cv op eurorack output

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
He mensen,
Ik heb enkele defecte eurorack modules. Kan het zo zijn dat een module defect wordt doordat je verkeerd patched; onbedoeld een cv op je output zet. Of zijn de modules daartegen beschermd?
 
Kan mijn bericht niet wijzigen dan maar ff zo
bron music-radar..;"Don't patch the output of a module into the output of another module. This is the only ‘rule’ you absolutely need to stick to. You don't want to break your new toys before you've even made any noise with them, after all."

Maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om een module te beschermen hiertegen. Of ben ik de enige eurorack patchende warhoofd?
 
Ik denk dat het inderdaad eerder een theoretisch ding zal zijn, lijkt me dat dat weinig voor zal komen. Wellicht eerder dus een ander probleem, bv met je stroomvoorziening?
 
Dat geldt vooral voor hele oude modules en DIY modules; tegenwoordig hebben nagenoeg alle modules een weerstandje voor de output om kortsluiting te voorkomen, die variëren van 180 ohm tot 1 kilo ohm zo'n beetje.
 
schadelijk patchen kan bijna niet, zo is te veel voltage naar een input een analoge overdrive, wat zo lekker kan zijn!
 
Laatst gewijzigd:
Als de output of input direct op een Microprocessor loopt en die is niet beschermt tegen overspanning of kortsluiting, dan kan je die inderdaad kapot maken met verkeerd pluggen. Je mag hopen dat de ontwerper(s) daar aan gedacht hebben. In veel modules loopt een uitgang via een OpAmp. Die hebben meestal een maximale uitgangsstroom van 40mA (dan wel ingangs-maximum bij verkeerd aansluiten). Dat kan zo'n OpAmp niet altijd langdurig hebben. Zoals hier al is genoemd zit in veel modules een serieweerstand op de uitgangen om de stroom te begrenzen. Dat lijkt fijn maar heeft zo z'n eigen nadelen. Om het patchen een betere ervaring te maken met de minijacks: Tijden het pluggen van een output maakt je kortstondig een kortsluiting waardoor de maximale stroom loopt. Een module die daar niet tegen zou kunnen zal snel van de markt zijn ;-) .
 
Er zijn iig ook voorbeelden van output naar output patching waarbij het juist interessante resultaten oplevert. Als ik me niet vergis zit er in 1 van de originele ARP 2600 patchboeken ook zo'n voorbeeld. In deze thread staan ook nog wat voorbeelden.
 
Tijden het pluggen van een output maakt je kortstondig een kortsluiting waardoor de maximale stroom loopt. Een module die daar niet tegen zou kunnen zal snel van de markt zijn ;-) .
Daarom probeer ik altijd van ingang naar uitgang te patchen. Dus eerst de connector van de uitgang van de module erin, daarna de connector van een/de ingang van een module Inplugge.
 
Net kontakt gehad met de maker van mijn defecte disting 4, Andrew. S. Hij vermoedt dat er sprake was van e.d.s. . Wel tof dat hij deze tegen redelijk kosten heeft gerepareerd..
Het is wel zo dat dit mijn derde defekte module is in 2 jaar tijd. Geen idee wat de oorzaak is. Ik heb de Voedingen, zelbouw kit meerdere maken gecontroleerd....
 
Laatst gewijzigd:
Kunststof vloerbedekking of kleding kan funest zijn voor elektronica.
In mijn "werkzame" leven heb ik een antistatische stoel gehad. In combinatie met antistatische vloerbedekking.
 
Back
Top