Eurorack modules met een S2 en een EWave Waveblaster

Grumble

Happy Drumming
Lid sinds
21 juli 2008
Berichten
975
Locatie
Eibergen
Mensen die al wat vaker van me gezien hebben weten dat ik bijzonder gecharmeerd ben van de Yamaha chips als de YMF262 (6 stemmig, 4 operand FM synthesizer) en de YMF704 (die ik als Wavetable synthesizer gebruik)
Door de prijsontwikkelingen zijn met name de YMF 704 niet meer te betalen (was die eerst 16 euro, is die nu minimaal 80 euro).
Tot ik laatst werd gewezen op de Serda Shop (geen aandelen :D) die verkoopt complete wavetable synthesizer modules voor minder als (toen) de prijs voor een YMF704 chip!
Deze modules zijn in oorsprong bedoelt om op een uitbreidingslot van (retro) geluidskaarten geplaatst te worden. Na wat dieper graven in de specs blijkt dat deze uitbreidingskaarten gewoon met TTL midi aangestuurd kunnen worden met verrassend resultaat.
Ik heb rond deze twee kaartjes een Euro module gemaakt, voor de S2 een heel simpele module, met eigenlijk alleen een optische scheiding voor de midi in (heel standaard met een 6N137 optocoupler en een LM7805 om van de +12 volt een nette 5 volt te maken.
S2-module-schema.png

Eerlijkheids halve moet ik bekennen dat ik de onderste twee opamps nog niet eens geplaatst heb omdat het signaal nivo voor mij hoog genoeg is.
De Euro module voor de EWave (die net zo makkelijk door de S2 vervangen kan worden) is wat ingewikkelder, maar dat komt doordat ik ook wat wil zien (door een Oled display) en wat wil regelen met een rotary encoder.
Door de toevoeging van diverse componenten heeft deze module een soort mini patch bay gekregen waardoor ik zelf het instrument kan kiezen wat op het midi signaal reageert.
Ewave-module-schema.png

Ook hier was het audio signaal nivo hoog genoeg voor mijn apparatuur.
Ik heb een demo gemaakt met beide modules. Vanaf 3:53 worden alle 16 kanalen gebruikt in een Swingend stukje muziek..


Hmmm... de gitaar van de S2 Waveblaster is blijkbaar wat zachter...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top