Filter FM

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Okee, ik vraag het hier toch even... eurorack, en dan filter FM-modulatie, waarmee ik bedoel de cut-off van een filter moduleren met een golfvorm in het audiobereik. Ik weet dat je dan een soort vokaal-achtig geluid kunt creëren, maar is er meer dan dat?

Ik bedoel, als ik zoiets probeer, bijvoorbeeld een lowpass-filter met twee FM ingangen, één FM-ingang heeft een standaard ADSR, en naar de tweede FM-ingang stuur ik bijvoorbeeld een sinusgolf... in mijn oren klinkt het alleen alsof het filter dan minder goed dicht gaat - wat natuurlijk logisch is.

Ik begrijp de theorie, maar heb het idee dat ik op dit gebied iets mis. Met andere woorden, ik denk dat je met filter-FM meer kunt dan alleen maar ervoor zorgen dat je filter minder netjes dicht gaat. Of vergis ik me, dat is altijd ook altijd een mogelijkheid. Kan iemand me in de juist richting wijzen?

Alvast bedankt!
 
Zet je filter knop half open. Een sinus is meestal iets van -5 tot +5V. Op de filter FM zou dit van dicht tot helemaal open moeten leiden. Welk filter heb je?
 
Gebruik ook de resonance knop, geeft voor Filter FM vaak de meest onverwachte resultaten in het gebied net onder het niveau van zelf oscillatie, en dan i.c.m. met je cut-off parameter zoeken. En probeer verschillende golfvormen om het filter mee te moduleren. Er gebeurt vaak maar in een klein gebied iets, wat dan soms wel iets heel leuks of lekkers kan zijn. Of iets verschrikkelijks, depending on your politics...
 
Mogelijk ten overvloede: ik heb zelf amper ervaring met modular, maar ik vermoed dat het in zo'n opzet handig is om een module tussen Osc en Filter te zetten die als een 'Amount' knop voor de hoeveelheid Osc mod op het filter kan dienen. En met het volume van de OSC(s) uit of laag, hoor je de FM op het filter vanzelfsprekend veel beter.
 
Mogelijk ten overvloede: ik heb zelf amper ervaring met modular, maar ik vermoed dat het in zo'n opzet handig is om een module tussen Osc en Filter te zetten die als een 'Amount' knop voor de hoeveelheid Osc mod op het filter kan dienen. En met het volume van de OSC(s) uit of laag, hoor je de FM op het filter vanzelfsprekend veel beter.
En deze amount / vca weer moduleren met een envelope, lfo, sequencer, velocity etc... soms is het echt even zoeken naar sweetspots..
 
Niet alle filters reageren even vokaal. Ik denk dat het helpt als FM input expo is.
Met de VCFQ klinkt het best vokaal.
 
wat is dan het verschil met (direct) de frequency (knop) te moduleren ?
Niet eigenlijk. Zie de knop als het startpunt waaromheen je met de FM input gaat varieren. Beter voor je vingers en pols en strakker in het ritme, of minder saai als je een heel langzame modulatie toepast. Kun je met je tengels aan andere knoppen gaan draaien!
 
Niet eigenlijk. Zie de knop als het startpunt waaromheen je met de FM input gaat varieren. Beter voor je vingers en pols en strakker in het ritme, of minder saai als je een heel langzame modulatie toepast. Kun je met je tengels aan andere knoppen gaan draaien!
Met dien verstande dat je FM met een signaal in het audiobereik (waar TS naar vraagt) niet kunt nabootsen met draaien aan een knop of je moet wel heel snel kunnen draaien... ;)
 
ik vroeg me op mn barp 2600 al af waarom VCO2 een hardwired connection heeft met de CV in van het filter. Gaf inderdaad onverwachte geluiden, en ik nam aan dat het bedoeld was voor wanneer vco 2 in LFO mode stond, maar nu snap ik wat ermee kan. volgende keer ga ik er ff goed mee prutsen!
 
Ik krijg zo het idee dat ik in principe niets mis, maar dat het gewoon niet mijn 'sound' is. Ik zal er nog eens een paar keer goed voor gaan zitten...
 
Filter modulaten met noise is vaak ook tof. Bijvoorbeeld door een sample en hold LFO naar audio rate te pushen. Dan wordt die LFO in feite een noise source maar met de mogelijkheid om de rate iets terug te draaien waardoor de noise een ander karakter krijgt. Als je die dan op een filter zet krijg je vaak wel toffe resultaten in mijn ervaring.
 
Back
Top