ook) altijd achteraf, dus pas als ik vind dat de muziek echt iets mist, of ik denk dat eea er gewoon beter van kan worden.

Een track in elkaar zetten verloopt bij mij vrijwel altijd hetzelfde, ik ga opzoek naar een sound die ik lekker vind, soms maak ik die sound dan gelijk verder op smaak. Dan daar iets mee bakken, soms is dat een deuntje, soms een klein akkoord progressie of een bassloopje en dan ter ondersteuning van de jam een heel simpele beat (meestal alleen kick) om maat te houden, dan een beetje jammen en de overige elementen aanvullen zodat ik een basis heb van de verschillende onderdelen (chords, bass, beats en eventueel een lead) een zo een loop van minimaal 8 maten heb, de rest is dan boetseren tot het een volwaardig nummer is.

Misschien nog leuk qua achtergrond info

Hier ben ik met de achtergrond pads begonnen (die na 8 maten erin komen), de ruwe sound uit de OB-6 klonk eigenlijk nergens naar (nou ja, behalve dan dat de ruwe sound me wel aantrok dan haha), maar daar heb ik wat vette FX opgezet en toen bloeide eea massive op, voor de geinteresseerde hier een voorbeeldje (bijgevoegd in de mp3) van die opbouw in 4 stappen:
1. ruwe sound uit OB-6
2. Eventide H949 Dual Harmonizer
3. Eventide Quadrovox
4. Valhalla Supermassive
 

Attachments

  • pads sounddesign.mp3
    2,8 MB
Als eerste vind ik je produktie goed klinken en in je track zit een lekkere lounge vibe.
De vocals heb je goed gebruikt in ieder geval want je hebt er echt wat anders van gemaakt.
Dat baslijntje wat je door de hele track hoort vind ik erg goed ook, fijne track zo bij elkaar.
Thnx Willem! Fijne comment! Basloopje ben ik zelf ook wel tevreden mee, ik was begonnen met die simpele noten van het begin, daarna in de jam de rest erbij verzonnen en verder getweaked gedurende de track opbouw.
 
Alright, zojuist een nieuwe versie geupload. Nog een paar dingetjes gedaan:
  • percussie verbeterd, meer variatie en wat lichte reverb op wat elementen
  • outro basloopje wat aangepast, clashte wat met de vocals
  • vocals ook wat aangepast, wat timings en wat dingetjes weggehaald
De mix zal ook vast nog wel beter kunnen, maar op dit moment hoor ik het toch niet meer...
 
Als ik iets met vocals doe, is dat eigenlijk (nu dus ook) altijd achteraf, dus pas als ik vind dat de muziek echt iets mist, of ik denk dat eea er gewoon beter van kan worden.
Maar hoe vind je dan passende vocals qua toonsoort, ritme en akkoordenprogressie?
Een track in elkaar zetten verloopt bij mij vrijwel altijd hetzelfde, ik ga opzoek naar een sound die ik lekker vind, soms maak ik die sound dan gelijk verder op smaak. Dan daar iets mee bakken, soms is dat een deuntje, soms een klein akkoord progressie of een bassloopje en dan ter ondersteuning van de jam een heel simpele beat (meestal alleen kick) om maat te houden, dan een beetje jammen en de overige elementen aanvullen zodat ik een basis heb van de verschillende onderdelen (chords, bass, beats en eventueel een lead) een zo een loop van minimaal 8 maten heb, de rest is dan boetseren tot het een volwaardig nummer is.
Dat komt mij bekend voor (bij mijzelf iig)
Misschien nog leuk qua achtergrond info

Hier ben ik met de achtergrond pads begonnen (die na 8 maten erin komen), de ruwe sound uit de OB-6 klonk eigenlijk nergens naar (nou ja, behalve dan dat de ruwe sound me wel aantrok dan haha), maar daar heb ik wat vette FX opgezet en toen bloeide eea massive op, voor de geinteresseerde hier een voorbeeldje (bijgevoegd in de mp3) van die opbouw in 4 stappen:
1. ruwe sound uit OB-6
2. Eventide H949 Dual Harmonizer
3. Eventide Quadrovox
4. Valhalla Supermassive
Nice. Wat een verschil!
 
Maar hoe vind je dan passende vocals qua toonsoort, ritme en akkoordenprogressie?
Tja, dat is natuurlijk een probleem idd. Toonsoort is nog het makkelijkst natuurlijk (en vaak kan je binnen bepaalde tools daar ook op zoeken, loopcloud heeft bv een gratis manager daarvoor, kan je hun samples inladen, maar ook je eigen libs inhangen.)

En verder is het dan gewoon een kwestie van proberen, mingle & mangle en keep your fingers crossed :P. Vaak lukt het ook niet hoor, dan past een heel deel, maar net waar het cruciaal wordt dan weer niet, dan blijft het dus tot korte stukjes beperkt, maar daar kun je ook leuke dingen mee doen.

Een zanger(es) die je kan inschakelen is natuurlijk het best, maar die liggen niet voor het oprapen…. Fiver is wel ok daarvoor, (zelf nog niet gebruikt) maar kost wel wat….
 
Uitstekende track om rustig te beluisteren.
Wat mij (positief) opvalt is dat de song een behoorlijk synthgehalte heeft en toch niet te nadrukkelijk aanwezig waardoor de zang mooi in de aandacht en voorgrond blijft.
 
Tja, dat is natuurlijk een probleem idd. Toonsoort is nog het makkelijkst natuurlijk (en vaak kan je binnen bepaalde tools daar ook op zoeken, loopcloud heeft bv een gratis manager daarvoor, kan je hun samples inladen, maar ook je eigen libs inhangen.)
Ja idd, dan snap ik hem
En verder is het dan gewoon een kwestie van proberen, mingle & mangle en keep your fingers crossed :P. Vaak lukt het ook niet hoor, dan past een heel deel, maar net waar het cruciaal wordt dan weer niet, dan blijft het dus tot korte stukjes beperkt, maar daar kun je ook leuke dingen mee doen.
Ja samples zijn mij tot dusver te beperkt. Tenzij dat m’n startpunt is.
Een zanger(es) die je kan inschakelen is natuurlijk het best, maar die liggen niet voor het oprapen…. Fiver is wel ok daarvoor, (zelf nog niet gebruikt) maar kost wel wat….
Ik heb er twee in de band die ik wel wat kan ‘laten’ zingen, maar in de praktijk is dat weer lastig te regelen qua planning.
Maar…. Het is dan wel uniek en eigen.
 
Uitstekende track om rustig te beluisteren.
Wat mij (positief) opvalt is dat de song een behoorlijk synthgehalte heeft en toch niet te nadrukkelijk aanwezig waardoor de zang mooi in de aandacht en voorgrond blijft.
Cool, you noticed! Dat was idd de insteek ja, merci!

Ik ben veel Royskopp aan het luisteren de laatste tijd, sowieso 1 van mijn top 3 bands), ik probeer te begrijpen wat zij doen om het zo vet te laten klinken. Deze track is natuurlijk niet in dat genre, maar de onderliggende sounds wellicht enigszins....
 
Mooi nummer hoor.
Goed opgenomen en lekker variërend.
smiley 2.jpg
 
Back
Top