Cardinal versus VCV-Rack

Helaas! In Carla krijg ik bij het laden van Cardinal:

Bekijk bijlage 3825507

En dit installeren uit de repositories hielp ook niet:

Bekijk bijlage 3825508

Dus voor mij (voorlopig) geen Cardinal.
Om even hier op terug te komen. De oorzaak is een oudere versie van glibc-source, namelijk 2.27 terwijl Carla gebruik maakt van een recentere versie: 2.29. Deze handmatig gaan installeren uit een andere repository is zeker NIET aan te raden. In Linux Mint 20.x zit wel een recentere versie (bij mij is dat 2.31 en ik gebruik Linux Mint 20.3 (de huidige versie dus). Als het ontbreken van een recentere versie van glibc-source de enige oorzaak is waardoor je Cardinal niet kan gebruiken dan is upgraden zeker een overweging waard.

Intussen zelf even wat gesnuffeld i.v.m. VCV rack en Cardinal en ik begrijp waarom de populaire distributies deze programma's (nog) niet in hun officiële repositories hebben opgenomen. VCV Rack en Cardinal zijn geen kleine programma"s om als maintainer te builden en dus tijdrovend. De meeste distributies zullen vooral voorrang geven aan de meer populaire programma's zoals bv Audacity, VLC Player,... Sowieso zijn beide programma's gericht op een veel kleinere doelgroep dan bv die voor Audacity,...

Zelfs bij Arch vind je deze enkel terug in de AUR en niet in de officiële Arch repositories. En zelfs daar is de populariteit niet zo groot.
(da's niet omdat beide programma's niet goed zijn maar wellicht dat ze behoorlijk complex zijn om te builden). Zelfs op Flathub vind ik beiden niet terug.

Linux distributies zijn er net gekomen om het complexe compileerwerk voor jou uit te voeren en tegelijk nodige aanpassingen te doen die eigen zijn aan de betrokken distributie.
(waaronder bugs verwijderen en terugmelden aan de originele ontwikkelaars - upstream). Elke distributie zorgt ervoor dat je kant en klare binaire pakketten kan downloaden en installeren. Sommige distributies (Gentoo) zijn source-based waar je zelf (met aangepaste gereedschappen) vanaf de broncode een programma bouwt dat precies is aangepast voor jouw hardwareopstelling.

De makers van VCV Rack (en Cardinal) trachten voor een stuk de rol van distributies over te nemen (wellicht goed bedoeld) maar vergeten daarbij dat distributies daar beter in zijn (is één van hun bestaansredenen) en die hebben vooral duidelijke build-informatie nodig zodat zij de nodige pakketten kunnen maken en beschikbaar stellen (aka 'distribueren' van daar de naam 'distributie') in hun repositories.

Als er genoeg vraag is zullen distributies vaak wel een pakket voorzien in hun repositories. Daarvoor kan je best een oproep plaatsen op een forum van jouw distributie. Voor Linux Mint kan je dan best de vraag stellen op een Ubuntu-forum.

TLDR:

Kortom, ik zou gewoon Linux Mint upgraden. En ... als je Timeshift gebruikt dan kan je altijd makkelijk terug naar jouw huidige versie mocht je dat willen.
 
Laatst gewijzigd:
@ Hover

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik heb ook zelf wel even gezocht naar recentere versies van glibc, maar toen las ik op internet dat je daarmee gevaar loopt dat andere (oudere) programma's op je computer het vervolgens niet meer doen. Dus gewoon wachten tot Cardinal in de repositories staat en/of een recentere versie van Linux Mint installeren is voor mij het handigste. Ik ben nu ook nog druk met andere zaken (zoals het bestuderen van Python), dus het heeft voor mij allemaal niet zo'n haast. Ik heb al eerder Linux Mint geüpgraded, dus zodra ik daar tijd voor heb gaat dat gewoon lukken. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Nog een mogelijkheid:

KXstudio dat je kan gebruiken i.c.m. elke Ubuntu of Debian distributie. Daar vind je zowel VCV Rack alsook Cardinal terug die je direct kan installeren op de gebruikelijke manier (sudo apt ...). Gewoon een dual boot voorzien naast jouw huidige Linux Mint-installatie.

(geen idee of het ook zou werken met Linux Mint i.c.m. de KX Studio repositories - zou zo maar eens kunnen werken maar wordt niet beschreven en wellicht ook niet ondersteund)

Of je gebruikt gewoon de online versie: bij mij werkt dat 'out of the box' zonder ook maar iets te moeten installeren
 
Het vreemde is dat ik de KX Studio repository ook ooit geïnstalleerd heb, en er toen inderdaad allerlei extra programma's beschikbaar kwamen. Maar Cardinal heb ik nog niet zien verschijnen. Misschien is dat omdat het glibc-probleem nog niet is opgelost? Dank ook voor de link naar de online versie!
 
Het vreemde is dat ik de KX Studio repository ook ooit geïnstalleerd heb, en er toen inderdaad allerlei extra programma's beschikbaar kwamen. Maar Cardinal heb ik nog niet zien verschijnen. Misschien is dat omdat het glibc-probleem nog niet is opgelost? Dank ook voor de link naar de online versie!
Geen idee of die KX Studio repository nog steeds in jouw pakketbronnen staat? (mintsources)

Mogelijks heb je toen programma's geïnstalleerd en later de KX Studio repository verwijderd waardoor die programma's uiteraard niet meer kunnen opgewaardeerd worden.
En wellicht als je (veel) losse .deb pakketten hebt geïnstalleerd zal er waarschijnlijk ook hier en daar een conflict zijn.

Met aptitude kan je heel wat dergelijke problemen oplossen maar dat is een programma wat eerder voor de 'gevorderde' gebruiker is. Linux Mint heeft echter ook een gereedschap om dergelijke problemen op te lossen: "MintSources" waar je m.b.v. de optie Onderhoud diverse pakketgeorienteerde problemen kan oplossen. Dit is echter niet zo uitgebreid als aptitude en zal wellicht niet al jouw problemen oplossen (en merk op dat de oplossing vaak vereist dat 'vreemde pakketten' worden verwijderd en misschien wil je dat niet)

Maar als je al aangeeft dat je nog even kan wachten, dan zou ik gewoon pas upgraden als Linux Mint 21 officieel beschikbaar is.
(of je maakt een dual-boot met een passende distributie)
 
Maar als je al aangeeft dat je nog even kan wachten, dan zou ik gewoon pas upgraden als Linux Mint 21 officieel beschikbaar is.

Inderdaad! En met Linux Mint 21 kan ik dan weer even vooruit. :)
 
Intussen zelf even wat gesnuffeld i.v.m. VCV rack en Cardinal en ik begrijp waarom de populaire distributies deze programma's (nog) niet in hun officiële repositories hebben opgenomen. VCV Rack en Cardinal zijn geen kleine programma"s om als maintainer te builden en dus tijdrovend.
Het probleem is voornamelijk dat VCV Rack Non-Commercial clausule op de artwork van modules heeft zitten waardoor distributies deze niet zomaar kunnen opnemen. Daarnaast werkt VCV Rack alleen als je met hun library verbind wat de meeste distros ook liever niet zien.

In het geval van Cardinal zou het wel in de non-free sectie kunnen, maar het project is dermate nieuw dat je het nog niet in algemene repos ziet verschijnen.

De makers van VCV Rack (en Cardinal) trachten voor een stuk de rol van distributies over te nemen
Ik weet niet waar je het over hebt, maar dit is echt complete onzin.


Nog over glibc: dit kun je niet eventjes installeren of updaten, het gehele systeem is hiermee gebouwd en daardoor krijg je binary incompatibiliteit met andere versies. Deze is meestal wel backwards compatible (een nieuwe glibc kan wel op ouder gebouwde versies draaien), maar niet andersom.

Gewoon een dist-upgrade naar LM20 doen dus en geen probleem verder.
 
Ik weet niet waar je het over hebt, maar dit is echt complete onzin.
Wat ik bedoelde was dat Open Source ontwikkelaars zich best focussen op hun core business namelijk hun programma en de bijhorende build-informatie.
En het packagen overlaten aan de respectievelijke distributies (da's hun core business so to speak)
 
Ik heb mijn desktop computer inmiddels upgraded naar Linux Mint 20.3, en ik kan nu Cardinal als plugin gebruiken. :) Met VCV-Rack stop ik dan ook.

Weet iemand toevallig of Cardinal ook een differentiator module heeft, zodat je differentiaalvergelijkingen kunt patchen?
 
Wat is 'differentiaalvergelijkingen patchen"?

Misschien moet je eens op internet zeken naar vcv rack en dit soort vragen -> computing first and second derivative of a continous cv signal.

De `prototype` module (die allerlei andere programmeertalen als "scripts" kan draaien) zit niet in Cardinal (ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom). En kan me verder geen module bedenken je die direct zulke "wiskunde" laat uitvoeren. Je kunt altijd zelf een module maken en die toevoegen, natuurlijk ..
 
Differentiaalvergelijkingen patchen heb ik tijdens mijn studie elektrotechniek nog gedaan op een zogeheten analoge computer, wat lijkt op een modulaire synthesizer behalve dan dat er een printer voor grafieken in plaats van een paar luidsprekers aan hangt?

Je link is in een van mijn topics al eens eerder langs gekomen, en een programmaatje voor het numeriek differentiëren van een signaal heb ik ook al eens geschreven en op dit forum besproken. Maar het lijkt mij leuk en handig om dergelijke dingen ook eens langs modulaire weg te doen. Noem het gemakzucht of een behoefte aan visueel programmeren.
 
Ik ben helemaal op Cardinal overgestapt. VCV is me te veel gedoe geworden met vrije en betaalde gedeelten, inschrijvingen, etc.
 
Back
Top