House muziek op een te laag toerental

Niks belet je de tieners van vandaag te overspoelen met trage platen. Ze dragen witte nike sokken, levis t shirts en jeans, enz wat wij in de 80 En 90’s net zo deden. Geef ze de muziekervaring van toen. Ze kennen dat vermoedelijk toch niet, dus fris in hun oren. Stromae alors en danse was een succes, ik vind t persoonlijk een saaie plaat die ik skip maar focus je op de frisse oren. Gewoon doen :)

Er is trouwens een belgische band die koppig hun nummer op normale snelheid blijft spelen live terwijl de meeste mensen ze kennen 33 rpm…
Flesh - a split second maar eens zoeken op gewone snelheid en op 33+8%

Er is trouwens een gans boek over dat vertragen, 'belgian new beat - kristof vandenhende'
IMG_3165.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Je had vroeger ook lp's op 16 2/3 toeren, ik heb vroeger nog wel 'ns een platenspeler gezien die dat kon afspelen, als je die op 78 afdraait krijg je wellicht ook nog een nieuwe stroming of is daar de gabber uit voortgekomen? :D
 
als je 78 rpm op 16 rpm draait krijg je eerder een drone denk ik ipv gabber :D
 
als je 78 rpm op 16 rpm draait krijg je eerder een drone denk ik ipv gabber
Ik zei 16 2/3 afspelen op 78
Maar als je Gabber 78 tpm op 16 2/3 afspeelt heb je Gabberdrone, da's een nieuw genre natuurlijk! :dj:
Een soort kruising tussen Elstak en Biosphere of zoiets :D
 
Laatst gewijzigd:
Parallel aan AB-Sound/New Beat was er ook nog de Cosmic/Afro scene in Italie, waar ook heftig geexperimenteerd werd met toerentallen, edits en genres. In de 90s verhuisde die scene via toerisme naar Zuid-Duitsland en Oostenrijk, DJ's daar draaiden gewoon trance op 33+8 en zo bleef de sound actueel 8)
 
Een van de grondleggers was Daniele Baldelli, dit is een mixtape van hem uit de 80s:
Een jaar of 15-20 geleden is deze scene door trainspotters/djs/forum-nerds herontdekt. In tegenstelling tot new beat, hip-hop, house of techno leek de Cosmic-Afro scene in eerste instantie geen eigen producties te hebben voortgebracht, er was dus afgezien van de inmiddels legendarische tapes niet echt tastbaar resultaat. Een beetje onderzoek toont aan dat de invloed van de Cosmic-Afro scene wel erg groot was op bijvoorbeeld de eerste golf italo-house. Cosmic-Afro classics werden veelvuldig gesampled door een hele genratie house-producers. DJs uit de cosmic-scene gingen begin jaren 90 ook wel zelf produceren, maar maakten toen house in plaats van Cosmic-Afro tracks.
 
Laatst gewijzigd:
Er waren zeker plaatsen waar ze eurodance te traag draaiden op de wereld, ik ben enkel ff kwijt waar alweer, maar het was wel n eindje vliegen.
 
Een van de grondleggers was Daniele Baldelli, dit is een mixtape van hem uit de 80s:
Een jaar of 15-20 geleden is deze scene door trainspotters/djs/forum-nerds herontdekt. In tegenstelling tot new beat, hip-hop, house of techno leek de Cosmic-Afro scene in eerste instantie geen eigen producties te hebben voortgebracht, er was dus afgezien van de inmiddels legendarische tapes niet echt tastbaar resultaat. Een beetje onderzoek toont aan dat de invloed van de Cosmic-Afro scene wel erg groot was op bijvoorbeeld de eerste golf italo-house. Cosmic-Afro classics werden veelvuldig gesampled door een hele genratie house-producers. DJs uit de cosmic-scene gingen begin jaren 90 ook wel zelf produceren, maar maakten toen house in plaats van Cosmic-Afro tracks.

Bedankt voor deze post. Ik ben nu al twee dagen van alles aan het uitchecken in dit genre.
 
De originele acid-(house) werd ook vaak naast New Beat naar beneden gepitcht waardoor het veel donkerder klonk en in mijn optiek ook veel beter.
Vooral merkbaar met dansen waardoor je al heel snel in een trance toestand raakte (zonder drugs!).
Ik pitch mijn acid platen ook altijd rond de 118 - 120BPM soms nog wat lager, maar nooit sneller dan 124-125.
Het effect van de 303 lijkt ook heel anders ineens, organischer ofzo.
De 808 krijgt ook een veel lekkerdere diepe groove. Zo gauw het sneller word dan ben je al dat moois al snel kwijt en dat is echt zonde, dus omlaag die pitch :D
 
Back
Top