Scriabin - Etude Op. 2 No. 1 (piano VST)

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.293
Locatie
Nijmegen


Dit stuk speel ik al jaren en heb ik weleens eerder hier gedeeld. Dit is een nieuwe opname, met hetzelfde klavier (Roland HP-505) maar een andere piano: de Embertone Walker 1955 Concert D Lite.

De afgelopen tijd heb ik veel piano VST's beluisterd en deze sprong er voor mij uit. Er zijn veel mooie gesamplede piano VST's (en ook de physical modelling piano's worden steeds beter), maar de meeste klinken naar mijn smaak ietwat steriel en ver weg. Deze oude Steinway D heeft karakter, klinkt dichtbij en warm. De Lite versie kost slechts € 40 en is ruim 6 GB. De full versie heeft iets meer mogelijkheden, meer velocity layers en mic posities (30 GB per mic positie). Ga ik nog wel aanschaffen denk ik.

Ik heb redelijk wat zitten fine tunen met de velocity en volume curves om het goed af te stemmen op het klavier van de Roland zoals ik dat gewend ben.
Op de luidste stukken vindt wat subtiele compressie plaats, daarnaast heb ik wat subtiele tape emulatie toegepast waardoor het geheel iets warmer klinkt en zit er een hall reverb op. Tot slot gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik wat schoonheidsfoutjes uit de MIDI opname heb gehaald.

Zie dit als mijn "endorsement" van deze prachtige piano VST. ;)
 
Echt prachtig gespeeld, en wat een mooie warme piano sound!
 
Bedankt heren!
Heb na vele jaren nog 's contact opgenomen met m'n oude piano docent en ook van hem complimenten ontvangen, dus dat is erg leuk.
 
Mooi. Niet meteen mijn favoriete pianomuziek, maar deze kan wel tellen.
Ik gebruik Keyscape van Spectrasonics en daar ben ik ook behoorlijk blij over.
Maar deze klinkt idd ook zeer goed.
 
Hola Bahamut,

Als klassiek persoon vind ik dit heel mooi :okdan:
Je hebt zoveel klank kleuren,zelf gebruik de new york piani in kontakt ultimate(speelt wibi )ook op,
maar is wat killer,en in een concertzaal klinkt alles weer anders.

Groeten van Andreos:)
 
Dank allemaal.

Deze website wilde ik nog even meegeven, voor wie (ook) een virtuele piano zoekt:
Hetzelfde stukje Chopin met tientallen verschillende software piano's gespeeld.
Alleen Keyscape zag ik er niet tussen staan.

(soms blijft de player hangen, dan de site afsluiten en opnieuw bezoeken)
 
Heel mooi Bahamut! Ik doe je dit (helaas) niet na :D Leuk om te horen ook een keer tussen al dat synthgeweld hier op SF ;)
 
Dank!

Voor de liefhebbers nog wat info:

Scriabin componeerde dit in 1887 toen hij slechts 15 jaar oud was en het was een van z'n eerste succesjes als componist. In het begin was hij vooral geïnspireerd door Chopin.
Het stuk zat in het vaste repertoire van niemand minder dan Vladimir Horowitz. In onderstaande opname speelde hij het vrij snel, maar een volgende keer kon hij het net zo makkelijk een halve minuut langzamer spelen. Elke keer een andere interpretatie dus.
Ik heb het al zo vaak geluisterd en gespeeld en als ik dit dan hoor, besef ik weer hoe briljant deze man was. Hij kon de piano laten zingen.



Het is een Etude, dus eigenlijk een oefening. Maar dan wel een hele muzikale oefening. Bij Etudes gaat het vaak om het oefenen van een bepaald (uitdagend) aspect van pianospel. Bij deze Etude is het de uitdaging om de nadruk te leggen op de melodielijn (gevormd door de bovenste noten van de akkoorden en grotendeels gespeeld met de pink), terwijl je dus bijna steeds akkoorden speelt. Daarnaast komen er wat extra melodielijntjes tussendoor die je met de linkerhand speelt.
 
Dankjewel.
Ik heb ondertussen de Full versie van deze piano VST aangeschaft met de extra mic posities Room en Hammer. Daarmee zit ie al boven de 100 GB maar het is het zeker waard.
Hij heeft ook mooie Una Corda (soft pedal) samples. Wat effecten erop en je bent in ambient piano heaven.
 
Fantastisch! Mijn pet neemt zijn petje zelfs nog af hoor.

Mooi, breekbaar en melancholisch. Wow.
 
Mooi! Motiveert ook om mijn focus op piano spelen niet uit het oog te verliezen, tussen alle gekheid die mogelijk is met geluid ;)

Heb je Piano V ook getest? Ben zelf wel blij met Analog Lab. Maar absoluut geen kenner op piano gebied.
 
Back
Top