De Marktplaats-oplichter wordt lui

Phontaq

+---O---+
Lid sinds
23 januari 2003
Berichten
367
Locatie
Net geen België
Meestal gebruikt hij beeldmateriaal van de Duitse ebay-kleinanzeigen, maar nu gebruikt hij zelfs foto's van NL webshops, terwijl de originele advertentie eronder getoond wordt. :peukie::maffia:

De Prophet-6 die momenteel op MP staat is overigens ook van hem, dus niet kopen. Allemaal weer gemeld via verdacht@marktplaats.nl, maar de Marktplaats-crew lijkt al op weekend te zijn. Slim dus om de verdachte ads op vrijdagmiddag online te zetten.

Screenshot 2022-07-29 at 16.07.10.png
 
Laatst gewijzigd:
Je ziet het al waas over de foto's, ook foto zijn geleend van verschillende advertenties. Mooie schone in doos en een vieze unit. Uithoek van Nederland.
 
Zijn dit soort mensen dom of lui, of beide?
Dan heb je toch niet het juiste beroep gekozen. Een echte oplichter moet dit toch echt wel beter kunnen aanpakken.
 
Soms heb idee dat het lui zijn die verstand hebben van gear. Deze niet met een foto sturen met een extra schakelaar op de unit. Wat wel heel vaak ziet is de zelfde tekst met de woord groeten oid aan het eind onder aan de adv. Die Moog subsequent 37 met doos en dan ook met flightcase aanvinken. Klein item en hoge porto aanvinken op mp. Vaak onscherpe foto's
 

Mooi prijsje

Niet gek. Hier staat dezelfde voor veel meer:



Het is toch wat...
 
Deze TR-707 op Marktplaats lijkt me fraude:

Hij wilde met mijn bod van 60 euro akkoord gaan, woont in Groningen, stuurt direct een Tikkie, en het belangrijkste: hij heeft een foto van een advertentie van 2ehands.be gebruikt:

De nieuwste fraude-strategie lijkt te zijn om een advertentie op 'Bieden' te zetten, zodat er geen verdacht laag bedrag staat. Als iemand dan toch ver weg woont, neig je toch naar verzenden.
 
Ik gebruik een plugin voor de browser "Search by Image" waar ik kan rechts klikken op een foto en Google op die foto kan laten zoeken. Geeft wel niet altijd resultaat, ongeveer 50% van de keren. Maar meestal herken je de advertenties al; foto's met klein formaat of wazig, vertaalde beschrijving, verkopen ook andere spullen en alles is in nieuwstaat of nauwelijks gebruikt. Als je twijfels hebt zeg dat je het wil komen ophalen, meestal hoor je daarna niks meer of ineens wonen ze aan de andere kant van het land.
 
Vind het trouwens wel super irritant dat ik in een uithoek van het land/ net over de grens woon. Ik moet altijd extra moeite doen om te bewijzen dat ik geen oplichter ben. Toen ik nog in Rotterdam woonde was dat een stuk makkelijker en met minder wantrouwen.
 
Vind het trouwens wel super irritant dat ik in een uithoek van het land/ net over de grens woon. Ik moet altijd extra moeite doen om te bewijzen dat ik geen oplichter ben. Toen ik nog in Rotterdam woonde was dat een stuk makkelijker en met minder wantrouwen.
Dan had je maar moeten verhuizen naar een plaats met enkel voordelen en geen nadelen. :D
 
Hoe weten jullie of een foto ergens anders eerst is geplaatst?
Reverse image search inderdaad, zoals reeds genoemd. Dan kom je regelmatig bij een (internationale) advertentie uit, zoals regelmatig bv. van ebay-kleinanzeigen.de. En los van een vroegere datum heeft de originele advertentie vaak een marktconforme prijs ipv opvallend laag of 'bieden'.
 
Net een rondje met een oplichter afgerond op Kleinazeigen, waar al een tijdje types rondlopen die met Rolands MKS 30, 50 en 70 sjaggeren. Deze keer een van gebruiker 'Privat'(rode vlag 1) uit Rostock. MKS 70 voor 525 euro (rode vlag 2). Veel te snel een reactie terug (rode vlag 3) wat heen en weer gepraat, maar onder geen enkel bericht een naam oid (#4). . Tot hij (zij?) begon over betalen via Paypal en bot werd toen ik zei dat ik altijd via Kleinanzeigen en Kauferschutz afreken, of anders niet. Heb het gemeld, account was wss overgenomen en is nu verwijderd. Voor de volledigheid maar even het serienummer, voor het geval hij ergens anders weer opduikt:

265d80ce-bd25-4093-844d-5893bb02d457.jpeg
 
Vind het trouwens wel super irritant dat ik in een uithoek van het land/ net over de grens woon. Ik moet altijd extra moeite doen om te bewijzen dat ik geen oplichter ben. Toen ik nog in Rotterdam woonde was dat een stuk makkelijker en met minder wantrouwen.
Ik heb ook wel eens een module over de grens gekocht ook via Marktplaats en die verkoper was te vertrouwen, ik ben er toen samen met mijn vader (toen die nog leefde) heen gegaan om hem op te halen. Toch wantrouw ik eigenlijk niemand omdat ik ook te goed van vertrouwen ben en als soms iets bijvoorbeeld niet aan kom wacht ik ook vaak want het kan wel eens vertraging hebben bij de PostNL of iemand kan wel even geen tijd hebben gehad. Oké over bedragen boven de 150,- ja dan ga ik er toch ook liever persoonlijk heen, maar een beetje meer vertrouwen hebben in de mensen. Soms gaat het wel eens mis.
 
Onze Duitse Roland MKS-oplichter is weer terug met een gekraakt account. Opvallende prijs, niet reageren onder dezelfde naam als het account en alleen via Paypal willen afrekenen.

mks.jpg
 
He verrassend, bovenstaande aanbieding is alweer verdwenen. Maar vandaag alweer een nieuwe, nu voor een MKS-50. Dezelfde tekst als in februari en mei, weer doen alsof koopbescherming mogelijk is, maar alleen Paypal accepteren. Opnieuw gemeld natuurlijk, maar voorheen Ebay heeft er wel steeds een dag voor nodig.


mks rs.jpgmks privat.jpg
 
Back
Top