Cardinal versus VCV-Rack

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.534
Locatie
Zeist
VCV-Rack heb ik al op mijn computer staan, maar nog niet veel mee gedaan. Inmiddels is als alternatief ook Cardinal uitgekomen. Ik wil mij beperken en dus ook maar met een van die twee verder. Wat zijn de voor- en nadelen van Cardinal vergeleken met VCV-Rack?
 
De verschillen zijn dus: Rack2Free is geen plugin, Cardinal wel. Rack2Free/Pro heeft een grote library met zowel opensource, freeware en ook "premium"/betaalde modules. Cardinal heeft alle modules ingebouwd en kan geen externe modules laden.
Wel heeft Cardinal twee gratis plugin-hosts ingebouwd (waar je bij Rack2Free/Pro moet betalen voor de host). Cardinal heeft minder/geen jitter en strakke sync met de DAW/Host. Cardinal heeft modules die niet in Rack2Free/Pro te vinden zijn. Cardinal draait standaard in meer plugin formats en op meer architecturen dan Rack2Free/Pro.

etc.

Als je een "oneindige modular systeem" wilt met extreem veel keuze aan modules, dan werkt Rack2Free prima. Wil je in een DAW dedicated instrumenten maken met een vaste (maar wel groeiende) set modules, terwijl je niet perse betaalde of freeware modules hoeft, dan werkt Cardinal erg fijn.

Verder: probeer ze gewoon allebei en kijk of ze wat zijn?
 
Dank! Dan zal Cardinal voor mij het beste zijn, want ik ben tegenwoordig vooral uit op overzichtelijkheid en beperking. Ik zal Cardinal een dezer dagen ook zelf proberen. Nog 1 vraag: heeft Cardinal ook een differentiator module om differentiaalvergelijkingen mee te patchen? En zo nee, bestaat er een gratis plugin die signalen kan differentiëren en die ik in Cardinal kan laden?
 
Helaas! In Carla krijg ik bij het laden van Cardinal:

failed.png


En dit installeren uit de repositories hielp ook niet:

rep.png


Dus voor mij (voorlopig) geen Cardinal.
 
Misschien moet je je OS een keertje updaten? Ubuntu 18.04 is wel echt antiek. Zou echt minimaal naar 20.04 gaan nu.
 
Ik heb nu Linux Mint 19.3. Ik wil ook weer eens een clean instal doen, want mijn computer zit nu vol met programma's die ik ooit geprobeerd heb maar niet meer wil gebruiken. Maar ja - het is een heel werk om al de programma's die ik wel gebruik dan weer netjes terug te zetten...
 
Maar ja - het is een heel werk om al de programma's die ik wel gebruik dan weer netjes terug te zetten...
Is niet zo veel werk hoor:

Bash:
sudo apt install prg1 prg2 prg3 prg4

In Linux Mint is er zelfs een programma dat dit nog eenvoudiger maakt: MintBackup
Hiermee kan je een backup maken van jouw home directory(~) alsook een lijst met geïnstalleerde programma's genereren die je dan later opnieuw kan inlezen om deze programma's opnieuw te installeren. Dat werkt zelfs op een nieuwere Linux Mint-installatie.

mintbackup.png


Uiteraard geldt het bovenstaande enkel wanneer je toepassingen hebt geïnstalleerd uit de Linux Mint repositories. (via apt, aptitude, synaptic, mintupdate).
Als je losse .deb pakketten hebt geïnstalleerd of vanuit een externe bron (github,...) dan is het wat meer werk.
 
Laatst gewijzigd:
In een ver verleden heb ik wel eens Ubuntu Studio geïnstalleerd. Ubuntu Studio is gewoon Ubuntu met reeds voorgeïnstalleerde programma's voor audio- en videobewerking. Eigenlijk geen aparte distributie, gewoon een andere 'Ubuntu-smaak'. Soms noemt men zo'n distributie ook wel een 'meta-distributie'.

Je kan van een Ubuntu een Ubuntu Studio maken door diverse programma's te installeren. En je kan ook weer 'terug' door deze te verwijderen om terug een gewone Ubuntu te verkrijgen. Echter zijn er ook wel enkele aanpassingen gemaakt die niet zo eenvoudig ongedaan kunnen gemaakt worden zoals een aangepaste kernel,...
(meer info: What Is Ubuntu Studio - Community Help Wiki)

Ik heb geen idee of Ubuntu handige gereedschappen zoals Mintbackup,... heeft. Da's trouwens één van de belangrijkste verschillen tussen Ubuntu en Linux Mint. Linux Mint heeft specifieke gereedschappen die 'complexe' handelingen heel wat makkelijker maken: Mint Tools waaronder mintbackup, mintupdate, mintupgrade, mintstick,...

Op internet vind je veel besprekingen van diverse Linux distributies maar vaak beperkt men zich tot welke programma's er voorgeïnstalleerd worden en welke versie, welke kernel, welke bureaubladomgeving, zelfs welke bureaudbladachtergronden ... echter, wat een distributie onderscheidt van andere wordt zelden besproken. En laat dat nu net in Linux Mint een belangrijke eigenschap zijn om sommige handelingen eenvoudiger te maken.

Bv: het 'flashen' van een .iso van een linux distributie (of ander OS) op een USB-stick kan je via de CLI met de "dd" opdracht en dus geen apart programma nodig (zoals balena etcher,...) maar in Linux Mint kan dat eenvoudig met 'mintstick' (schijfkopieschrijver voor USB)
 
Van een Ubuntu Studio installatie naar een Ubuntu installatie zou zeker mogelijk moeten zijn maar het is niet voldoende om de extra programma's te verwijderen. Je moet ook een andere kernel installeren alsook heel wat aanpassingen in het audiosysteem(ALSA, Pulse) 'ongedaan' maken, rechten (lidmaatschap van groepen,...) aanpassen.

Ik ken niet direct een Ubuntu-gereedschap die dat allemaal doet.

Maar waarom niet gewoon Ubuntu installeren? (uiteraard backup maken,....) Dat lijkt me makkelijker, vooral als je een aparte /home partitie gebruikt.
En na de installatie installeer je vervolgens programma's die je nodig hebt.
 
Mss toch maar eens onderzoeken of de software die ik nodig heb en draait op Ubuntu, ook op Mint werkt ... dan gewoon met die herbeginnen.
Thanks.
Dat zal zeker geen probleem zijn want de software in Linux Mint komt gewoon uit de repositories van ... Ubuntu.
Alle toepassingen die je in de Ubuntu-repositories aantreft, zal je dus ook terugvinden in Linux Mint. Het zijn exact dezelfde toepassingen.
(met uitzonderingen van snap-packages - maar als je dat wil, kan je dat wel activeren)

Daarnaast heb je tegenwoordig met FlatPak zowat toegaan tot alle programma's, zelfs als ze niet in de officiële repositories staan.
Het gebruik van FlatPaks is in de linuxgemeenschap altijd een 'heet onderwerp' maar biedt wel wat voordelen. Je bent dan niet meer 'beperkt' tot de beschikbare toepassingen van een distributie. Ook kan je dan vaker meer, recentere versies van een toepassing installeren die (nog) niet beschikbaar is voor jouw distributie.

Linux Mint is, technisch gezien, 95% Ubuntu.

Als je nog even geduld hebt: er is een nieuwe Linux Mint in beta gegaan (LM 21) die binnenkort beschikbaar wordt (je kan nu al testen als je zou willen).

En sowieso kan je Linux Mint makkelijk uitproberen via een live-USB-stick zonder het te installeren. Je kan dan al rondneuzen en kijken of je al jouw programma's kan terugvinden. Je kan ze zelfs 'installeren' in die live-omgeving zonder jouw huidige installatie te wijzigen. Na het uitproberen verwijder je gewoon de USB-stick en herstart je de computer en ben je weer aanbelandt in jouw huidige Ubuntu Studio-omgeving.
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt ook gewoon je huidige installatie opgraden naar de laatste versie.

Maar dit is nu heel leuk het zoveelste "help ProgHead met Linux gebruiken" topic geworden :#
 
Als ik op een recenter versie van Linux Mint overgestapt ben (en ja: ik weet hoe dat moet) probeer ik Cardinal nog wel een keer te installeren. De oorspronkelijke vraag van dit topic (het verschil tussen VCV-Rack and Cardinal) is al vroeg in dit topic beantwoord. Vervolgens kwam Dreamer met de opmerking dat ik Cardinal zelf maar moest uitproberen. Daar ben ik braaf mee aan de slag gegaan maar het installeren op Linux Mint bleek lastig. En dat vermeld ik dan ook gewoon. Het heeft geen zin de lezers een rad voor ogen te draaien alsof alles op Linux zonder problemen werkt. Kennelijk verdraagt Dreamer het maar slecht wanneer hier ook de nadelen van Linux langs komen, maar dat is dan toch echt zijn probleem.
 
Nou het is vooral _jouw_ probleem dat je blijkbaar niet je OS kunt opdaten. Maar daar maak je vervolgens _ons_ probleem van.
 
Ik weet wel hoe dat moet, en dat schreef ik ook. Het probleem hier is dat jij het niet verdraagt dat hier ook zo nu en dan problemen met Linux langs komen, en niet alleen van mij. Ik belicht zelf zowel de voor- als de nadelen van Linux. En dat is bij jou tegen het zere been. De groetjes. :doei:
 
Back
Top