Cre8audio West Pest

De te hippe neef van onze eigen East Beast-desktopsynthesizer, West Pest, is een pesterige hoorn des overvloeds van eenvoudige complexiteit. Wat? De mensen aan de westkust konden niet zijn zoals iedereen. Ze moesten helemaal yogamat, boerenkool-smoothie en alfalfaspruiten op de synth-wereld. West Coast-stijl wordt meestal gekenmerkt door additief afgeleide, rijke en complexe geluiden. Vaak worden meer traditionele elementen van de gebruikersinterface vervangen door het abstracte en experimentele. Perfect voor u verfijnde mensen. Dat gezegd hebbende, West Pest is eigenlijk geen diepe duik in het abstracte. Het biedt een breed scala aan sonische mogelijkheden met behoud van een snelle en gemakkelijke workflow. Je maakt in een handomdraai frisse & inspirerende geluiden zonder aan boerenkool smoothies te hoeven denken, tenzij dat je ding is, ja, tonnen boerenkool smoothies, kruiken vol ermee. Hoe dan ook, de enorme sonische mogelijkheden van West Pest komen voort uit zijn bescheiden bento-box-sized (spruitvrije) buitenkant. Als eurorack iets voor jou is, kun je West Pest gerust uit de behuizing halen en hem transformeren in een 40hp eurorack-module, of hem in zijn koffer bewaren en hem overal gebruiken voor je West Coast-stijl plezier.

West+Pest+4.png

West Pest - Semi-Modular West Coast Style Synthesizer — Cre8audio



  • West Coast style monophonic synthesizer with additive elements
  • Controllable via MIDI, CV, and integrated button keyboard
  • Fully patchable - use West Pest’s components as separate modules with external devices or reroute its internal patching. (It’s like having 8 individual modules.)
  • 32 step sequencer with up to 13 storable presets
  • Generative sequencing mode
  • Clock-synced arpeggiator
  • Step sequencer can be manipulated & transposed via MIDI and the integrated button keyboard
  • Pittsburgh Modular Synthesizer developed 100% analog oscillator
  • Oscillator waveforms - sine, triangle, and saw - Waveforms can be combined
  • Oscillator includes frequency modulation (FM)
  • Pittsburgh Modular Synthesizer famous wave folder/shaper circuit - folds inputted waves back onto themselves to increase harmonic content
  • PGH dynamics section - an alternative to an envelope generator and a VCA, the dynamics controller is a Pittsburgh Modular invention that adds a dimension of control over a vactrol-less lowpass gate circuit, adding release time. (read more on this in the user guide)
  • Dual range analog LFO with square and triangle wave outputs.
  • LFO Range High: 2 Hz to 500 Hz Low: 41 seconds to 5 Hz
  • Digital multi-mod tool - modulation control via CV, random generator, and extra LFO and envelope generator
  • Internal clock with tap tempo and can be clocked via an external source.
  • Built-in clock divider
  • Can be used standalone in its included case or removed and used as a eurorack format module
  • Specifications for when used as a eurorack module
    • Width when used as a module = 40hp
    • Depth = 25mm
    • 250mA power draw when running +12V rail
    • 190mA power draw when running -12V
  • Input voltage range of oscillator = 0-10V
  • Included in the box - 1x West Pest, 1x West Pest wall-wart power supply, 5x Amazing Nazca Noodles Patch Cables, 2x 3.5mm to 5 pin MIDI Din pigtails and pizzazz (pizzazz’s presence not guaranteed)
 
De recent aangekondigde East Beast, is voor mij interessanter qua geluiden. Heb ooit eens zo'n Make Noise 0-Coast gehad, maar uiteindelijk weer verkocht omdat het in de praktijk toch niet zo mijn soort geluiden zijn. Desondanks is deze nieuwe West Pest wel een goedkope entree voor mensen die specifiek dit soort geluiden zoeken. Het is zeker een leuk startpunt voor de modulaire wereld.
 
Ik ga ook eerder voor de West Coast. Ben nog ff aan afwachten qqua aankoop om te zien wat er naast Moog nog zoal beschikbaar is voor in Eurorack
 
Ik ga ook eerder voor de West Coast. Ben nog ff aan afwachten qua aankoop om te zien wat er naast Moog etc... nog zoal beschikbaar is voor in Eurorack
Sorry, ik bedoelde de "East beast " ....waar zat ik op te denken.
 
De West Pest gekocht. Ik ben er erg blij mee. Het is een heel simpel en beperkt ding, maar het klinkt super uniek en levendig.
Enigste probleem is dat op het laagste octaaf van mijn keyboard (grandmother) ik geen bassnoten kan spelen op de West Pest. Dit is een bekendaar desalniettemin super irritant probleem. Ik zag dat er nu een firmware 0.9 is, heeft iemand dit geprobeerd en lost dit het probleem op? Ik moet een mini usb kabel halen om het te proberen, dus ik weet t graag zeker. Ik kan nergens patch notes vinden
 
Ik heb de nieuwe firmware geïnstalleerd. M'n West Pest blijft inkomende midi een octaaf hoger door te geven. De pitch vanuit de patchbay is zelfs 3 octaven hoger. Misschien mis ik iets maar de logica hiervan ontgaat mij vooralsnog... Tijdens het klungelen ging op een gegeven moment midi pitch out zelfs over op hele tonen (2V/octaaf?) Ik sluit niet uit dat mijn geklungel over de idiotproof grenzen van de West Pest gaat, maar toch....
 
Ik heb de nieuwe firmware geïnstalleerd. M'n West Pest blijft inkomende midi een octaaf hoger door te geven. De pitch vanuit de patchbay is zelfs 3 octaven hoger. Misschien mis ik iets maar de logica hiervan ontgaat mij vooralsnog... Tijdens het klungelen ging op een gegeven moment midi pitch out zelfs over op hele tonen (2V/octaaf?) Ik sluit niet uit dat mijn geklungel over de idiotproof grenzen van de West Pest gaat, maar toch....
Bedankt voor de info. Gezien dit mijn enigste probleem is laat ik de firmware even zitten. Wel balen dat ze zo'n domme fout in dit leuke instrument hebben zitten. Nu speel ik bas op dat afschuwelijke toetsenbord van ze...
De Sonic state review is wel tof trouwens, krijgen erg veel uit dit simpele instrument.

 
Had een soort vergelijkbaar probleem met mijn NiftyCase, via MIDI ging hij 3 octaven omhoog. Heb toen een mailtje naar Cre8audio gestuurd en die hebben me (vrij snel) een kleine patch gestuurd en na installatie was het probleem verholpen.
 
Denk niet dat er een probleem is. Je kunt inkomende midi octaven offset meegeven volgens de handleiding. Met een sneltoets in te stellen.
 

Attachments

  • IMG_5489.png
    IMG_5489.png
    391,6 KB · Bekeken: 73
Zit daar dan een computertje is? Geen idee hoe je software in een Eurorack case zou moeten installeren...
 
Is aanschaf van de modules East Beast en West Pest een goeie keus om met modular te beginnen? (Ik wil graag experimenteel bezig zijn en heb een beperkt budget.)
 
Wel leuk dat je meteen de 2 'oerstromingen' East Coast en West Coast hebt. Volgens mij zijn het wel leuke dingetjes. Je kunt ook eens naar de Behringer Neutron kijken, daar zit ook heel veel in voor weinig.

Overigens zijn dit wel allemaal semi-modulaire apparaten en geen volledig modulaire. Dus er is al een 'prewired' standaardpatch aanwezig, en je kunt niet overal inbreken / aftappen zoals bij een echte modular wel kan.
 
Wat betreft die oerstromingen, daar houd ik wel van om daar naar terug te keren. Dat heeft iets avontuurlijks, en je leert zo ook vaak de fundamenten kennen waarop (veel van) de rest gebouwd is.

Ik weet niet of het klopt maar in een videootje over de West Pest werd gezegd dat de submodules van die module op Eurorack ook in patches buiten die module kunnen worden opgenomen. Ik was aanvankelijk van plan om voor mijn modular module voor module aan te schaffen, maar dat gaat wel erg langzaam met als gevolg dat ik ondanks de aanschaf van reeds 6 losse modules met mijn modular nu nog steeds bijna niks kan. Vandaar mijn idee om nu door een wat grotere aanschaf de basis in een of twee keer te regelen.
 
Back
Top