Symbolic Sound onthult nieuwe “Pacamara Ristretto” Audio Processing Unit

CHAMPAIGN, ILLINOIS — Symbolic Sound kondigt een nieuwe Audio Processing Unit (APU) aan die een enorme sprong voorwaarts betekent op het gebied van prestaties, energie-efficiëntie en connectiviteit ten opzichte van APU's van de vorige generatie. Met minder dan de helft van het formaat levert de nieuwe Pacamara "Ristretto" gemiddeld 2,5 keer snellere prestaties, 20% lagere kosten, lagere bedrijfstemperatuur, uitgebreide connectiviteitsopties en naadloze inter-applicatie routing van audio en MIDI van/naar toepassingen die op een hostcomputer worden uitgevoerd.

dark-angle-portrait.jpg


The Pacamara Ristretto is as comprehensive in its connectivity as it is diminutive in size. The back panel of the rugged, roadworthy enclosure includes:

• USB-C port for audio and MIDI transfer to/from host computer
• Two USB 2.0 ports for connecting audio interfaces and MIDI controllers
• 3.5 mm jack sockets for mic input and stereo headphone output
• RJ-45 network port to connect via a gigabit Ethernet cable to a host computer
• Wi-Fi antenna jack
• USB-C power input port

Pacamara-Back-White.png


The Pacamara Ristretto is available today at Place an Order – kyma

Initial supplies are limited due to ongoing (and inexplicable) global electronic component shortages.

The price for a 4-processor Pacamara Ristretto is $3,818 (US)
An entry level, 2-processor system is available for $3,302 (US)

The Kyma 7 software for macOS or Windows is included with the APU.

Link to Symbolic Sound


pacamara-machine-room.png
 
Last edited by a moderator:
Gisteren was de online launch van dit 'beest'. Samen met een paar andere Bèta testers en natuurlijk de geestelijke ouders Carla & Kurt hadden we een sessie met geïnteresseerden.
2.5 mee power en 44% kleiner dan de Pacarana. Dit maakt het extra makkelijk vervoerbaar. Laptop/Pacamara/audio-interface met de stroomblokjes kunnen makkelijk in 1 rugzak.

Prepare your coffee and learn / create!

Ristretto cups.jpg
 
voor onderweg hoeft de soundcard toch niet meer nu er een headphone out op zit of zie ik dat verkeerd?
 
voor onderweg hoeft de soundcard toch niet meer nu er een headphone out op zit of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed, maar de kwaliteit is niet voor top notch producties. Een aardige extra.
Op de achterkant zitten 2 robuuste militaire USB ins/outs. Oersterk. Daar kan dus ook een midi/audio-interface in.
De aparte USB C heeft meerdere functies. Hier kan een USB - C interface in. Nu het nieuwe:
Het ligt eraan in welke volgorde men de laptop en Pacamara opstart, dat is de keuze dat de Pacamara of als zelfstandige eenheid werkt, of als een slave audiokaart met alle Kyma software faciliteiten. Hierdoor kan de Ristretto benaderd worden door de DAW-software op de computer, en audio heen en weer sturen. De Wifi aan boord maakt het mogelijk om Midi te beamen in osc.
Ook kan men de Pacamara Ristretto vanaf 5 terminals bedienen.
Er gaan wat meer functies worden toegevoegd die er al in zitten, maar nog verder moeten worden ontwikkeld.
Bijv. dat de bak thuis staat en verbonden is met internet. Dan kan men deze vanaf een andere plek opstarten en bedienen. Midi/audio gaan dan via internet.
Foto: Wifi - osc test. Kleine antenne schroefbaar op de achterkant.
 

Attachments

  • wifi.jpg
    wifi.jpg
    252,6 KB · Bekeken: 128
Laatst gewijzigd:
De software ziet er grotendeels nog steeds uit als een jaren '90 open source afstudeerproject. Voor dat geld zouden ze best een UX designer in de arm mogen nemen.
 
The price for a 4-processor Pacamara Ristretto is $3,818 (US)
An entry level, 2-processor system is available for $3,302 (US)
Hele mooie upgrade en perfect voor m'n rugtas uitrusting!

Met het prijsverschil van $516 meer voor 2 processors extra zou het best interessant zijn als er een grotere 19" hardware versie was, voor studio gebruik waarbij je processors kunt toevoegen.

Vandaag de dag met Dolby Atmos, Poly WAV Files en 32 bit float audio zou het systeem snel aan het limiet kunnen komen. Natuurlijk lukt het wel met meerdere Pacamara Ristretto Pro APU's! Hoewel dit behoorlijk kostbaar kan worden.
 
Lang geleden met zo’n groot bakbeest kunnen spelen/educatie. Nu dus 2 versies later. Prachtig en handig, zo compact. Blijft een droom apparaat. Wie weet op een dag…..
 
Die toestellen hebben me steeds gefascineerd, maar vind ze best prijzig. Ongetwijfeld top ding voor sounddesign, maar voor main stream muziek zoals ik die maak vind ik een Iridium voor mij dan een veel betere optie. Best of both worlds. En experimenteel én dikke synth. Bij deze krijg ik ook weer het gevoel dat je te veel gedoe hebt op een scherm en zou ik ook graag UI's zien met standaard voorhanden 2-4 OSC synth-configuraties zodat je snel sounds kan bouwen. Wellicht vind je die wel door users gebouwd, maar toch...

2:45 van de 2de video vind ik wel sterk, want dat is gewoon een sample uit ee Star Trek sample pack die ik heb. Of ze hebben hem exact nagebouwd wat me nogal sterk lijkt...
 
Laatst gewijzigd:
Ongetwijfeld top ding voor sounddesign, maar voor main stream muziek zoals ik die maak vind ik een Iridium voor mij dan een veel betere optie. Best of both worlds. En experimenteel én dikke synth.
Kyma en de Iridium vullen elkaar mooi aan omdat ze behoorlijk verschillend zijn. Bijvoorbeeld in Kyma werken met de Tau editor en het resultaat als sample in de Iridium gebruiken is heel nice!
 
Ik kijk of het lukt om langs te komen op de SF dag in de W2, dan neem ik de Pacamara zeker mee.
Die zou ik ook wel eens aan het werk willen zien. Ben altijd wel geïnteresseerd geweest in het systeem maar je kunt niet even een demo downloaden ofzo.
 
Back
Top