De minimalistische studio

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.547
Locatie
Zeist
Gezien de gebleken belangstelling voor zelfbeperking in de studio hier een speciaal daaraan gewijd topic. Een dergelijke minimalistische aanpak komt overigens niet uit de lucht vallen maar sluit aan bij een maatschappelijke beweging naar simpel leven, het opruimen van overbodige spullen, tiny houses, slow food, etc. Desalniettemin niets nieuws onder de zon, want wijzen als Epicurus, Lao tze en anderen propageerden honderden jaren voor Christus al een eenvoudiger levensstijl.
 
Gezien de gebleken belangstelling voor zelfbeperking in de studio hier een speciaal daaraan gewijd topic. Een dergelijke minimalistische aanpak komt overigens niet uit de lucht vallen maar sluit aan bij een maatschappelijke beweging naar simpel leven, het opruimen van overbodige spullen, tiny houses, slow food, etc. Desalniettemin niets nieuws onder de zon, want wijzen als Epicurus, Lao tze en anderen propageerden honderden jaren voor Christus al een eenvoudiger levensstijl.

ik ben van de bombastische, meeslepende levenstijl, en toch al is mijn huis overvol, het is bijna een tiny house, en heb ik veel niet, of gewoon gekregen, 30 jaar geleden, 1 jaar geleden, ik koop niets dat 'onzin' is, en zeker niet nieuw wanneer het niet hoeft.. er is een middenweg (arry...). overbodige spullen, natuurlik heb ik die, vooral oude pc's en onderdelen, haha.. nu niet meer nodig, wat schermen. wel handig..
wat is overbodig? sja, wat je niet gebruikt, of nooit zal gebruiken, simpel...

ik heb dus een vreemde kombi van heel goedkoop, gratis tot nieuw en prijzig (maar nooit ekstreem prijzig). het liefst koop ik 2e hands, is een high-end installatie overbodig? 2e hands bij elkaar gebracht, voor de kosten van een halve e-bike (instap prijs nieuw, want die dingen zijn duur...). voor bijna nop, een stereo, die een leuke 2e hands oto zou kosten... vergelijkbare kwaliteit, zeer vergelijkbaar... (en nieuw waren de luidsprekers en de versterker toentertijd, sja, en zeer luxe nieuwe oto?)

mijn 2e versteker, die ik ooit zelf heb gekocht, heb ik nog, in de studio, meer dan 30 jaar oud, monitors, gekregen van buurman.. gewoon boekenplank luidsprekers, die goed werken.
zelfs een cd speler van 30 jaar oud, toen nieuw gekocht, werkt nog perfekt, vreet elke cd...

eigenlik een soort van balans, nooit een nieuwe bank, gewoon een 2e hands van 30 euri, prachtig... tafeltje gratis, tv gratis (nou ja, de dood is nooit gratis..), HTPC gratis... haha, heel veul spullen, meeste geld zit toch in, sja, waarin, mijn boeken en studio....

dus spullen zijn voor mij belangrijk; de high end installatie; wat heerlik luisteren is dat; mijn studio; wat heerlik werken is dat. mijn bibliotheek, sja; ik heb het zelf staan...
maar zelfs nieuwe spullen voor de studio, probeer ik te vermijden of b-stock, of zelfbouw, of langzaam zijn al mijn schermen vervangen door moderne eksemplaren...

ik heb altijd met weinig geld moeten leven, en hoef ook niet veel, maar sommige dingen zijn wel belangrijk voor mij; het zijn spullen, maar ze geven me zoveel. het maakt me dan niet uit dat het spullen zijn...
 
Laatst gewijzigd:
Leuk onderwerp. :) Ik denk niet dat minimalistisch altijd hetzelfde hoeft te zijn als simpel. Een laptop kan eigenlijk de hele studio zijn en is daarmee toch behoorlijk minimalistisch, maar zo eenvoudig is toch niet om alle functies en mogelijkheden van een DAW en plugins te doorgronden tot een niveau dat je er echt vloeiend mee kunt werken. Daar gaat tijd in zitten. En als ik de verhalen hier op het forum zo lees, het leven lijkt me best moeilijk als je de software wil laten draaien op een wat minder gangbaar OS zullen we maar zeggen... ;) Een ouderwetse studio met analoge synths, opnemen op tape en alles wat erbij komt, het is met al die spullen niet minimalistisch, maar eigenlijk wel simpeler?
 
Simpel en minimalistisch vallen inderdaad niet helemaal samen. En ook met een enkele laptop of desktop kun je het jezelf (afhankelijk van wat je daarop zet) aardig moeilijk maken. Het minimalisme (om het als overkoepelend begrip toch maar even zo te blijven noemen) is volgens mij in essentie een reactie op het bezeten streven naar meer-meer-meer, nieuw-nieuwer-nieuwst en snel-sneller-snelst. De menselijke maat is in veel opzichten zoek geraakt. We worden geleefd door de technologische vooruitgang, en zijn daarbij nauwelijks nog onze eigen baas. Door als reactie daarop meer en intenser bezig te zijn met minder (minder apparaten, software, taken, spulletjes, etc.) hoopt de minimalist weer wat aan autonomie en levensplezier terug te winnen.
 
Ik kies n paar wapens, voer ze midi en neem op. 2 sporen (links rechts) en een spoortje stem. Klaar. Voldoet dat?
Mijn nabewerking na opname: low cut op 85% vd geluiden. Compr en limiter op de master. Fade out op t einde. Done.
Hop op soundcloud.
 
Hoe minder spullen hoe meer muziek er word gemaakt is mijn persoonlijke ervaring.

Bovenstaande geldt net zo voor software / plug-ins overigens.

Nou heb ik nog steeds “te” veel, maar heb altijd maar een paar Synth en drummachines in de studio staan. De rest staat in een kast in de gang. Naar gelang pak ik er dingen bij (en plaats weer andere spullen terug).
Zo hou ik focus op de paar dingen die dan op dat moment in de studio staan en haal uit die gear het onderste uit de kan.

Dit werkt voor mij prettig, maar kan me goed voorstellen dat dit voor een hoop mensen te veel gedoe is om heen en weer te slepen met je gear.
 
Leuk om te lezen dat een aantal mensen al een minimalistische aanpak volgt en dat dat goed werkt. Maar het zal nooit ieders ding worden, en dat hoeft ook niet.
 
... streven naar meer-meer-meer, nieuw-nieuwer-nieuwst en snel-sneller-snelst ... geleefd door de technologische vooruitgang

Ja, wat betreft dat laatste is er helaas een tendens dat het maatschappelijk gezien drang en soms zelfs dwang gaat worden om maar mee te moeten doen aan die technologische vooruitgang. Waarbij het soms maar zeer de vraag is of het echt een vooruitgang is. Maar met een studio, zeker als het thuis voor de hobby is, dat is toch wat anders. Helemaal als het een studio is voor elektronische muziek. Je stapt er willens en wetens met open ogen in, om het maar zo te noemen.

Ook al gebruik je slechts een computer, het is moeilijk te vermijden dat je tenminste enigszins mee moet met "nieuw-nieuwer" en "snel-sneller". Je kunt het misschien nog een aardige tijd volhouden met een oude computer en oude software, maar op een gegeven moment is de kans groot dat je toch moet overstappen op iets anders. Defecte hardware, een OS waarvan de ondersteuning afloopt, randapparatuur werkt niet meer goed, bij een samenwerking met iemand anders kun je niet op een eiland blijven zitten, etc.

Het is ook wat eigen aan het gebied van elektronische muziek dat je daarmee te maken krijgt. Of elektronische muziek maken geheel analoog in jaren '70 stijl, dan geen "nieuw-nieuwer-nieuwst" of "snel-sneller-snelst". Maar hoogstwaarschijnlijk dan wel "meer-meer-meer" met een hele hoop oude en lompe spullen om maar een beetje te kunnen benaderen wat je nu met een laptopje kunt doen. En met een hok vol van die oude meuk is het ook niet meer minimalistisch.
 
Je stapt er zelf in, dat is waar maar daarna moet je zoals je ook zelf schrijft vaak wel mee doen om werkende apparatuur te houden. Gelukkig zie ik toch steeds meer tekenen dat mensen er welbewust voor kiezen om met verouderde computers, software, gear, etc. gaan werken omdat ze dat mooi genoeg vinden, of uit nostalgische redenen, of vanwege de uitdaging om te zien wat je met minimale middelen kunt bereiken. Vergelijk het met de liefde voor oldtimers in het autogebeuren, of de herleving van de LP als geluidsdrager. Als er genoeg mensen zijn die hardnekkig aan het gebruik van het oude spul vasthouden dan kun je het heel lang uitzingen, en wellicht zelfs langer dan de mensen die om maar bij te blijven steeds op de volgende "verbeterde versie" van hun hard- of software overstappen.
 
Ik zou wel minimaler willen, mijn buro ligt altijd vol met half affe diy projectjes, schroeverdraaiers patchkabels los slingerende fx pedalen, batterijen en meer.
Als ik wel eens opruim, dan is het na een week alweer chaos. Meestal heb ik er geen last van, omdat ik altijd al zo rommelig ben geweest.

En anders vlucht ik met 1 of 2 dingen naar de woonkamer die super opgeruimd is. (mijn vriendin is heel opgeruimd) Elders in huis valt het ook op als mijn zooi de boel dichtslibt, en dan ruimt het ook makkelijk op. (sleep alles terug naar mijn muziekkamertje en plaats het random waar plek is)

Ik kijk Marie Kondo op Netflix, leerzaam. Heb altijd al moeite gehad met gear weg doen, maarja...als er ook bij blijft komen, dan wordt het een probleem met beperkte m2, en al gear onder het bed : )
 
Desalniettemin niets nieuws onder de zon, want wijzen als Epicurus, Lao tze en anderen propageerden honderden jaren voor Christus al een eenvoudiger levensstijl.
Ja, maar die hadden geen daw en bijbehorende spullen natuurlijk. :D

Maar ff zonder gekheid; het is van persoon tot persoon heel verschillend en snel wat aanschaffen is zoals velen hier op het forum wel weten zomaar gebeurd natuurlijk.
Daarom is het belangrijker om jezelf de vraag te stellen met welke hardware/software ben je het meest produktief want dat is toch waar het uiteindelijk om gaat?

De een wil graag een goede collectie hardware omdat ie via midi een lekkere setup heeft waar ie goede muziek mee maakt en wel een aantal verschillende apparaten tegelijk laat lopen voor anderen is de tactiele beleving van het aan de knoppen draaien nou eenmaal een must om lekker met muziek bezig te zijn.
Voor anderen geldt dat juist minder eigenlijk meer betekent, kijk bijv naar @Laboratorio Incognito die een hele rits aan hardware had en toch langzamerhand naar een andere werkwijze ging waardoor hij met minimale middelen maximaal resultaat haalt.

Feit is wel dat als je portemonnee en je oppervlakte weinig tot geen grenzen stelt dat je vaak door schade en schande er achter komt dat je met minder ook tot hele goede muziek kan komen.
Zo'n gozer als Frank Wienk-BinckBeats heeft weer een heel arsenaal maar ik weet zeker dat als hij weinig te besteden heeft dat ie dan met een simpele daw en een paar eenvoudige dingen die geluid maken toch gewoon produktieve dingen doet omdat ie gewoon heel creatief is, voor hem is ook niet die dure synth het doel maar vooral hoe krijg ik dat geluid en als dat een simpel kinderxylofoontje van marktplaats is voor een knaak dan koopt ie dat.

Zelf koop ik (bijna) niets meer en ondanks een niet hele grote setup heb ik eigenlijk nog iets teveel vind ik, er zouden nog een stuk of 4 a 5 hardware wel weg kunnen maar ja; iedere keer dat geleur.
Nou ja; zoveel hoofden zoveel zinnen zullen we maar zeggen, als je maar lekker bezig bent uiteindelijk denk ik?
Maar toch; als hier mensen zijn die zich niet happy voelen met hun dure spullen en een Pulsar 23 of een VCS3 voor een paar honderd aan me willen verkopen dan zie ik graag een pm in de postbus, ik ben altijd bereid te helpen natuurlijk! :okdan::D
 
Het paradoxale is dat mensen juist vaak naar hardware spullen grijpen omdat ze minimalistischer willen werken t.o.v. een computer met 100en plugins en gigabytes aan samples. In termen van oppervlakte is alleen een laptop natuurlijk wel kleiner, maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn voor de overzichtelijkheid en workflow.
Als voorbeeld, in Bitwig heb ik de keuze aan tientallen compressors/limiters, kwa hardware maar 1 die altijd in mijn chain staat (nu heb ik meerdere chains dus ook meerdere comp/limiters maar de keuze per chain is wel beperkt).
 
Gelukkig zie ik toch steeds meer tekenen dat mensen er welbewust voor kiezen om met verouderde computers, software, gear, etc. gaan werken omdat ze dat mooi genoeg vinden, of uit nostalgische redenen, of vanwege de uitdaging om te zien wat je met minimale middelen kunt bereiken. Vergelijk het met de liefde voor oldtimers in het autogebeuren, of de herleving van de LP als geluidsdrager. (...) Als er genoeg mensen zijn die hardnekkig aan het gebruik van het oude spul vasthouden

Leuk als dat je ding is, maar het heeft ook nadelen. Nadelen die eventuele voordelen weer teniet kunnen doen. Die twee voorbeelden maken dat duidelijk. Leuk als je een oldtimer wil hebben, maar in de loop van de jaren zijn auto's steeds zuiniger geworden. Die oldtimer zuipt benzine in vergelijking met een moderne auto. Met de huidige benzineprijzen kun je op een zondagmiddag nog een kort ritje maken om een ijsje te halen, maar als serieus vervoermiddel is het duidelijk minder geschikt. Nieuwe LP's worden nog steeds in de meeste gevallen op de ouderwetse manier geperst, dat vreet energie. Je kunt je toeleggen op het draaien van bestaande LP's, maar je hoort dan nooit iets nieuws.

Als mensen al eerder hardnekkig hadden vastgehouden aan het oude, dan was het ook een rem geweest op de ontwikkeling van technologie. We babbelen nu lekker via internet op dit forum, anders hadden we nog een hele lange tijd kunnen wachten voordat zoiets mogelijk was.

Ik snap aan één kant wel de wens om te minimaliseren en te gebruiken wat al is gemaakt in het verleden, maar aan de andere kant zie ik ook duidelijke nadelen. Maar het hoeft niet een zwart/wit verhaal te zijn. Je kunt ook een mix gebruiken van oud en nieuw, na een afweging van de voor- en nadelen in specifieke gevallen als je voor een keuze staat.
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap aan één kant wel de wens om te minimaliseren en te gebruiken wat al is gemaakt in het verleden, maar aan de andere kant zie ik ook duidelijke nadelen. Maar het hoeft niet een zwart/wit verhaal te zijn. Je kunt ook een mix gebruiken van oud en nieuw, na een afweging van de voor- en nadelen in specifieke gevallen als je voor een keuze staat.

Maak je als je wilt minimaliseren niet bij voorkeur gebruik van nieuwe technologie? Een blackbox voor sampling/multitrack, of bijv. dat nieuwe teenage engineering mixertje?
 
Dat iedereen een auto wil hebben om zich te verplaatsen heeft er enkel toe geleid dat mensen ook steeds verdere vakantiebestemmingen kiezen en werk zoeken ver buiten hun leefomgeving. Dat levert veel meer vervuiling op dan de incidentele plezierritjes die er met oldtimers gemaakt worden.

Het internet faciliteert cybercriminaliteit en de verbreiding van nepnieuws en complottheorieën, en het vergroot de kwetsbaarheid van staten, bedrijven en organisaties. Die schade is naar mijn idee veel groter dan het plezier dat je bij verstandig gebruik van het internet kunt hebben. Maar nu het internet er eenmaal is helpt het ook niet om dit forum dan maar op te doeken en hier niet meer te schijven en discussiëren.

Maar heel zelden koop ik nog een nieuwe CD, en maar zo nu en dan een tweedehands LP. Ik heb ook niet het gevoel dat ik daar iets mee mis, want de meeste hedendaagse muziek zegt mij helemaal niets.

Dit was een uitzending van De Oude Brompot, dank u! :beard:
 
Dat iedereen kinderen neemt lijkt me nog veel vervuilender maar goed :D - daar hoor je de groenen nooit over
En als ik 3 auto's heb en er ééntje af en toe rij lijkt me iets wat velen vergeten... Die dingen vervuilen niet als ze stil staan en zijn allen bestaand, ik koop nooit nieuw. En hoe minder onzin aan boord hoe beter. Gaat niet stuk, en geen tekort aan chips.
Ik hou van mijn auto's zoals mijn muziek: analoog.
Heb een hekel aan vliegen en reizen... Mijn C02 afdruk valt vast mee, zoveel electr verbruikt die vintage niet.
 
Back
Top