Eindelijk de Elka-X, van Cherry Audio natuurlijk

ca-news-elka-x-release.jpg




Elka-X mogelijkheden​

  • Tweedelige multitimbrale werking: twee verschillende patches tegelijkertijd speelbaar, in een toetsenbordsplitsing of gestapelde laagmodus, met door de gebruiker gespecificeerd splitpoint en discrete bedieningselementen voor laagvolume en pannen
  • 16 polyfone stemmen die gelaagd of gesplitst kunnen worden over het klavier
  • Paneelbediening voor het selecteren van lagen, met een hulpprogrammafunctie voor het uitwisselen van instellingen tussen de onderste en bovenste geluidslagen, of zelfs tussen voorinstellingen
  • Twee DCO-oscillatoren met driehoek, zaagtand, vierkante en variabele pulsgolfvormen en onafhankelijke afstemming
  • Modi voor polyfoon, eenstemmig en unisono monofoon met unisono detune
  • PWM Cross Modulation en Ring Modulation voor beide oscillatoren
  • Witte of roze ruisgenerator
  • CEM3320-stijl multimode filter met 12 of 24 dB/oct lowpass, 6 of 12 dB/oct bandpass, of 12 dB/oct highpass
  • Twee temposynchroniseerde LFO's
  • Twee onafhankelijke modulatiesecties: een vaste LFO 1-sectie en een prestatiegerichte LFO 2-sectie, bedoeld voor gebruik met pitch- en mod-wielcontrollers
  • LFO 1 heeft driehoek, zaagtand, helling, bipolair vierkant, unipolair vierkant en willekeurige golfvormen; Alleen LFO 2 driehoekige golfvorm
  • ADSR Filter en Versterker envelop generatoren met Velocity control
  • Multi Trigger voor de ADSR Filter en Versterker envelop generatoren (in monofone modi)
  • Chord Memory en Oscillator 2 sync
  • Tempo Sync-knoppen voor LFO 1 en 2, Sequencer rate, Arpeggio rate en Echo rate voor eenvoudige synchronisatie met DAW project tempo
  • Step Sequencer bestaande uit vier individuele monofone sequenties, elk met een door de gebruiker definieerbare lengte van maximaal 128 stappen, toewijsbaar aan beide lagen en opgeslagen met de vooraf ingestelde
  • Step Sequencer-hulpprogramma voor het kopiëren, verwisselen en verplaatsen van sequencergegevens tussen tracks of van de ene preset naar de andere
  • Glide (pitch envelope) en Portamento (standaard glijden), onafhankelijk ingeschakeld voor elke oscillator
  • Arpeggiator met temposynchronisatie, onafhankelijk toewijsbaar aan beide lagen
  • Chorus-, echovertragings- en reverb-effecten van studiokwaliteit, inclusief ons veelgeprezen "Galactic" reverb-algoritme
  • Cherry Audio's populaire Focus zoom-in functie, evenals standaard UI zoomen en formaat wijzigen met slepen
  • Meer dan 600 presets gemaakt door een getalenteerde en diverse groep geluidsontwerpveteranen
  • Complete MIDI-besturing en DAW-automatisering voor alle bedieningselementen, met gebruiksvriendelijke MIDI-leer
  • Midi-toewijzing op voorinstellings- en globaal niveau
  • Sterk geoptimaliseerde codering voor optimale prestaties met ultralage CPU-belasting
  • Door de gebruiker instelbare oversampling controle


Elka-X is beschikbaar in AU, VST, VST3, AAX en standalone formaten.

Een gratis 30-daagse demo van Elka-X is beschikbaar. Deze demo zal periodiek witte ruis afspelen, maar is verder onbeperkt.

macOS-vereisten: macOS 10.9 of hoger (inclusief macOS 12), 64-bits vereist. Native Apple M1-processor ondersteuning. Quad-core computer met 8 GB RAM aanbevolen.

Windows-vereisten: Windows 7 of hoger (inclusief Windows 11), 64-bits vereist. Quad-core computer met 8 GB RAM aanbevolen.
 
Ik mis ook nog een klik. Maar ja toen ik het origineel had had ik alleen een Polysix (m'n Juno-6 was net weg), K5 en SX-210.
Nu heb ik een miljoen miljard plug-ins en een handvol hele fijne synths.

Hij klinkt goed, doet veel en kost vrijwel niks, weer een topper van CA. Maar ik heb de trekker nog niet overgehaald.
 
Haha Vink, schitterend 8):okdan:

Ga morgen eens voor mn synthex zitten en zoiets proberen.
Elka-X is gewoon slecht en dood vergeleken met een echte synthex maar jij doet er echt weer iets leuks mee.
 
Haha Vink, schitterend 8):okdan:

Ga morgen eens voor mn synthex zitten en zoiets proberen.
Elka-X is gewoon slecht en dood vergeleken met een echte synthex maar jij doet er echt weer iets leuks mee.
Wat is je adres? :engel:
 
Cherry Audio maakt leuke plugins idd, maar als het geen “must-have” is voor me dan wacht ik wel even. Best vaak gehad dat ik dacht de plugin maar direct bij release te kopen tegen introductie prijs, want goedkoper. Maar soms is die dan al vrij snel nòg goedkoper via andere aanbieders te koop. Dus deze gaat even op de wachtlijst.
 
Zit er nog een beetje verschil tussen die Cherry plugins of klinken ze in de basis allemaal min of meer gelijk maar met andere interface en features? Ze poepen de een na de ander uit, en mijn indruk is dat het niet hele natuurgetrouwe models zijn (als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Arturia V Collection of de Roland Cloud models van classic synths), maar ik geef meteen toe dat ik er niet heel diep ingedoken ben verder.
 
Hoe zit het met de CPU belasting van deze plug-in ?
Ik heb namelijk toen met de eerste Corona lockdown gratis een modulair plug-in gekregen alleen toen was ik niet echt enthousiast van de CPU belasting waardoor ik het links heb laten liggen!
 
Hoe zit het met de CPU belasting van deze plug-in ?
Ik heb namelijk toen met de eerste Corona lockdown gratis een modulair plug-in gekregen alleen toen was ik niet echt enthousiast van de CPU belasting waardoor ik het links heb laten liggen!
Het is blijkbaar geen lichte plugin, gezien het commentaar (en reactie) op de FB pagina van Cherry Audio:

1661348538761.png
 
Zit er nog een beetje verschil tussen die Cherry plugins of klinken ze in de basis allemaal min of meer gelijk maar met andere interface en features? Ze poepen de een na de ander uit, en mijn indruk is dat het niet hele natuurgetrouwe models zijn (als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Arturia V Collection of de Roland Cloud models van classic synths), maar ik geef meteen toe dat ik er niet heel diep ingedoken ben verder.
In mijn ervaring klinken ze toch echt allemaal heel verschillend. De MS-20 klinkt beter dan die van Korg zelf, misschien zelfs wel beter dan die van Arturia. Of het allemaal 1-op-1 klopt met de hardware kan ik niet helemaal beoordelen, maar ze hebben zeker het karakter wel van de apparaten die ze emuleren. Het is niet dat er steeds een zelfde sausje overheen zit. Het enige minpunt van de Cherry Audio vind ik de UI, ze zijn niet heel erg goed in om die er aantrekkelijk uit te laten zien. Dat doet Arturia toch een heel stuk beter. Ze missen daar een beetje een goeie vormgever, het ziet er allemaal wat oubollig uit. Maar ze maken het zeker goed in sound.
 
Haha Vink, schitterend 8):okdan:

Ga morgen eens voor mn synthex zitten en zoiets proberen.
Elka-X is gewoon slecht en dood vergeleken met een echte synthex maar jij doet er echt weer iets leuks mee.

haha! ik kan het natuurlik absoluut niet vergelijken, en dit soort diskussies, ach wat heeft het voor zin, ja het heeft een zekere zin, vanuit 'goede emulatie', maar...

de Synthex was voor mij onbekend, totdat Cherry Audio de teaser maakte, en velen de naam Synthex lieten vallen.

ik heb de Elka-X nu, ik heb er verder weinig mee kunnen doen, even overspoeld -zoals men dat zo netjes zegt- door omstandigheden.. maar heb veel zin om deze 'emulatie', of as is synth... lekker mee werken, fun ding om mee te werken.

ik weet dus niet of de Elka-X zo slecht en dood is, en dat ik, als een ware magiër, er leven uit heb gekregen, anderen lukt het ook. maar ik neem het kompliment gewoon aan, ha! zo ben ik dan wel!

@Nap , zoals @SmartBits al aangeeft, ze klinken niet identiek. zeker niet.

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

er zijn overigens al 2 updates uitgekomen. het is inderdaad een CPU hog, de Dreamsynth was dat ook maar heel goed te doen, op mijn desktop systeem, houd de ELka-X zich erg netjes, maar de belasting van 1 Core is wel erg hoog, bij ingewikkelde patches en vooral de effekten zuipen CPU.

in de korte tijd, dus, dat ik er mee heb ik kunnen spelen, zeer verrassend erg veel plezier, het is echt wel een ding die je alle kanten op kan drijven. naar mijn gevoel, dan...
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Back
Top