Advies vraag : smpte > mtc.

Vonmir

Stamgast
Lid sinds
20 december 2006
Berichten
136
Locatie
Grunn
Hoi leden van synthforum,

Ik ben opzoek naar tips of tricks voor het omzetten van een smpte signaal naar een midi time code signaal, om ableton synchroon mee te laten lopen met de taperecorder.

Letterlijk al wat uurtjes online af lopen speuren maar ik wandel tegen een eind aan hoe dit (simpel) voor elkaar te krijgen.

Is voor mij nieuw, maar door de huidige manier van opnemen leek mij dit een fantastische manier om diverse sporen in sync op de tape te krijgen.

Ik heb spoor 8 op de recorder voorzien van het smpte signaal, en eigenlijk houd t daar dan ook wel op 😅,
Ik hoor t signaal prima uit de speakers maar dan moet er iets zijn wat dit signaal snapt.
Ableton snapt t sowieso al niet en daar voor moet er iets geconverteerd worden naar mtc, ik had gehoopt dat er iemand in de arduino/teensy wereld al iets in elkaar geknutseld had maar dit is ook allemaal nog erg vaag hoe dit aan te slingeren.

Tevens een test met reaper gedaan, deze daw zou dit direct moeten snappen, maar ook hierin geen succes behaald.

T doel, of het liefst, zou ik smpte naar ableton wensen. (Of een ander tape protocol naar ableton)

Mocht er iemand zijn met tips? Of die toevallig een vergelijkbare manier van werken heeft, dan hoor ik t graag.

Thnx
Danny
 
Normaal gebruikte je daarvoor een los kastje dat smpte naar mtc omzet en omgekeerd. Sommige oude MIDI interfaces hebben dit ingebouwd. smpte stripen naar 1 track van je taperecorder, en dan idd pc hierop laten meelopen via de convertor op mtc. Wel zorgen voor de goede offset tussen de recorder en de computer. Harddiskrecorders kun je meestal direct via MTC mee laten lopen via de midi poorten.
Zag idd ook software die dit kan, maar heb daar zelf geen ervaring mee
 
Nou idd, die videotoolshed had ik gevonden.
Vroeg mij wel gelijk de routing van t signaal af,
Door smpte in te voeren pak ik een audio input van een usb-audiokaart af, das prima te doen.
En zal ook vast werken dat deze softtool zal mee draaien. Maar dan moet ik volgens mij eerst via een isb-midi converter de pc weer uit, om die in een sequencer te stoppen, en vanaf die sequencer weer via een usb-midi converter weer terug de pc in om die te kunnen selecteren in ableton?

Volgens mij ziet ableton de videoshed software niet direct als midi input?

Thnx
 
Kweenie of dit wat is:

Motu Midi Express XT
 
kan de Unitor8 dat niet,, (best wel die met usb poort),, of is't voor win ??
 

80A72E46-5354-48AE-A69F-20A29CAF5145.jpeg
 
  • Duimpje
Duimpjes: DRe
Ik heb spoor 8 op de recorder voorzien van het smpte signaal, en eigenlijk houd t daar dan ook wel op 😅,
Ik hoor t signaal prima uit de speakers maar dan moet er iets zijn wat dit signaal snapt.
Ableton snapt t sowieso al niet en daar voor moet er iets geconverteerd worden naar mtc, ik had gehoopt dat er iemand in de arduino/teensy wereld al iets in elkaar geknutseld had maar dit is ook allemaal nog erg vaag hoe dit aan te slingeren.

Tevens een test met reaper gedaan, deze daw zou dit direct moeten snappen, maar ook hierin geen succes behaald.



Kleine kans, maar mocht je toevallig een programma als Resolume Arena ook in gebruik hebben:


dit programma kan rechtstreeks SMPTE begrijpen, en via Ableton Link zou je dan zo in 2 stappen op het gewenste doel uit moeten kunnen komen:


Maar 'k mag hopen dat het uiteindelijk wat simpeler kan. Wat gebruikte je in Reaper en had daar eigenlijk wel moeten werken?
 
Is het SMPTE signaal gewoon een toon?
In de tijd dat er nog niet digitaal opgenomen kon worden heb ik dat ook een keer uitgeprobeerd en het werkte.
Pas nog geprobeerd te experimenteren met die snelheden maar er zat iets fout dus ging het niet.
Op het ene kanaal de toon voor de snelheid en op de andere het geluid.
Wat mogelijkheden betreft lijkt me het achterhaald.
Vanwege digitale recorders.
Samplers.
DAW met alles er op en er aan.
 
Is het SMPTE signaal gewoon een toon?

Is een signaal met allerlei timing-informatie erin versleuteld.

Die genoemde page SMPTE - Resolume
heeft links naar een pre-fab file, en naar een tool om zelf files te maken.
Die kan dan op een audiospoor worden opgenomen van de recorder die de master moet worden, en dat Ableton vervolgens als slave gaat volgen
(op een of andere manier, da's nou net het onderwerp v deze thread).

Onderstaande sectie copied-pasted van die page:

Test file


For testing, here's a .wav file with 74 minutes of the soothing sounds of SMPTE at 25fps.


Need a different time offset or framerate? You can create your own at LTC Two
 
Kleine kans, maar mocht je toevallig een programma als Resolume Arena ook in gebruik hebben:


dit programma kan rechtstreeks SMPTE begrijpen, en via Ableton Link zou je dan zo in 2 stappen op het gewenste doel uit moeten kunnen komen:


Maar 'k mag hopen dat het uiteindelijk wat simpeler kan. Wat gebruikte je in Reaper en had daar eigenlijk wel moeten werken?
Ja, nou in reaper kan je met de rechter muisklik op de play knop klikken, voor extra opties. En met een beetje vogel en uitzoek werk kun je de instellingen krijgen om het te laten syncen op smpte 16bit , 30fps. Die audio file heb ik gemaakt om er zeker van te zijn dat ik (in theorie) t zelfde heb. Maar hier reageerd niets verder.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien ook wel handig om te weten weet welke apparaten je het wil gaan proberen. Het kan zijn dat smpte niet de juiste keuze is als protocol. Om even mezelf te quoten m.b.t. syncen van DAW’s aan mijn tapemultitrackers:

Ik heb het met mijn 688 wel al eens getest, ook met mijn 424 mk-II met een MTS-30 (die de 688 ingebouwd heeft). De meeste DAWs die ik getest heb lopen aardig mee, Reaper, Bitwig en MPC (X). ProTools dan weer niet, die ondersteund het (song position) protocol volgens mij niet. Maar je merkt wel dat de gedetecteerde BPM altijd een klein beetje fluctueert, dus een perfecte sync is het niet. Als je bijvoorbeeld een lange sample mee laat lopen in de MPC dan hoor je dat het af en toe mis gaat, dat hij er naast zit. Gebruik je korte samples dan is het minder een issue. Maar inderdaad, de werkwijze is dan wel dat je 688 de master is, die bepaald. Dus als je de tape gaat stripen (zeg maar de sync code op een spoor zetten waar de rest van de apparaten naar luistert) dan moet je dus al weten welk tempo je gaat gebruiken. Tempo wijzigingen achteraf zijn dus vrijwel niet mogelijk, behalve wat tweaken met de pitch knop, daar heb je wat marge.

je moet 1 track "opofferen" voor het syncsignaal. Daar staat in het geval van de 644 en 688 (en MTS-30) ook de positie van de pointer in. Dus stel je spoelt je tape door naar 1m30s dan pikt je DAW het daar ook op. Dus het is meer dan alleen maar tempo, het is ook de positie in het nummer. Met losse drumdozen weet ik niet zeker of die zo ook gesynct kunnen worden, heb ik nog niet geprobeerd, alleen met "slimme" dozen als de MPC X.

Wat voors en tegens m.b.t. de MTS-30 vs smpte kun je vinden in de originele review daarvan:
 
Ja, nou in reaper kan je met de rechter muisklik op de play knop klikken, voor extra opties. En met een beetje vogel en uitzoek werk kun je de instellingen krijgen om het te laten syncen op smpte 16bit , 30fps. Die audio file heb ik gemaakt om er zeker van te zijn dat ik (in theorie) t zelfde heb. Maar hier reageerd niets verder.

Hmm, 't zou dus wel gewoon moeten werken... maar niet dus. 't Cockos Reaper forum al eens geprobeerd?
 
Ik heb het filmpje wat ik een paar jaar terug heb gemaakt maar eens op YT gezet:

 
Back
Top