Advies vraag : smpte > mtc.

Mijn antwoord gaat niet over smpte naar mtc maar is de manier waarop wij het deden in de studio.
De enige manier toen om dit te doen was je DAW de master te laten zijn door tijdcode naar een apparaat zoals een TimeLine LYNX Time Code Module te sturen. Je hebt ook de timecode die van het tapedeck komt en naar een 2de lynx gaat. Als je dan uit je 2e lynx-eenheid komt, stuur je de tijdcode terug naar de synchronisatie invoer van je tapedeck. Stel vervolgens je 1ste lynx module in op "master" en de 2e op "slave". De eerste lynx module voert zijn timecode uit naar de 2e lynxeenheid. Die tweede lynxeenheid bepaalt dan het verschil tussen de time code die van de master komt, en die die rechtstreeks van het tapedeck/slave komt, en kan dan uitzoeken hoe snel/langzaam het tapedeck moet draaien om de 2 in sync te houden. Wij deden dit met Pro Studer reel to reels met een timesync interface die de snelheid van de tape kon bepalen en nog steeds waren er sync problemen. Er staan voor het moment 2 TimeLine LYNX Time Code Modules te koop op reverb aan 200€. Als je tapedeck geen timesync interface heeft kan je er nog een oude studer bijkopen, misschien is dit wat voor jou. Persoonlijk vind ik wat je wil doen in deze tijd een beetje...ik heb er geen woorden voor. Niet meer van deze tijd...persoonlijk neem ik ook nog altijd gelijktijdig digitaal en analoog op, maar wat ik analoog op tape opneem daar luister ik naar en dat synchroniseer ik achteraf niet meer. Tape is nu eenmaal niet echt het geschikte medium om met iets anders synchroon te lopen. Ik luister wel liever naar een volledig analoog signaal pad dan naar iets wat door een AD/DA converter gaat. Helaas is dit voor mij nog steeds de ultieme klank, hoe goed digitaal ook is het klink anders. Veel succes ermee.
 

Attachments

  • 0EF5856B-D55C-4ECB-931B-8D8B6C9C6925.jpeg
    0EF5856B-D55C-4ECB-931B-8D8B6C9C6925.jpeg
    81,7 KB · Bekeken: 111
Laatst gewijzigd:
Mijn antwoord gaat niet over smpte naar mtc maar is de manier waarop wij het deden in de studio.
De enige manier toen om dit te doen was je DAW de master te laten zijn door tijdcode naar een apparaat zoals een TimeLine LYNX Time Code Module te sturen. Je hebt ook de timecode die van het tapedeck komt en naar een 2de lynx gaat. Als je dan uit je 2e lynx-eenheid komt, stuur je de tijdcode terug naar de synchronisatie invoer van je tapedeck. Stel vervolgens je 1ste lynx module in op "master" en de 2e op "slave". De eerste lynx module voert zijn timecode uit naar de 2e lynxeenheid. Die tweede lynxeenheid bepaalt dan het verschil tussen de time code die van de master komt, en die die rechtstreeks van het tapedeck/slave komt, en kan dan uitzoeken hoe snel/langzaam het tapedeck moet draaien om de 2 in sync te houden. Wij deden dit met Pro Studer reel to reels met een timesync interface die de snelheid van de tape kon bepalen en nog steeds waren er sync problemen. Er staan voor het moment 2 TimeLine LYNX Time Code Modules te koop op reverb aan 200€. Als je tapedeck geen timesync interface heeft kan je er nog een oude studer bijkopen, misschien is dit wat voor jou. Persoonlijk vind ik wat je wil doen in deze tijd een beetje...ik heb er geen woorden voor. Niet meer van deze tijd...persoonlijk neem ik ook nog altijd gelijktijdig digitaal en analoog op, maar wat ik analoog op tape opneem daar luister ik naar en dat synchroniseer ik achteraf niet meer. Tape is nu eenmaal niet echt het geschikte medium om met iets anders synchroon te lopen. Ik luister wel liever naar een volledig analoog signaal pad dan naar iets wat door een AD/DA converter gaat. Helaas is dit voor mij nog steeds de ultieme klank, hoe goed digitaal ook is het klink anders. Veel succes ermee.
Thnx voor het uitgebreide.

Ik heb een Yamaha mtx8, deze bevat verder geen sync opties anders dan Dat je kanaal 8 kunt stripen.
Ik vind dat grappig, maar sowieso om extra in-sync op te kunnen nemen zoek ik eigenlijk alleen maar iets waardoor ik de sporen optijd getriggert krijg. Ff los op t gehoor triggeren dan zit je der altijd net ff naast.

Is er toevallig dan geen eurorack module? Of althans zou t kunnen als je gewoon een dikke blokgolf of gate signaal op tape zet, met een versterkingsfactor naar 5v pp. (zomaar es een gedachte hoor)

Thnx
 
zou t kunnen als je gewoon een dikke blokgolf of gate signaal op tape zet, met een versterkingsfactor naar 5v pp.
Je kunt wel een trigger signaal (dus een hele korte, bv een rimshot) op tape zetten en die naar je modular sturen. Maar dan heb je alleen een clocksignaal om mee te gaan werken. Je kunt dan bv je modular wel in dat tempo syncen. Maar dat is uiteraard wat anders dan een DAW syncen waar het ook gaat om positie. Dat gaat je niet lukken met alleen een clocksignaal. Ik moet ook zeggen dat het syncen van DAW aan de multitracker lastig is om dat strak te houden. Ik vond mijn MPC aardig mee lopen, maar de DAW's die ik getest heb hadden er toch wat meer moeite mee. Ik zag dan bv de gedetecteerde bpm best wel wat fluctueren. De tape van zo'n cassette multitracker is natuurlijk ook niet altijd superstrak.
 
Even de thread netjes afronden van mijn kant, (uiteraard mag verder hoor met tips&tricks, veel van de tips hier hebben mij wel in de juiste richting van zoeken gebracht)
Ik heb de synchronisatie cirkel rond gekregen namelijk 😄,
Beetje een “och natuurlijk dat ja” momentje achteraf, maar ik heb een Roland r8 mk1 met tape-sync in en out.
Nou is dit signaal niet smpte (meen ik) das wel gedetailleerder met uren/min/sec/frames.
De r8 dacht ik een versimpeld fsk signaal puur voor een sync signaaltje.

De r8 op bpm ingesteld (120bpm) en zijn tape output opgenomen in de taperecorder.
Na een paar minuutjes de zaken omgewisseld en de taperecorder de master gemaakt, de r8 op tape-sync instellen, midi output door gelegd naar de mpc2500, en daar midi sync aanzetten (nog wel op de r8 op play drukken) en dan play drukken op de taperecorder.

De mpc heeft verder vanuit daar nog zat midi outputs om verder te kunnen.

Ableton krijg ik redelijk strak met een simpele usb-midi converter. Merkloos helaas, maar t is der eentje wat lijkt op een usb-stick met twee kabels en midi stekkers eraan.
Als ik dit test met een 4x4 midimate of een 4x4 Esi, (ook met usb aangesloten) zwabbert de sync van ableton alle kanten op. Hoe dat kan dat de simpele usb-midi converter strak blijft durf ik niet te zeggen (denk eerder aan een gelukje) en hoe strak t blijft moet met de tijd zich nog bewijzen maar tot nu toe, na wat simpele testen, is t voor mij voldoende om t gelijk te krijgen, of de triggers die ik zocht.

Nogmaals thnx voor de tips forumleden 🍻
 
Back
Top