bestaat deze specifieke functie en wat is de naam ervan?

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Hallo 8)

Bestaat deze specifieke functie op een midi-controller en wat zou de naam ervan zijn? :beard:

In Ableton, bij het starten van de ene midi-clip na de andere waarbij dezelfde parameter totaal verschillende midi cc-waarden heeft, ontvangt de encoder/pot van de midi-controller onmiddellijk dezelfde parameter-waarde als in de midi-clip, zodat bij het verplaatsen van de encoder op midi-controller naar links of rechts (-1 of +1) deze parameter in Ableton direct verlaagt of verhoogt met -1 of +1, en dus geen effect heeft dat vergelijkbaar is met 'value-scaling' of 'pickup'? :eureka:

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat deze functie bestaat onder de naam 'data feedback'? :kroon:

Iemand een idee welke midi-controllers, liefst met veel endless encoders, deze functie hebben? :halleluja

Bij voorbaat bedankt! :okdan:



PS: ik zie nu pas dit dit in een verkeerd subforum staat, maar kan dit precies niet wijzigen? Excuses!
 
ik zie nu pas dit dit in een verkeerd subforum staat, maar kan dit precies niet wijzigen?
Verplaatst.

Iemand een idee welke midi-controllers, liefst met veel endless encoders, deze functie hebben? :halleluja
Ik vermoed dat met wat scripting de Electra One dat wel moet kunnen. Misschien dat @flyweight dat weet, die weet meer van scripting af.
 
Dit is gewoon midifeeback. Dat heb ik in je vorige thread ook al geschreven...en daar is geen scripting voor nodig. Gewoon veel midi programmeren in je DAW.
Midifeedback is geen functie van je controller maar van je DAW. In de ne DAW is dit zeer goed geïmplementeerd en in de andere is het de verschrikkelijkste rotklus.
Uiteraard heb je endless encoders met led-ring nodig op je controller ofwel een heel dure met display.
BCR2000 is je goedkope antwoord! Heb er zelf 3 in gebruik ;) En binnekort komt e nieuwe versie BCR32, nog enkele weken geduld, dan ben je voor 150 EUR gesteld!
 
Top! Wist niet dat de bcr2000 en bcr32 ook midifeedback hadden!
 
Ik heb wat zitten zoeken in de handleiding van de bcr2000:
- parameter-feedback is aanwezig
- er is sprake van een hogere resolutie

Betekent dit samen dan dat ik de software waarden altijd direct 'vertegenwoordigd' krijg aan de encoders, en dat er door de 'hogere resolutie' bij het draaien naar uiterst links of rechts niet persé stapsgewijze, lineaire ('staircase', typisch voor endless encoders) sprongen mogelijk zijn maar ook grotere?

Of m.a.w. bij veranderen van midiclips altijd direct de 'juiste' waarden aan de encoders, en hiermee kan dan altijd zeer kleine, of net zeer grote sprongen gemaakt worden?


bv.

in de ene midiclip
parameter in ableton = 30
parameter encoder is direct ook 30
dan met de brc2000 in 1 draai van 30 naar 120 kan?

dan in een andere midiclip
parameter in ableton = 80
parameter encoder is direct ook 80
dan met de brc2000 in 1 draai van 80 naar 10 kan?


Zou bovenstaande manier van werken zeker ook gaan met de bcr32? Vind er nog geen handleiding van..


Bedankt voor alle hulp mensen, ik ben niet goed in problemen concreet uitleggen dus bedankt voor de moeite! :doei: :doei: :doei:
 
Laatst gewijzigd:
De hogere resolutie is volgens mij NRPN. Dus niet de 128 (0-127) waarden van cc. NRPN gaat in de duizende denk ik en zelfs negatief als ik me goed herinner.
En als ik me nog beter herinner heb ik bovenstaande ook reeds gezegd in je vorige post, nl: als je met je encoder grotere sprongen wil maken als 1 waarde moet je decrement/increment functie in de BCR gebruiken. Het werkt als een trap, hier een voorbeeld:
Je oscillator heeft 4 wavevormen. In je software/harware/synth is het 1 knop met 4 waarden/standen.
Je leert die cc aan de BCR en als de software goed geprogrammeerd is, is waarde 0 de eerste wavevorm.
aangezien 128 gedeeld door 4, 32 is zal je volgende wavevorm bij 32 beginnen, de volgende bij 65 en de laatste bij 97 tot 127 als ik juist reken.
Met de increment waarde kan je eerst het bereik ingeven, hier dus 0 tot 127 en dan de sprongwaarde ingeven. Je wil 4 sprongen, dus sprongwaarde is 32 (ongeveer).
Nu heeft je BCR knop ook maar 4 standen/waarden.

Staat allemaal in de handleiding hoor ;)

En om op jouw voorbeeld terug te komen, als je software/harware/synth knop dus 128 waarden heeft en jij wijst hem toe aan een BCR knop met de juiste springwaarde, dan doet die exact wat jij beschrijft.
 
Laatst gewijzigd:
Dank! En sorry voor het in herhaling vallen!!:(

Voor alle duidelijkheid: je spreekt hier enkel over de brc2000?
 
Nee is een voorbeeld. Elke midicontroller met increment functie kan dit.
 
Ok dankjewel. 8)

Ik dacht dat het meer over de functie 'sensititvity / 'high resolution' / 'acceleration' ging, waarbij je met een kleine beweging van de encoder een grotere sprong kan maken zonder eerst de range in te delen. Veel overlap met de functie die jij noemt, maar niet hetzelfde denk ik? 8~
 
PS: iemand enige idee of de bcr32 effectief in september 2022 zal in de rekken liggen? 8)
 
De behringer bcr32 en 2000 zijn waardige midicontrollers. Ik vroeg me af of er alternatieven zijn die in de buurt komen qua functionaliteiten? Bv. Arturia Beatstep of Midifighter?
 
novation zero sl mk2 ?

Combinatie van endless rotaries, normale rotaries, faders en scherm met beschrijving van de functies etc.
Ik doe die van mij weg denk ik, en als je eerst iets kleins wil testen van novation, de novation nocturn heb ik te koop staan voor slechts 15 euro.


Novation ZeRO SL MkII USB Controller Features:
  • 8 Encoders (Infinite Rotation) with touch-sensitivity and 11 segment Led rings
  • 8 Pots (270 Rotation) with touch-sensitivity
  • 8 60mm Sliders with touch-sensitivity
  • 32 Buttons with integrated LEDs (37 in MIDI mode)
  • 8 soft feel Trigger pads
  • Touch sensitive Speed Dial (as on Nocturn)
  • Crossfader
  • General Automap Operation Buttons (Learn, View, Browser Groups etc.)
  • Octave up/down buttons with LED indicator
  • USB bus powered or optional 9V power supply
  • Data Port: 1 x USB
  • MIDI: MIDI One: IN, OUT and Thru, MIDI Two: OUT
  • Sustain Pedal: 1 x 1/4 Jack Input
  • Expression pedal: 1 x 1/4 Jack Input
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top