Beste midi-interface anno 2022 voor simpele midi-routing en stabiele Sysex-dumps

Ik heb een ESI M8U 16 poort MIDI interface. Iedere poort kan zowel als ingang of als uitgang dienen, auto-sensing. Dit interface kan ook standalone gebruikt worden voor live setups. Ik weet niet of dit "de beste" is maar hij bevalt mij prima. Overigens sluit ik zoveel mogelijk spul aan via USB waar ik louter goede ervaringen mee heb. Maar voor de oude apparatuur die dat niet ondersteund heb ik die ESI M8U

 
Ja, maar dat zou dan toch ook moeten gelden als je midi interface via USB op je computer zit aangesloten? Ik merk op mijn Mac overigens niets van die USB timing, is dat niet iets van vroeger?

Ja klopt daarom wil je iets zoals een erm multiclock of, de goedkopere variant, een usamo als basis voor je clock (vanuit de pc).

Mac schijnt wel iets strakker te zijn maar het probleem zit in het usb protocol ingebakken. Op midi.org zijn hier uitgebreide artikelen over.

Overigens had sonicstate gisteren een filmpje van Namm over midi 2.0. Dat schijnt aardig te vlotten en OOK de OS makers werken goed mee. Dat zou al de timing problemen waarschijnlijk oplossen.
 
Motu midi express xt op imac Catalina
Loop perfect
 
Veel dank voor jullie berichten allemaal! Bottom line is dat ze eigenlijk allemaal dus doen wat ze moeten doen. Die extra opties van de MioXL lijken me toch wel aardig, vooral de poorten allemaal een naam geven enzo. Dat ik in sysex programmas of Live duidelijk kan aangeven van die midi moet naar die synth en andersom. Ik heb nu 8 synths die ik wil aansluiten maar dat worden er natuurlijk alleen maar meer dus wat extra overzichtelijkheid is geen overbodige luxe. Ik ga nog even tobben en zal laten weten wat ik heb gekozen en wat de ervaringen zijn. Als iemand in de tussentijd nog wat gedachten kwijt wil is dat natuurlijk altijd welkom...
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
looppop heeft een yt filmpje waar deze passeert:

 
Ik heb de M8U eX gehad en ben overgestapt op de MioXL. Als je wil gaan voor maximum flexibiliteit in je setup kan ik de laatste alleen maar aanbevelen.
Eens je de software een beetje onder de knie hebt zijn de mogelijkheden quasi eindeloos maar er is wel even zekere leercurve.
Elke poort kan naar eender welke andere poort geroute worden, fysiek (USB of DIN) of virtueel (16 poorten op je DAW via USB of midi poorten over LAN) Je kan ook voor elke routing gaan filteren (bvb start stop signaal als je niet wil dat elke sequencer begint te spelen als je play drukt op je main controller).
Per poort kan je ook nog eens kanalen gaan kruisen, speiden of filteren (bv kanaal 1 op je controller naar kanaal 5 en 6 op een synth sturen)
Er zijn een dertigtal presets om routings in op te slaan en die kun je ook gebruiken los van de computer eens ze geprogrammeerd zijn.
Het lijkt mss overkill maar als je flexibiliteit wil denk ik niet dat er veel alternatieven zijn die herzelfde bieden.
Software en firmware krijgen ook nog geregeld updates met verbeteringen en bugfixes.
 
looppop heeft een yt filmpje waar deze passeert:

Voor hands on zeer bandig. En alles op apparaat zelf in te stellen. Wel wat minder poorten en duurder dan de mioxl. Tis waar je voorkeur aangeeft.

Ik midipoorten over het netwerk.

(Mrcc heeft ook erhernet poort maar is zover ik weet alleen bedoeld voor hun eigen extenders)
 
[..] En alles op apparaat zelf in te stellen [..]
Dat is voor mij persoonlijk het allergrootste pluspunt. Juist MIDI routing wil je snel on the fly kunnen aanpassen, en dat werkt voor mij niet als je er een computer bij moet gebruiken
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Dat is voor mij persoonlijk het allergrootste pluspunt. Juist MIDI routing wil je snel on the fly kunnen aanpassen, en dat werkt voor mij niet als je er een computer bij moet gebruiken
Dat is ook HET grote nadeel van de mio xl vind ik. Alhoewel je wel de presets hebt die je zonder pc kunt selecteren. Alleen niet aanpassen. Tis maar waar je heet meest waarde aan hecht. ;-)
 
Juist MIDI routing wil je snel on the fly kunnen aanpassen, en dat werkt voor mij niet als je er een computer bij moet gebruiken
Dat was ook mijn grootste bezwaar tegen de mioXL.
Het prettige van mijn UM-880 vind ik dat je direct middels knoppen kunt patchen, maar hij was niet meer toereikend voor mij.

Uiteindelijk toch een mioXL aangeschaft en ik moet zeggen dat dat me uiteindelijk alleszins meeviel.
Toegegeven, patchen op het apparaat zelf kan niet, maar je kunt heel uitgebreide patches maken op je computer en deze oproepen in het apparaat zelf.
Dat is even uitzoeken en proberen voor alles naar wens is, maar nu heb ik een aantal patches gemaakt waarmee ik alles kan wat ik nodig heb.
Ik heb niet standaard een computer in mijn studio en het werkt prima op deze manier.
 
Back
Top