Beyond Exosphere - Movement in D Minor (Stochastic Ambient / universum als componist)

Seva Randeep

Music & sounds
Lid sinds
13 januari 2008
Berichten
454
Locatie
Roermond
Gisteren ben ik een nieuw project gestart: Beyond Exosphere. Het project gaat over mijn experimenten met computergestuurde ambient. Het universum als componist dus, want het lot bepaalt of een noot gespeeld wordt of niet. Deze soundscape is de nieuwste. Vers van de DAW dus ;-)

 
Ik heb wel een uur geluisterd, en ik vond het heel mooi. Was wel de bedoeling dat ik ermee in slaap viel, maar dat lukte niet. Toen de muziek stopte viel ik meteen in slaap en kreeg ik een kosmische droom. Dank je wel hiervoor. Prachtige geluiden man!
 
Dank je, Jan :-) Misschien viel je niet in slaap omdat je aan het luisteren was? :-)
 
Het klinkt als gecontroleerde willekeurigheid.

Dat is het dus ook. Stochas kan per bar kiezen uit een paar noten met een zelf bepaalde velocity en duur van de noot (binnen voorprogrammeerde parameters). Uit een hele verzameling mogelijkheden, kiest Stochas dus iets en Omnisphere laat het dan horen.
 
Ondertussen zijn er meer versies op mijn kanaal verschenen.







 
Op zich klinkt dit allemaal goed (alhoewel voor mij wat te lang maar dat is geen argument). Maar als ik het dus goed begrijp, maak je een aantal instellingen (wat eenvoudiger kan zijn dan het lijkt) en laat je dan het toeval over aan de software (of hardware). Mis je nergens het muzikale luik? Zelf de akkoorden spelen, melodieën bedenken, kortom het puur muzikale?

Maar begrijp me niet verkeerd: het klinkt wel heel relaxerend en mooi hoor :okdan:

:doei:
 
Op zich klinkt dit allemaal goed (alhoewel voor mij wat te lang maar dat is geen argument). Maar als ik het dus goed begrijp, maak je een aantal instellingen (wat eenvoudiger kan zijn dan het lijkt) en laat je dan het toeval over aan de software (of hardware). Mis je nergens het muzikale luik? Zelf de akkoorden spelen, melodieën bedenken, kortom het puur muzikale?

Maar begrijp me niet verkeerd: het klinkt wel heel relaxerend en mooi hoor :okdan:

:doei:
Er zitten akkoorden in verwerkt :-)

Ik vind het momenteel gewoon leuk om iets te bedenken dat rustgevend is. Het gaat meer om het samenspel van de klanken dan om de compositie.
 
Maar wat is dan 'het lot'? Want echt willekeurig lijkt me dit niet. Dan zou je een soort atonale polyritmische warboel krijgen die waarschijnlijk niet om aan te horen is. En dan is dit (gelukkig) niet. Althans, de eerste vijf minuten niet. :P
 
Stochas speelt een noot of niet. Dat bepaalt hij. Hij kan wel kiezen uit noten die bij elkaar passen.
 
Back
Top