MOD Devices insolvent, maar doorstart in gang gezet

MOD devices CEO Gianfranco Ceccolin heeft vandaag een bericht geplaats dat het bedrijf, vanwege alle corona en supply chain issues van de afgelopen 2+ jaar, insolvent is geworden.
Ze kunnen de rekeningen en lonen niet meer betalen

De komende weken gaan ze proberen een doorstart te maken, met als belangrijkste voorwaarde dat ze hun commitment naar de MOD Dwarf en ExpressionPedal campagnes kunnen volbrengen. Alle ontwikkeling rond DuoX wordt gestaakt tot nader orde (componenten zijn niet meer te krijgen, helaas gaat deze 'flag-ship" voorlopig geen versie 3 krijgen).

Dit betekend dat ze op korte termijn €300k en daarna nog eens €200k geld binnen moeten zien te halen. Investeerders zijn uiteraard welkom.

Zelf ben ik een "Tier 3" Dwarf backer (en wacht nog op mijn Dwarf, ik heb al een DuoX) en betrokken bij een deel van de ontwikkeling van de open source software van het product.
Ik hoop dan ook echt dat het ze gaat lukken om in leven te blijven en hun producten de wereld in brengen!


1660856291174.png
 
Last edited by a moderator:
Dat is jammer , hopelijk redden ze het. Het lijkt mij een tof ding. Alhoewel je je kan afvragen of het nog plek heeft gezien de huidige kracht van computers.
Het ding kan Max patches draaien, kan een computer wellicht ook snel genoeg. Of is het qua latency heel veel sneller?
 
Dat is jammer , hopelijk redden ze het. Het lijkt mij een tof ding. Alhoewel je je kan afvragen of het nog plek heeft gezien de huidige kracht van computers.
Het ding kan Max patches draaien, kan een computer wellicht ook snel genoeg. Of is het qua latency heel veel sneller?
Ik denk niet dat je hun producten snapt. Het zijn kleine Linux computers die realtime audio en midi DSP draaien gebaseerd op LV2 audio plugins.
De Max/MSP integratie maakt gebruik van ~gen wat exported c/c++ code is. Het draait dus niet de Max taal zelf.

Verder is het hele idee natuurlijk dat je geen PC hoeft mee te slepen, maar een volledige effects/synth/sequencing rig in 1 doosje kunt stoppen. Kabels er in, stroom er op, en gaan.

De MOD software is Open Source en kun je eventueel op een desktop computer draaien. Of direct van USB-stick booten.
Maar het hele concept van hun producten is juist dat je ze makkelijk on-stage of in de studio als stand-alone kunt gebruiken.
 
Ik denk niet dat je hun producten snapt. Het zijn kleine Linux computers die realtime audio en midi DSP draaien gebaseerd op LV2 audio plugins.
De Max/MSP integratie maakt gebruik van ~gen wat exported c/c++ code is. Het draait dus niet de Max taal zelf.

Verder is het hele idee natuurlijk dat je geen PC hoeft mee te slepen, maar een volledige effects/synth/sequencing rig in 1 doosje kunt stoppen. Kabels er in, stroom er op, en gaan.

De MOD software is Open Source en kun je eventueel op een desktop computer draaien. Of direct van USB-stick booten.
Maar het hele concept van hun producten is juist dat je ze makkelijk on-stage of in de studio als stand-alone kunt gebruiken.
Bedankt voor de duidelijke uitleg , dan is het eigenlijk vreemd dat ze niet meer tractie hebben gekregen. Zodat ze de donkere tijd uit kunnen zitten.

Buiten natuurlijk de supply chain problemen.

Het zou een zeer stabiele mogelijkheid zijn dus om eigen effecten etc rock solid te kunnen gebruiken buiten een computer.
 
Ik ben ook een Tier 3 backer… onwijs zuur voor het bedrijf dat ze het niet van de grond hebben weten te krijgen. Maar dit was mijn 2e en laatste deelname aan een crowdfunding. Ook de eerste (Revols oordoppen) heeft geen levensvatbaar bedrijf opgeleverd, al kreeg ik van hen wel een product geleverd.
 
Zelf ben ik erg blij met m'n Dwarf. Zonde om te horen dat de DUO X het zo lastig heeft qua onderdelen.
Heb het toestel trouwens gewoon in de winkel aangekocht. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en een mooi ecosysteem waarin je veel kan terug vinden. Zeker eens uitproberen als je nieuwsgierig bent!
 
Heel zuur dat backers misschien hun geld kwijt zijn zonder er iets voor te krijgen, al hoort dat risico er ook een beetje bij als je meedoet met crowdfunding. Of het echt wenselijk is dat er een reboot komt? Volgens de baas van het bedrijf: "our evaluation is that the company has repeatedly suffered from a lack of focus". Onder druk van de huidige problemen is het maar de vraag of die focus er nu wel komt, op die gebieden waar dat het meest nodig is. Zou als investeerder niet staan te popelen om er nu nog geld in te steken. Soms is het gewoon beter dat een bedrijf verdwijnt, om kapitaalvernietiging te voorkomen.

Jarenlang hebben de kleinere bedrijfjes in deze industrie kennelijk een boterham kunnen verdienen, we zien nu die bedrijfjes weer verdwijnen. Ik vraag me af of we binnenkort horen van middelgrote bedrijven dat ze de koers moeten verleggen. Arturia die het besluit neemt om helemaal te stoppen met hardware, bijvoorbeeld.
 
Ik vraag me af of we binnenkort horen van middelgrote bedrijven dat ze de koers moeten verleggen. Arturia die het besluit neemt om helemaal te stoppen met hardware, bijvoorbeeld.
Daar zit wel wat in, we moeten niet verbaast zijn als de economie naar de kl"é& gaat he, het kan best zijn dat middelgrote en zelfs grote in nauwe schoentjes komen te staan. Dat gebeurde ook half 80' na de economische crisis en flinke inflatie etc. Ik hoop van niet maar er zijn voldoende politieke misdaden gepleegd om onze geliefde synth producenten dood te maken.

Arturia doet het juist goed nu denk ik, de brute hardware serie lijkt me redelijk succesvol.
 
Begin deze maand lieten ze weten dat de doorstart verder weg lijkt dan eerst gedacht.

 
Nouja, dat zaten ze een maand geleden ook al. Hopelijk dat de komende dagen op miraculeuze wijze de laatste €56k binnen komt ..
 
Ik heb net een bedrag ge’pledged’. Ze komen nog minder dan 10K tekort voor een uitgeklede doorstart die in ieder geval de tier 3 Dwarfs zou moeten kunnen leveren (die wordt wel €150 duurder, maar komt dan met een tegoedbon voor plug-ins).

Vandaag is de laatste dag, ik hoop dat ze het redden.
 
Er is nog een minieme hoeveelheid (€5k) nodig, maar er is besloten om er voor te gaan! MOD Reboot Fundraise - Live status and interest form

Er gaat nu een nieuw bedrijf opgericht worden. Dan zullen alle assets worden terug gekocht van het insolventie bureau en gaat direct de productie van de Dwarf weer op gang worden gebracht!
(letterlijk alles ligt al klaar om er mee verder te gaan).

Overigens is de €150eu extra niet verplicht, maar dit gaat wel heel erg helpen met de cash-flow, dus de backers die er voor kiezen om dit wel in te leggen zullen dan als eerste de nieuwe levering ontvangen. Degene die er niet voor kiezen zullen dus nog wat langer moeten wachten (het kan wel dat dit bedrag verlaagd gaat worden naarmate de cash-flow verbeterd).

Ik ga maar eens rustig verder met plugins schrijven voor als er straks een hoop klanten bij komen ;)
 
Hopelijk het nieuwe begin van een kleine, waardevolle speler in de FX markt. Met wat beter afgelijnd portfolio en dus focus op een beperkt aantal producten. Goed nieuws voor backers die voldoende cash hebben. Voelt wat oneerlijk voor de anderen die niet extra kunnen steunen, maar het is wel transparant te volgen wat de drijfveren hierachter zijn.
 
Voelt wat oneerlijk voor de anderen die niet extra kunnen steunen, maar het is wel transparant te volgen wat de drijfveren hierachter zijn.
Nouja oorspronkelijk was het doel om 300k funding te halen, dan zou het bedrijf een stuk betere cash-flow hebben en zou de extra betaling niet nodig zijn.
Nog steeds: het is niet een verplichte betaling, meer een manier om de motor van het bedrijf van voldoende brandstof te voorzien en daarvoor in ruil 1) de unit sneller te krijgen 2) een voucher voor plugins te krijgen. Niet een extreem oneerlijke deal op zich, en beter dan dat helemaal niemand iets ontvangt, natuurlijk. Ik verwacht dat misschien de helft van de crowdfunders er gebruik van zullen maken. De meningen lijken in ieder geval behoorlijk verdeeld.
 
Vanaf 1 oktober kunnen investeerders de investeringsbrief verwachten. Nu maar hopen dat het goed gaat...
Het bedrijf heet na de doorstart MOD Audio, en heeft een nieuwe domeinnaam geregistreerd (nog niet actief zo te zien): www.mod.audio

@dreamer: ik bladerde door de Pitch Deck voor investeerders en daar zag ik een plaatje dat suggereert dat een Dwarf een vervanging kan zijn voor een Strymon Big Sky. Qua tech specs wil ik daar wel in mee gaan, maar weet jij of de algoritmes na te bouwen zijn door open source developers? Ik weet te weinig van coding en digitale audio om daar een inschatting van te kunnen maken.
 
Alles kun je nabouwen. Die pitch-deck claimed niet dat het "ter vervanging" is natuurlijk, maar wel dat je er "vergelijkbare functionaliteit" uit zou kunnen halen.

Ik heb zelf de Shiroverb MKII en die is toch echt wel erg mooi. Daarnaast heb je nu ook alle Dragonfly reverbs, en er zijn nog andere reverbs en delays.
Je zou dus custom reverb effecten kunnen maken door enkele van zulke plugins in seriele en/of parallele chains te patchen en daarmee vergelijkbare resultaten te behalen.
 
Back
Top