House muziek op een te laag toerental

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.514
Locatie
Zeist
Vandaag in de Kringloop hebben we wat achteraf een House plaat bleek te zijn op een te laag toerental (33 i.p.v. 45 toeren) afgeluisterd, en toen konk het als experimentele (ietwat industrial) muziek. Zou zoiets een nieuwe stroming kunnen worden, of bestaat dat al? Ben zelf niet thuis in het House gebeuren...
 
Heb even wat van zulke nummers afgeluisterd, en dat is het. Het is kennelijk mijn noodlot om talloze malen opnieuw het wiel uit te vinden... :(
 
Doet denken aan New Beat, uit het artikel:

"The genre was "accidentally invented" in the nightclub Ancienne Belgique (AB) in Antwerp when DJ Dikke Ronny (literally "Fat Ronny") played the 45 rpm EBM record "Flesh" by A Split-Second at 33 rpm, with the pitch control set to +8."
Dat is New Beat ja, ook zo per toeval ontstaan en heel groot geworden in België. De voorloper van house, vocals klonken opeens als onheilspellende vocoders.
 
Tsja, "het wiel uitvinden", "het warm water", etc..., etc,... is nu in deze tijd en tijdsgeest vrijwel onbestaande (ivm muziek wel te verstaan). Wat ik ergens een beetje spijtig vind is dat nu iedereen, maar dan ook iedereen toegang heeft tot muziek maken. En dat komt niet altijd ten goede. Vroeger (30 geleden of zo) iemand die bezig was met elektronische muziek en instrumenten had die waren eigenlijk vrij zeldzaam en meestal kwamen daar wel goeie dingen uit voort. Nu is het gewoon niks meer. Kijk op YT en ik moet niet meer zeggen zeker... Elektronische muziek (geen specifiek genre) stelt weinig tot niks meer voor. Alles is al eens gedaan en er wordt ook niks meer vernieuwends gemaakt qua synth's door de fabrikanten. Men blijft maar eeuwig teren op het verleden. Alles klinkt tegenwoordig hetzelfde tot vervelends toe. Wat uiteindelijk al een miljoen keer is gedaan 30-40 jaar geleden....
 
Laatst gewijzigd:
Dat is New Beat ja, ook zo per toeval ontstaan en heel groot geworden in België. De voorloper van house, vocals klonken opeens als onheilspellende vocoders.
Niet helemaal, House was toch net iets eerder
 
Niet helemaal, House was toch net iets eerder
Klopt, ik formuleer het niet helemaal precies. Beter is: de voorloper van de doorbraak van house in Nederland en België. Of zoiets 😀 Ik lees nu het zeer interessante boek van dancepionier Eddy de Clercq en daar komt het uitgebreid voorbij. Het was voor hem een openbaring en hij is later in Amsterdam de RoXY begonnen. Dat liep eerst voor geen meter en Nederland was totaal niet klaar voor elektronische muziek.

Boek is heel interessant 👌

Laat de nacht nooit eindigen, Eddy De Clercq | 9789059374270 | Boeken | bol.com
 
Wat ik ergens een beetje spijtig vind is dat nu iedereen, maar dan ook iedereen toegang heeft tot muziek maken.
Grappig dat je dat zegt. De eerste houseproducers vonden het te gek dat nu eindelijk iedereen muziek kon maken 😄 Zonder een dikke studio en dure sessiemuzikanten te hoeven boeken.
 
Klopt, ik formuleer het niet helemaal precies. Beter is: de voorloper van de doorbraak van house in Nederland en België. Of zoiets 😀 Ik lees nu het zeer interessante boek van dancepionier Eddy de Clercq en daar komt het uitgebreid voorbij. Het was voor hem een openbaring en hij is later in Amsterdam de RoXY begonnen. Dat liep eerst voor geen meter en Nederland was totaal niet klaar voor elektronische muziek.

Boek is heel interessant 👌

Laat de nacht nooit eindigen, Eddy De Clercq | 9789059374270 | Boeken | bol.com
Ja idd dat klopt al iets meer, het ging hier (in N. Brabant aan de grens) ongeveer gelijk op al was new beat de populairdere stroming. Een aantal new beat hits waren ook nagemaakt van houseplaten (waar ik destijds iets later dan achter kwam)
 
Doet denken aan New Beat, uit het artikel:

"The genre was "accidentally invented" in the nightclub Ancienne Belgique (AB) in Antwerp when DJ Dikke Ronny (literally "Fat Ronny") played the 45 rpm EBM record "Flesh" by A Split-Second at 33 rpm, with the pitch control set to +8."
Allemaal schone correcte uitleg, maar sinds wanneer ligt de AB in Antwerpen? de groeten van een echte Brusseleir! :D
 
De bijbel ❤️

20220424_085217.jpg


Cheers,
Exo. :mega:
 
Dat Dikke Ronny dat zou 'uitgevonden' hebben klopt niet helemaal. Daarvoor was er al Popcorn.
Waar ze ook de plaatjes vertraagden om een hele avond dezelfde 'groove/bpm' te hebben.


Later was er dan inderdaad de AB. Wat ze daar draaiden noemden ze dan de AB sound, de voorloper van New Beat.
 
Grappig dat je dat zegt. De eerste houseproducers vonden het te gek dat nu eindelijk iedereen muziek kon maken 😄 Zonder een dikke studio en dure sessiemuzikanten te hoeven boeken.
Tsja, geen flauw idee waar je die info hebt gehaald. Heb dit nog nooit gehoord. Maar soit, ik ga er ook geen discussie over voeren. En eerlijk gezegd, ik geloof er niks van.
 
Meteen zin om zo'n magisch trage housedeun te maken. *D
 
Back
Top