synth's/drumpc's met endless rotary encorders ifv 'no value jumps' of 'pick up points'

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Dag mensen 8)

Ifv van 'no value jumps' en 'no pick up points' te maken bij het tweaken vroeg ik me af welke synth's/drumpc's er allemaal zijn met endless rotary encorders, ipv de klassieke potentiometers.
Denk dat het niet zo vaak voorkomt?

Zelf kwam ik uit op:
- Waldorf Pulse 2
- DSI Mopho
- Elekron Analog, etc

Bedankt! :)
 
De oude DSI synths als de Evolver en Prophet 08 hadden ook endless encoders (maar die wil je niet want hadden problemen met oxidatie) voordat de Potmeter Editions kwamen. Nord Lead 3 heeft ook endless encoders met LED kransen als ik me niet vergis. En die VS-1 OB-X clone ook 360 graden pots/encoders.

Persoonlijk ben ik er geen fan van.
 
Nord Modular G2
 
De Waldorf MicroQ heeft ook encoders, volgens mij alle andere versies van de Q ook. Yamaha A3000 sampler heeft ze ook (en A4000 en A500 ook dacht ik). Zoals NAP al aanhaalt zijn de encoders uit die periode meestal van mindere kwaliteit.

Ik heb van mijn A3000 al eend de encoders vervangen, MicroQ en Mono Evolver Keys staan op de todo lijst. Mijn Nord Lead 3 heeft geen problemen.
 
Alesis ION heeft ze ook. Die knoppen vond ik niet heel fijn, want je moet er veel verder aan draaien dan bij gewone knoppen om van minimum naar maximum te gaan. En ook bij deze synth zijn er problemen met haperende encoders.

Bij de Nord Lead 3 en Nord G2 zijn de encoders wel fijn. Door de led kransen zie je altijd de stand van de knoppen, dat is heel prettig. De led kransen kunnen ook een minimum en maximum waarde tegelijk laten zien wat erg handig is bij het toewijzen van controllers zoals een modwheel of expressiepedaal. Wijs meerdere parameters toe aan je modwheel, laat de ene parameter 50% opendraaien door je modwheel en de andere 80% om maar wat te noemen en je kunt in één oogopslag precies zien hoe het allemaal is ingesteld. De software editor van de G2 is priegelig maar qua hardware UI is hij naar mijn mening ongeëvenaard.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top