Gebruiken jullie een kleurcodering bij patchkabels?

Ik heb patch kabel aan diverse ladik rekjes hangen. Ze hangen op lengte en ook op soort(-gewone mono eurorack patch cables; 1/8 -> 1/4; 1/8 -> 1/4 floating ring d.i.y.; stereo 1/8; split cables; stackcables en stackcables d.i.y.
Dus niet op kleur. De de door topic starter kleur code gebruik (ook in Patch en Tweak boek) gebruik ik wel in VCV.
Kan wel zeggen dat ik een enkele keer met patchen de weg kwijt ben.8)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb voor het eerst patchkabels gekocht, zwarte, 8 stuks van 1 meter.
Komen tussen de synth(s) en het mengpaneel :D speciaal voor de meeting (het oog wil ook wat...)
 
Het zal wel vloeken in de eurokerk zijn misschien, maar ik heb naast een enkele kleurcodering (wit is audio-output) bij het eindpunt van stemmen in de vca gewoon even m'n labelprinter gepakt en gelabeld waar iets vandaan komt. Ik heb (voorlopig, echt dokter!) gewoon gebouwd wat ik wilde. Vier system 100 stemmen, een 2500 en 2600 oscillator, Black Wavetable. C'est ca. Ik zal niet veel ompluggen maar gewoon shapen met die stemmen. Een labeltje helpt me dan meteen te identificeren welke vco's wel en niet meedoen.
 
Op dit moment is 't wel echt een chaos aan kleuren bij mij. In de studio maakt 't me totaal niet uit, maar ik merk wel als ik live ga, dat 't toch wel lekker is om m'n signal flow wat duidelijker te hebben. En zo wil ik m'n setup dan ook hebben. Per "voice" 1 vaste kleur tot aan m'n mixer bijv.
 
Het patchen begint vaak met goede voornemens om het een beetje overzichtelijk te houden... witte voor trigger/geel CV en dan groen voor audio en dan gaat het al snel mis en vliegen alle kleuren door elkaar want eigenlijk ben ik dan alleen nog maar met het geluid bezig :D
 
Ik zag bij droomsfeer een leuke 'gadget' dat er een led lampje in de connectoren zit, zodat je ziet waar signaal beweegt.
En back on topic : ik werk niet met modular, maar gebruik elektratape om m'n audiokabels te onderscheiden.
Daardoor kon ik 'goedkope' lange kabels kopen ipv maatwerk.

Voor de band gaat dat op lengte (zodat de juiste lengte op de juiste haspel belandt)
In m'n home studio heb ik de midi, usb en audio kabels aan de uiteinden voorzien van een stukje elektratape (dubbelgevouwen als een labeltje) zodat ik weet welke kabel waarheen gaat.
Tot dusver heb ik nog genoeg kleuren om alle kabels uniek te kunnen coderen en omdat mijn XR18 minder inputs heeft dan ik kleurtjes heb gekocht (veel stereo paren, dus dan gaat het hard), verwacht ik dat ik het bij 1 kleur per kabel kan houden.
I.i.g. scheelt het een boel gezoek als ik spullen aan- of afkoppel (wekelijks ivm gebruik in oefenruimte)
 
Electratape 🤬 dat vind ik zulke rommel, gaat na verloop van tijd plakken…Jakkes
Nog geen last van. Als het los zou laten, ga ik een nieuw stukje op dezelfde plek plakken.
Maar dat is nog niet nodig geweest in de afgelopen 1,5 jaar.

Ik begrijp dat het niet een 'perfecte' oplossing is, maar wel één die werkt en erg betaalbaar is.
Bij de band gebruiken we tegenwoordig trouwens van die dunne ducttape (gekleurd).
Dat werkt ook erg prettig.
Alleen waren daar niet zoveel kleuren van als elektratape (en thuis heb ik meer kleuren nodig)
 
gekleurde kabelbinders :eureka:
werkt prima als kleurcodering voor kabels
 
Back
Top