Expressive E Touché SE (midi controller)

Googol

Ouwe rot
Lid sinds
18 december 2001
Berichten
2.687
Locatie
Den Bosch
Ik heb de Expressive E Touché SE besteld bij Bax…
Ik had het al eerder gehoord én gezien maar vond de prijs nogal hoog...
Bijna 400 euro (Expressive E Touché VC) verder geen aandacht aan gehad…

Nu is de SE uitgebracht (alleen USB) Ben gelijk gaan YouTube’n...en Wauw!
Ik begrijp nu best waarom zo prijzig is voor een controller…
Dit is toch even iets geraffineerder dan alleen maar aftertouch…

Het enige wat verschillen zijn de aansluiting want dat hout (30 euro)
kun je ook op de (als optie) SE plakken.

De Touché software violin:

is standaard...:okdan:

Komt een van deze weken binnen.



Ook stiekem naar het Osmose keyboard gekeken...
maar laten ik nu niet té veel greedy worden...:{:D
 
De Lié software blokkeert helaas wel kunstmatig toegang tot externe synths/MIDI, dus hij is wel "gimped". Afhankelijk van je DAW zijn er wel workarounds voor (zoals Max 4 Live devices in Ableton), maar presets maken of gebruiken voor hardware synths kan dus niet. Ben zelf uiteindelijk van de SE naar de full version gegaan vanwege deze beperkingen (en CV outputs). Uiteraard geen enkel issue als je er alleen VSTs mee wilt bedienen.
 
Laatst gewijzigd:
gimped
De Lié software blokkeert helaas wel kunstmatig toegang tot externe synths/MIDI
Wat betekent dat? :)
Dat ik alleen vst's kan bewerken?:)

Dat is wat SE ook is: Alleen voor DAW met interne VST's... En voor 230 euro...

Dus niet vanuit je Daw via Lié weer naar buiten toe...
Dan kun idd die VC kopen (weet je zeker dat het zowel intern als extern kan (vooral live, en dan wil ik best 400 euro er voor uitleggen)

Ik heb de SE gekocht juist vanwege alleen de VST's:okdan: niet vanwege de prijs.
En Lié geeft het met een bibliotheek(je) (Leuk mee genomen):okdan:

Ik heb Cubase 10 (mac) Dus dat moet geen probleem zijn.:okdan:

Ho ja, wat is gimed?:?:)
 
Ja, maar jij zegt dat het enige verschil tussen de SE en de originele de aansluiting (en het houtkleurige plankje) is. Dat is dus niet zo, er ontbreekt een groot deel van de functionaliteit/softwaresupport van het volledige model als je de SE koopt. Als je alleen VSTs gebruikt geen enkel probleem (of als je workarounds kunt en wilt gebruiken om toch MIDI vanuit de Touché SE naar hardware synth CC's etc. te mappen), maar als je hardware synths aan wilt sturen toch een dingetje om rekening mee te houden. Dus mocht iemand deze draad lezen en denken een voordeeltje te hebben is het wel handig als ze daar van op de hoogte zijn. Ik was dat destijds namelijk niet, en vond het best zuur dat ik de library aan hardware presets in Lié van hardware synths die ik in mijn bezit had niet kon gebruiken met die versie.

"Gimped" betekent in deze context dus dat ze express functies hebben uitgeschakeld met geen andere reden dan het duurdere model (extra) bestaansrecht te geven en om de hogere prijs te rechtvaardigen.
 
Laatst gewijzigd:
Tuurlijk zit er verschil in vooral de software,
maar dat heeft er allemaal mee te maken dat je idd alle audio en midi signalen kunt erdoor kunt jassen...
anders zijn wel hele dure aansluitingen...:D

Expressive E quot:
'met USB-only connectiviteit voor software-instrumenttoepassingen.'
Dus eigenlijk staat er: Alleen voor VST.

En dat is idd om in de gaten te houden dat klopt.:okdan:
'Wauw! E Touché voor 230 da's goedkoper dan 400 euro!';):D


express functies hebben uitgeschakeld met geen andere reden dan het duurdere model (extra) bestaansrecht te geven en om de hogere prijs te rechtvaardigen.
Dat is hun goed recht als je maar 'n x aantal producten op de markt heb gebracht...
 
Dit is de CV versie samen met de Matrix Brute...:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
De Expressive E Touch SE is binnen, aangesloten, software gedownload en geactiveerd...
Nu kan ik even heel de collectie 8 gaan mappen...ahum… :D

Het is even wennen, de gevoeligheid enzo kun je allemaal invoeren maar
het is toch nog wel even een werkje hoor…
Zoals de instellingen vanuit je DAW vs Touch zit wel even een verschil…(ff wennen)
8 parameters kun er op aansluiten waardoor je sounds al gauw een chaos wordt:
een filter, een lfo, een effect, pan, volume…etc, Als je die zomaar invoert en je drukt die Touch in, dan: òf het verdwijnt,(atteck), òf de LFO staat helemaal
open, of de filter staat dicht... of het volume staat helemaal open…
(leuk voor de buren!)
Dus moet je even weten welke en wat je eraan koppelt.
8 parameters erop aansluiten is heel extreem!!
4 parameters is voor meeste hardware/software meer dan voldoende...

Verder ben ik nog niet aan de Omnisphere en HALion toe gekomen…
Ik was al blij dat Lié met z'n bibliotheek samen met de Arturia Collectie 8 al werkte…

Ben er heel blij mee!!

Een Demo volgt...
 
Mooi spul he :)

Wat Nap zegt klopt maar je kan via een omweg (=werk) de CC data wel "opvangen" in je DAW en doorsturen naar hardware midi outputs.
In mijn DAW (Cubase) kan je CC data niet bewerken op een manier dat je het bereik of de response curve kan instellen zoals in Lie maar met Max4Live schijnt dat wel te kunnen.
Ik heb in Kontakt Lie nagebouwd zodat ik midi CC respons kan instellen zoals met Lie en alle midi data toch naar buiten kan sturen.


CC-Converter-Touche.jpg
 
Nou, mijn theoretische expertise op cc en andere midi data is miniem...:doei::)
Dus ff erin springen zit er bij mij niet in…
Het is echt drag and drop en dan zou het moeten werken…

Maar zoals ik al lees, kun je er nog veeeel meer mee doen...
dan wordt het ook complexer en complexer totdat je zelf een technisch ingenieur
bent geworden of zoiets…:D;)

Alleen al bij collectie 8/9 ben je nog wel even bezig met mappen zeg (31 instrumenten)
en dan komt Omnisphere en HALion…:o::mega:

Ik zit toch voorlopig gewoon op de Lié-presets te spelen...:okdan:
 
8 parameters erop aansluiten is heel extreem!!
4 parameters is voor meeste hardware/software meer dan voldoende...
Da's ook mijn ervaring, gewoon die parameters aanmaken waarmee je leuke veranderingen in de sound krijgt en dat kan per plugin wel verschillen welke dat zijn.
 
Zo, nu heb ik een demo af met de Touché SE...

Het valt niet mee om realtime met zo'n touche om te gaan...
Het wordt al meteen een chaos met al die effecten door mekaar, dus je moet voorzichtig bewegen,
en goed instellen...:o::okdan:
Ook komt er zooi ideeën in je op die met zo'n ding kan doen...Pffoe!
Het nummer is vandaag gemaakt, mét de nieuwe monitor...(wat een kijk genot:halleluja)

Demo Touché SE : A lie!
 

Attachments

  • A Lie..mp3
    2,6 MB
Back
Top