Nieuwe plugin-standaard "CLAP"

uhe-clap-header-1100x290.jpg


Bitwig en U-He hebben een nieuwe plugin-standaard geintroduceerd genaamd "CLAP".

Het lijkt me best indrukwekkend:




Advantages of CLAP for Musicians

Developed in collaboration with experts from diverse fields in the music software industry, CLAP is a cutting-edge plug-in standard, designed for modern computers, software, and paradigms. CLAP caters to novel DAW concepts, and opens up new horizons for what a plug-in can do or be.


Here are some immediately useful advantages of CLAP:


Better Performance From Modern CPUs

Developed with modern CPUs in mind, CLAP takes multi-thread management to a new level, with a clear and efficient allocation of roles between plug-in and host. Specifically, CLAP allows collaborative multicore support between plug-in and host through a so-called “thread-pool”, also allowing hosts to manage CPU-threading for plug-ins that provide their own multicore support. Preliminary tests show significant performance gains compared with current solutions.


Better and Faster Organization

CLAP hosts can read plug-in metadata and help organize your plug-ins. As CLAP hosts can retrieve information from plug-ins without having to wait for them to initialize, plug-in scans can be much faster.


Furthermore, we’re currently finalizing an extension which lets plug-ins tell the host which files they need (e.g. samples or wavetables), and the host can consolidate those in the project file. That means you'll never lose a sample while transferring a project between systems!


Better Modulation

The CLAP standard promotes new ways to create music with automation, modulation, and expressions. Here are a few examples:


CLAP supports per-note automation and modulation (in accordance with the recent MIDI 2.0 specifications).
Going one step further, CLAP’s parameter modulation concept allows for temporary parameter offsets. Parameter modulation is non-destructive, so as soon as the modulation has finished, the target parameter will return to its original state.
CLAP makes it possible for polyphonic plug-ins to have their per-voice parameters modulated for individual notes (“MPE on steroids”).

With this new standard we aim to inspire host developers to add exciting new features to their products. Initial implementations by Bitwig, u-he and the Surge project demonstrate just a few of the possibilities.
 
Last edited by a moderator:
Ben benieuwd. Kan me voorstellen dat best veel developers onder het juk van Steinberg uit willen, het zal er vooral vanaf hangen of DAW ontwikkelaars dit snel integreren in hun producten of het aan gaat slaan lijkt me. Bij VST3 duurde dat in een hoop gevallen wel heel erg lang (Ableton o.a.), maar misschien dat dit vanwege het open karakter juist wel snel gaat.
 
Vooralsnog gaat dit alleen nog in Bitwig en mogelijk Reaper ondersteund worden. Wel zijn een hoop JUCE developers met de wrapper van baconpaul (een van de Surge-XT devs) aan de haal waardoor er veel plugins mee zullen komen.

Ik zelf ben nog altijd voor de LV2 plugin standaard, welke officieel in JUCE7 (plugin + host) komt en al jarenlang in allerlei commerciele producten te vinden is.
Om een of andere redenen vinden sommige developers LV2 te ingewikkeld en is er nogal wat FUD ontstaan (jarenlang dachten mensen dat het alleen op Linux werkte bijvoorbeeld).

De enige echt nieuwe features in CLAP zijn MIDI-2.0 support en polyphonic automations. Verder stelt het niet zo veel voor en is vooral de "geen Steinberg" het grootste verkoop-punt.
 
Ben wel benieuwd of ze vooraf rekening hadden gehouden met de hilariteit die nu rondom de naam "clap" ontstaat op social media. Het is namelijk ook de Engelse term voor een druiper :D
 
Ik vind het zeer wenselijk dat er een breed ondersteunde open standaard voor audio-plugins komt/is. Kennelijk vinden developers dat ook, dit is een initiatief van U-He en Bitwig, maar als makers zoals Arturia en Ableton ook mee gaan doen (post op KvR bevestigt dat beide bedrijven CLAP nu onderzoeken), dan kan dit wel een sneeuwbal effect geven.

Naamgeving is natuurlijk hilarisch en absoluut zo bedoeld.
 
De enige echt nieuwe features in CLAP zijn MIDI-2.0 support en polyphonic automations.
Ik vind Polyphonic Automation & Modulation een onwijs coole feature. Ik heb er al mee geexperimenteerd, het zat natuurlijk al in de native bitwig devices maar straks dus ook in een hoop 3rd party plugins. Als je bijv. een chord hebt met 3 noten, ze alle 3 separaat toewijst aan verschillende lfo's krijg je de meest bizarre combi's, en dan hebben we het nog geeneens over de rest van de modulators die Bitwig heeft. Ik heb het ook geprobeerd met Nesting en werkt prima, je kan dus bijvoorbeeld alleen een reverb of andere FX toewijzen aan een noot. Overigens zou de performance ook beter zijn van CLAP. Ik heb Diva inmiddels eventjes geprobeerd, maar een betere performance heb ik tot nu toe nog niet ondervonden, echter zijn de plugins nog in Beta fase en heeft Diva bijvoorbeeld nog geen voice stack, en de Glide functie werkt ook nog niet.
 
Geen gek lijstje om de boel verder mee aan te jagen:

u-he - CLAP | Clever Audio Plug-in API


Following companies and projects are already evaluating CLAP for their host and plug-in software:


Arturia: Arturia - The Sound Explorers Link
Avid: Avid - Technology and tools that empower media creators Link
BespokeSynth: Bespoke Synth Link
cableguys: Cableguys | Audio Plugins Link
Cockos: REAPER | Audio Production Without Limits Link
Cytomic: Cytomic – Sound Music Software Link
DMGAudio: DMG Audio : VST/AU EQ, Compression & Dynamic Processing Link
Epic Games (Unreal Engine): Unreal Engine | The most powerful real-time 3D creation tool Link
Expressive E: https://www.expressivee.com/ Link
FabFilter: https://www.fabfilter.com/ Link
Image-Line: https://www.image-line.com/ Link
iPlug2 framework: https://iplug2.github.io/ Link
LHI Audio: https://lhiaudio.com/ Link
Node Audio (Entonal Studio): https://entonal.studio/ Link
Oddsound: https://oddsound.com/ Link
Presonus: https://www.presonus.com/ Link
Plogue: https://plogue.com/ Link
Qtractor: https://qtractor.org/ Link
Togu Audioline: https://tal-software.com/ Link
ValhallaDSP: https://valhalladsp.com/ Link
VCV: https://vcvrack.com/ Link
Vital Audio: https://vital.audio/ Link
Xfer Records: https://xferrecords.com/ Link
 
Zeker een mooi lijstje! Ben ook benieuwd hoe een ontwikkelaar als Fabfilter en Cableguys ermee om gaat, zou je dan Per-Note Eq-ing gaan krijgen?
 
ik vind het sowieso een goed initiatief, maar moest meteen denken aan:

standards.png
Klopt, dit wil niemand inderdaad, echter het alleenrecht wat Steinberg heeft maakt ze lui, het houdt mekaar wel scherp, als iets gewoon beter is juich ik het altijd toe, uiteraard moet dat nog blijken. Maar het is inderdaad ook niet best als je straks je plugin wilt installeren en je kan kiezen uit 15 verschillende formaten :D
 
Ik heb nu vaak al AU, VST2 en VST3 varianten op mijn systeem staan. Echt handig is het inderdaad niet (ben te lui om de vinkjes uit te klikken bij installatie :D )
 
Het blijft een raar clubje die Bitwig devs, ze komen met instruments en devices (zoals de + serie zeg maar) die niemand nodig heeft en nu weer dit, terwijl de DAW gewoon nog niet af is en veel oude bugs heeft en nog veel nog steeds niet ingewilligde feature requests, heeeel veel.
Ik vind het eigenlijk niet zo netjes naar de gebruikers toe want immers betalen die voor een tijdsspanne waarin beloofd wordt aan de DAW te werken, gezien de changelogs gebeurt er wel wat maar ik vind dat te weinig en zo'n nieuwe plugin format is niet hun prio.

wbt dat format, echt heel mooi, maar ik zit tijdens mijn dagelijkse muziekmaak praktijken 0,0 % van die tijd te denken aan een nieuw plugin format, nada. vst2 32bit prima, 64 prima vst3 prima, als gebruiker nergens problemen mee.
tis een zakelijk hype ding, niets heroïsch. ze proberen gewoon de massa op te hitsen. IMHO
 
Laatst gewijzigd:
Following companies and projects are already evaluating CLAP
Evalueren zegt natuurlijk helemaal niks. Zou zomaar kunnen dat een deel hiervan er nooit mee aan de slag gaat. Je laat je lekker overhalen door marketing-speak dus ;)
Overgrote deel van deze bedrijven en projecten ondersteunen mijn platform niet eens, dus kan me echt vrij weinig schelen wat ze dan van CLAP vinden.

Ik had gekeken naar CLAP te implementeren voor HVCC, maar op dit moment is het mij teveel moeite voor te weinig winst.
Liever doet iemand een pull-request op DPF, dan krijg ik het er automagisch ook bij ;)
 
@one_b zoals bij alle DAW's zijn er openstaande bugs en FR's, soms jaren, 10 jaar...

CLAP is een samenwerking, van urs (u-he), bitwig en veel andere (onbekenden?).

het heeft zeker zijn merites. maar VST3 zou het ook kunnen, wel op een zeer ingewikkelde wijze dunkt me, en de VST3 SDK is berucht; slechte dokumentatie en implementatie.

maar binnen VST2 zijn dingen mogelik gemaakt, die VST3 propagandeert... VST3 geeft niet veel meer.

het is zeker een interessant projekt, wanneer het goed werkt, ik ben benieuwd naar CPU overhead van multi-voice parameters, b.v. (en je bouwt het zelf in een soft modular, maar goed da is nie voor iedereen..).

dus dit is géen bitwig projekt, ze hebben samengewerkt, maar volgens mij zijn de developers van CLAP een groot aantal developers...

hoe dit zich ontwikkelt, dit kan ook een puinhoop worden... of het is mogelik dat het overleefd, en een blijvend toegevoegde waarde blijft behouden.

en het is wellicht niet voor elke developer interessant (vojtech....).

CLAP kan theoretisch meer, maar praktisch??

wel zijn de standaarden gestroomlijnder, voor developers, maar of dat voor elke developer geldt, ik herhaal...

toch is de interesse groot. wat opvalt.

overigens kan een VST3 'plugin' (die vaak al een wrapper is voor een VST2...), een wrapper voor een CLAP plugin zijn... hoe dat werkt?

dus ze hebben met veel rekening gehouden.

wat skeptisch ben ik; JUCE en NI willen nog niet echt mee, maar zijn niet ongeinteresseerd.

maar voor 'ons'; wat brengt het; wat geeft het?
 
maar binnen VST2 zijn dingen mogelik gemaakt, die VST3 propagandeert... VST3 geeft niet veel meer.
Sterker nog, VST3 heeft zelfs een aantal zaken dicht getimmerd die bij VST2 "per ongeluk" mogelijk waren. MIDI plugins bijvoorbeeld, bij VST3 kun je een plugin geen Program Changes off CC messages laten verwerken, genereren en/of doorsturen.
 
Evalueren zegt natuurlijk helemaal niks. Zou zomaar kunnen dat een deel hiervan er nooit mee aan de slag gaat. Je laat je lekker overhalen door marketing-speak dus ;)

Ik had gekeken naar CLAP te implementeren voor HVCC, maar op dit moment is het mij teveel moeite voor te weinig winst.
Liever doet iemand een pull-request op DPF, dan krijg ik het er automagisch ook bij ;)

lui "citeer" ik je niet, in de nog te wijzigen post...

het valt me idd op, dat marketing-speak al aanwezig is, en dat vind ik vreemd. om het zacht te zeggen.

alsof CLAP het wonder is, in VST3 of LV2, kan je ook al wonderen verrichten.

toch; wie weet. ik zit er een beetje tussenin; interessant wat het kan, maar wordt het echt iets. loop je ook niet tegen problemen aan, op een andere wijze. en weer een nieuwe standaard.

steinberg is en was zeker zeer niet-ontvankelik voor FR's voor de VST3 SDK... dus...

toch valt het op, wat de ene developer zegt kan niet goed in VST3, de andere developer perfekt doet in VST3.... dus....

VST3, is ook maar een soort van standaard, waarbinnen je heel wat vrijheid kunt hebben.

en binnen CLAP zullen developers ook vrijheden nemen, waarbij dus, ook heel wat mis kan gaan, dat willen ze juist tegengaan, maar je kunt dat soort zaken nooit voorspellen.
 
Sterker nog, VST3 heeft zelfs een aantal zaken dicht getimmerd die bij VST2 "per ongeluk" mogelijk waren. MIDI plugins bijvoorbeeld, bij VST3 kun je een plugin geen Program Changes off CC messages laten verwerken, genereren en/of doorsturen.

ja, urs zei, ja die urs, VST2 is audio plugin formaat, nooit bedoeld voor midi...

VST3, wordt altijd van beweerd dat midi onmogelik wordt gemaakt.. de program change? dat lijkt inderdaad zo... maar CC messages?
is daar geen omweg voor??

want b.v.; in VST3 formaat;


EDIT; er zijn andere voorbeelden die goed midi kunnen doorsturen, in VST3 formaat; de microtonal plugins (dan zonder MTS-ESP master).
 
Het blijft een raar clubje die Bitwig devs, ze komen met instruments en devices (zoals de + serie zeg maar) die niemand nodig heeft en nu weer dit, terwijl de DAW gewoon nog niet af is en veel oude bugs heeft en nog veel nog steeds niet ingewilligde feature requests, heeeel veel.
Dat is voor mij de reden geweest met Bitwig te stoppen en terug te gaan naar Ableton. Veel energie in randzaken maar de 'core experience' bleef maar behelpen. Alsof je in een constante betaversie van een product zat dat nog van alles miste en waar een hoop niet echt lekker werkte, maar waar door de devs totaal geen aandacht aan werd besteed. En dan die 'community' er omheen van schuimbekkende fanboys die geen enkele kritiek of suggestie duldden, want Bitwig was immers al heilig en perfect, ook al leek het voornaamste selling point te zijn dat het niet Ableton was. Was er snel klaar mee. Op zich jammer, want een aantal dingen vond ik wel erg tof, met name de integratie van session en arrangement wat bij Ableton toch wel 2 gescheiden werelden zijn.
 
Ben wel benieuwd of ze vooraf rekening hadden gehouden met de hilariteit die nu rondom de naam "clap" ontstaat op social media. Het is namelijk ook de Engelse term voor een druiper :D

Als ze die standaard in Japan gaan gebruiken gaat dat ook problemen geven...
download (6).jpeg
 
Back
Top