Dawesome Novum (Spectral/Granular)

Ik heb er nog even mee gestoeid, het moet als volgt:
1: je dropt een sample in de arrangement view
2: je selecteert hiervan een stukje en doet dan bounce (split CTRL-E werkt niet, omdat BW eigenlijk gewoon de hele sample kopieert)
3: je dubbelklikt op de bounce sample
4: je pakt dan in het onderste scherm de sample op in het balkje waar de naam van de sample staat:
Bekijk bijlage 3824612
5: je dropt hem in novum in het schermpje boven de layers.

EDIT: het kan inderdaad zijn dat je views anders zijn op 3 schermen, maar het is dan de sample view waar je ook gain/stretch/onsets etc kan kiezen.

In Bitwig is er een onderscheid tussen een "audio clip" (dat wat je in de arranger ziet of in de "scene view"/clip launcher) en een "audio event". Een audio clip moet je zien als een container waar 1 of meerdere audio events in kunnen zitten. Een audio event kun je vergelijken met de sample. Wat @Jason31 bedoelt met de view in het onderste scherm is de "audio event" viewer. Dat is dus feitelijk de sample en die kun je inderdaad oppakken en in Novum slepen. Als je slechts een gedeelte wilt dan zul je het audio event inderdaad moeten opdelen (splitten) en dan kun je alleen dat stukje (audio event) naar Novum slepen.
 
Eindelijk ook een beetje kunnen pielen met Novum en het is echt geweldig. Ik heb nog niet helemaal door hoe ik het geluid echt naar mijn hand kan zetten maar dat komt nog wel.
Ik heb een eigen sample van een elektrische piano in Novum gedumpt en daarmee een sonisch schetsje gemaakt:


 
@3ddie yeah nice! very nice!

mag ik mag ik, 2maal mijn YT vid, die op KVR de opmerking kreeg; robots from mars, en inderdaad, ik blijf m zelf vreemd vinden, haha, maar heeft iets, ik voel dat dit iets geeft, wellicht dat een volgende versie overtuigender kan zijn... maar toch;



o ja, verwacht nog een mooie uitbreiding, lijkt klein maar zal meer variatie bieden, van het spectrale gedeelte, idee van yours truly, de developer was enthousiast, wat ik niet verwachtte, leek me zo voor de hand liggend. goed... en ik heb al een soort beta, die wat problemen oplost, b.v. in bitwig, nog niet helemaal, of het is niet bitwig gerelateerd, met meerdere instanties. en CPU gebruik is al omlaag..

al gaat dat toch goed (sja, als je genoeg cores hebt..), en in het filmpje zie je 1 instantie tot wel 1600 grains pieken, zonder dat de buffer stresst... dat is gigantisch...
 
Het werkt ook verbazend goed op mn Surface GO 2, met veel grains en poly. Ben benieuwd naar de Vink uitbreiding!
Ik ga wel een licentie kopen, heb al paar leuke sounds gemaakt wat niet zo snel met iets anders zo zou klinken.
 
Het werkt ook verbazend goed op mn Surface GO 2, met veel grains en poly. Ben benieuwd naar de Vink uitbreiding!
Ik ga wel een licentie kopen, heb al paar leuke sounds gemaakt wat niet zo snel met iets anders zo zou klinken.

ja, de developer, Peter V..., heeft ook een beta tester met een oude laptop gebruikt... staat in de manual... er komen meer optimalisaties, er zijn ook anderen die wat opmerkingen hadden, was het ook MADMANJ, oftewel @Jason31 ? wellicht dat SYNTIFY per layer kan, met optimalisatie..

maar hij is zeer licht, dat kan ie goed...

het is overigens maar iets kleins heur, de VINK uitbreiding, wat nu alleen een aan en uit setting is onder de Timbre Flower, in gradaties... maar breidt wel erg veel uit...

je kan er inderdaad sounds mee maken, die je niet zo snel, of wellicht niet..., nou ja, via allerlei omwegen... maar zo alles in 1 een mooi pakket, en de vele kombinaties; de timbre flower, per layer, de amplitude, per layer, de granular, per layer. etc. etc. de modulaties mogelikheden, en niet te vergeten, hoe simpel het ook is, start + loop start en end settings, en de OFFSET, goed... je kunt veel instellen, nog maar een dag bezig, niet heel de tijd, maar ontdek iedere keer meer...

oneindige variaties uit een sample...

o ja, toch is het via de blowout gedeelte van jrrshop, NOVUM het goedkoopst, al zijn de conversiekosten van paypal wel erg ekstreem nu, wanneer je er een CC aankoppelt, dan gaan er nog wat een paar euri vanaf (wanneer CC als betaalmethode instelt, en in dollars...).

het geld meer dan waard, maar goed, het blijft toch rond de 90 euro...

en zoals altijd, op een bepaald moment komt in de sale voor 50% en dan weer via jrrshop, nog goedkoper.

de tijd dat ik m nu al kan gebruiken, kompenseert, dat... en sja, 90 demo tijd, bij alle tracktion software, of de software die via Tracktion wordt verkocht, is wel erg ruim en fijn, want zonder restrikties.
 
@3ddie yeah nice! very nice!

mag ik mag ik, 2maal mijn YT vid, die op KVR de opmerking kreeg; robots from mars, en inderdaad, ik blijf m zelf vreemd vinden, haha, maar heeft iets, ik voel dat dit iets geeft, wellicht dat een volgende versie overtuigender kan zijn... maar toch;



o ja, verwacht nog een mooie uitbreiding, lijkt klein maar zal meer variatie bieden, van het spectrale gedeelte, idee van yours truly, de developer was enthousiast, wat ik niet verwachtte, leek me zo voor de hand liggend. goed... en ik heb al een soort beta, die wat problemen oplost, b.v. in bitwig, nog niet helemaal, of het is niet bitwig gerelateerd, met meerdere instanties. en CPU gebruik is al omlaag..

al gaat dat toch goed (sja, als je genoeg cores hebt..), en in het filmpje zie je 1 instantie tot wel 1600 grains pieken, zonder dat de buffer stresst... dat is gigantisch...

Het lijken wel 2 aliens die een potje shufflepuck spelen in een buitenhuisje op een vreemde planeet.
 
was het ook MADMANJ, oftewel @Jason31 ? wellicht dat SYNTIFY per layer kan, met optimalisatie..
Ja ik hoop dat hij ook mijn andere verzoekje had gelezen, betreffende de modulatie, ik kan slecht zien wat de targets zijn van de modulatie, ik kan het wel zien, maar weet hem dan alleen niet te vinden, vooral niet als je bijvoorbeeld de "wet" knop moduleert van een effect, als je alle effecten gebruikt en moduleert, heten ze allemaal wet. Verder een zeer indrukwekkende synth en absoluut het geld waard.
 
Ja ik hoop dat hij ook mijn andere verzoekje had gelezen, betreffende de modulatie, ik kan slecht zien wat de targets zijn van de modulatie, ik kan het wel zien, maar weet hem dan alleen niet te vinden, vooral niet als je bijvoorbeeld de "wet" knop moduleert van een effect, als je alle effecten gebruikt en moduleert, heten ze allemaal wet. Verder een zeer indrukwekkende synth en absoluut het geld waard.

ja! ik zit daar immens mee te knoeien, in Abyss ging dat beter, een modulation matrix lijkt me een goed idee, want anders krijg je geen overzicht, Abyss had geen layers, iig niet per page... dus geen overzicht...

de dev wordt overladen met e-mails, etc. dus heeft amper tijd om te werken aan Novum zelf... en in de KVR thread waren er al veel opmerkingen...

goed Abyss werkt perfekt, en Novum werkt nu al goed, maar de modulatie en een paar andere zaken... op een bepaald moment heb je een modulatie matrix nodig, zoals FRMS..., of vele andere synths... Phase Plant doet het anders, werkt ook goed.. maar geheel andere UI...

zal zeker overzichtelikker worden.. hoop ik, denk t wel.. maar wat een synth... wow..

Het lijken wel 2 aliens die een potje shufflepuck spelen in een buitenhuisje op een vreemde planeet.

hahaha, op KVR, 'robots from mars', het is een vreemd ding. ik zit er de laatste tijd steeds net naast lijkt het, terwijl ik toch het gevoel heb ik dat in de goede richting zit, dus geen probleem, ik heb veel gemaakt in een jaar, en merk dat ik weer een stap vooruit maak, en dat gaat bij altijd gepaard, met geklungel, wat op zich vrij normaal is, wanneer weer verder komt, de eerste fase is klungelig én dan (hoop ik dan...)
 
Ik vind het echt een waanzinnig ding, maar is dit nou alleen VST3?
Ik werk met Mulab 7, en die eet dit niet...Ideeën over hoe ik dit in mn setup zou kunnen krijgen?
Ik werk het meeste met hardware via Mulab, met een enkele VST daar nog in...
 
Ik vind het echt een waanzinnig ding, maar is dit nou alleen VST3?
Ik werk met Mulab 7, en die eet dit niet...Ideeën over hoe ik dit in mn setup zou kunnen krijgen?
Ik werk het meeste met hardware via Mulab, met een enkele VST daar nog in...

kushview element is de meest betaalbare, paar dollar wrapper, het kan veel meer, moet werken dunkt me... probeer de demo van Novum (90 dagen zonder restrikties) ... met Kushview Element;


de 5 dollar keuze...

en overigens; ja, alleen VST3, licenties... Steinberg geeft geen VST2 licenties meer uit. (volgens mij is er wel een mogelikheid om toch VST2 plugins te maken dan.. maar goed, je ziet het nu vaker, alleen VST3)
 
Ja, dat ga ik proberen! Thanks!
Het 'm al wel even in hun eigen Waveform free DAW gehangen, maar daar ga ik never nooit mee werken...
Een goeie wrapper lijkt me beter, ik ben ook nog wel eens los van mn DAW en gebruik dan mn Alesis MMT8 als sequencer, dat moet dan toch ook lukken.
 
Ja, dat ga ik proberen! Thanks!
Het 'm al wel even in hun eigen Waveform free DAW gehangen, maar daar ga ik never nooit mee werken...
Een goeie wrapper lijkt me beter, ik ben ook nog wel eens los van mn DAW en gebruik dan mn Alesis MMT8 als sequencer, dat moet dan toch ook lukken.

Kushview Element werkt ook standalone, het is niet speciaal als een wrapper ontworpen... je ziet het zelf wel, al aangezien je Mulab gebruikt, moet je het bekend voorkomen...
 
Heb nu 6 samples uit Atlas gehaald, zijn dus allemaal percussie en/of korte sounds, een hoop modulation op de slide en pressure gezet, waaronder een pitch, klinkt extreem vaag (getriggerd op de seaboard)!



klinkt goed!!! erg goed!!
 
Heb nu 6 samples uit Atlas gehaald, zijn dus allemaal percussie en/of korte sounds, een hoop modulation op de slide en pressure gezet, waaronder een pitch, klinkt extreem vaag (getriggerd op de seaboard)!
Leuk om te horen!
ik heb Atlas en het is idd interessant als je hoort wat er kan gebeuren als je de sounds in Novum mangelt.
Je kan ze daarna weer terug in een sequence zetten in Atlas, krijg je ook weer verrassende sequences lijkt me?
En dan kan je ze daarin ook weer bewerken en weer terug in Novum uiteindelijk en zo kan je eindeloos sound designen, leuk man!
Of je koopt Breaktweaker momenteel voor een tientje (ik heb toen ie net uit was de volle mep betaald) en kan je ook weer allerlei maffe sequences maken en samples in bewerken en zo zijn de mogelijkheden eindeloos.
 
Kushview Element werkt ook standalone, het is niet speciaal als een wrapper ontworpen... je ziet het zelf wel, al aangezien je Mulab gebruikt, moet je het bekend voorkomen...

Dank je wel nog voor deze tip! Ik werk er nu zowel standalone mee (dawless) alsmede als vst in Mulab. Goud!
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om multiple instances te draaien, dan crasht ie, maar op zich geen ramp. 1 is ook wel genoeg.
 
Back
Top