LUFS voor soundcloud met voorbeelden

Tierelantijn

Gibberish
Lid sinds
27 januari 2020
Berichten
767
Locatie
Utrecht
Beste allemaal,

Ik heb 3 mixes op soundcloud geplaatst die allemaal rond het ideale target heen zitten.
Mijn originele mix was -13LUFS, met een range van 8LU en een True peak van 0.
Dit was de eerste keer dat ik LUFS heb gemeten op een mix, het zat al aardig in de buurt van targets voor streaming. Ik gebruik Waves WLM

Nou begrijp ik als ik google dat tracks met een LUFS van -14 of lager een true peak van -1DB moeten hebben op Soundcloud. (en hoger dan -14LUFS -2DB) Met een dynamic range van 8 DB of kleiner als t even kan. Ergens anders vond ik dit:
Soundcloud-8 to -13LUFS-1dBTP
Deze info is ongeveer een jaar oud.

Nou heb ik dus 3 mixes:



Het origineel -13LUFS 0DB True Peak 8 Range



Tweede versie -13LUFS -1DB True Peak 8 Range



Derde versie -14LUFS -1DB True Peak 8 Range
De lagere LUFS gedaan door een utility plugin in ableton op -1 instellen.
Als ik het goed begrijp zou deze versie het best of in ieder geval het meest luid moeten klinken.

Ik heb zelf moeite om verschil te ontwaren. Maar ik heb eigenlijk het idee dat de middelste versie het best klinkt.
Wat horen jullie? Wat doe ik fout? Vinden jullie dit hemelsbreed goede targets voor mijn soort muziek?

Zou t graag eens een keer leren. Ik weet dat dit voor sommige een beetje oude koek is, maar ik hoop dat jullie er serieus op in wil gaan.
Ik weet dat dit eerder besproken is, maar ik ben deels ook heel benieuwd of voor jullie verschillen hoorbaar zijn, omdat het voor mij echt te subtiel is.
 
Laatst gewijzigd:
(beat)mix ze eens met iets anders en kijk naar je instellingen qua gain om je track te mixen, dat leert vast meer tov de referentie dan ze los horen
 
(beat)mix ze eens met iets anders en kijk naar je instellingen qua gain om je track te mixen, dat leert vast meer tov de referentie dan ze los horen
Begrijp niet zoveel van je comment eigenlijk. Bedoel je dat ik ze moet vergelijken met (commercieel) geproduceerde tracks van andere artiesten? Dat is natuurlijk een prima punt, maar gaat totaal niet in op de vraag hier.
Soundcloud heeft LUFS target en een normalisatie procedure die de mix beïnvloeden nog nadat je ze gemixt geëxporteerd en geupload hebt. Ik probeer erachter te komen hier het best mee om te gaan
 
Wel, als je dus die 3 aparte vanaf sc vergelijkt met een referentie in de mix heb je toch een idee? Of gaat 't m niet om luidheid maar om kwaliteit?
Zoals je merkt is t anders moeilijk, als je geen referentie hebt. Of je kan kijken naar iets dat peak hold doet voor je, en averages?
Als je 't kan opbrengen kan je eens een jaartje distrokid nemen met de optie waarmee ze zelf per platform de muziek gaan maximaliseren. En eventueel dat vergelijken met je 3
Zo duur is dat niet. 30 euro of zo (voor n jaar)
 
Wel, als je dus die 3 aparte vanaf sc vergelijkt met een referentie in de mix heb je toch een idee? Of gaat 't m niet om luidheid maar om kwaliteit?
Zoals je merkt is t anders moeilijk, als je geen referentie hebt. Of je kan kijken naar iets dat peak hold doet voor je, en averages?
Bedankt, maar ik begrijp nog steeds niet goed waar je op doelt met de referentie, sorry. Ik heb het 3x gelezen.
Ik kan integrated/ long term en short term LUFS zien, range en ook masterbus volume. Maar alleen als ik in ableton aan het project werk. Ik weet niet hoe ik dit kan meten als ik het op SC stream. Ik begrijp dat jij ook niet veel verschil hoort?
 
De -14 is duidelijk zachter de -1dB peak is minder opvallend omdat dat voornamelijk korte transients zijn, heeft minder invloed op het gemiddelde.
dus voor mij de -1dB versie aangezien die de headroom heeft voor online transcoding.
 
Back
Top