subwoover in kleine ruimte?

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Ik heb voor niet professioneel gebruik hier een fijne stel Adam TV-5 monitors. Nu denk ik erover om er een subwoover bij te zetten.
De ruimte is vrij klein 4 x 3 meter ongeveer. Ik maak voornamelijk experimenteel, ambient, drones en soundscapes. Tot nu toe gebuik ik de bovenstaande speakers en soms een hoofdtelefoon. Voegt een subwoover nog iets toe?
Ik twijfel nu daar zelf op de site van een grote Nederlandse muziekwinkel dit afgeraden wordt (kleine ruimte). Wat is zijn jullie ideeën/ ervaringen hierover?
 
De vraag is waarvoor je het nodig denkt te hebben. Is de bas niet onder controle in je mixes (en vertalen ze dus niet goed naar andere ruimtes) omdat je het het laag niet goed hoort? Dan kan een sub iets toevoegen. Maar een hoofdtelefoon helpt je daar ook bij, en die gebruik je al schrijf je.

Bas in een kleine ruimte loopt inderdaad snel uit de hand. Je zou er makkelijk meer problemen mee introduceren dan je ermee verhelpt. Misschien kun je een keer een sub lenen om te kijken wat er gebeurt in je ruimte?
 
Ik heb de Adam Sub7 bij mijn Neumann O110's in een klein zolder kamertje. Dan hoor je echt een stuk meer dan met alleen die Neumann (die verassend diep gaan, maar toch). Je kunt de Sub met een voetschakelaar aan/uit zetten. Meestal is -ie uit (ook vanwege de buren) maar als ik echt kritisch will luisteren (of lekker wil freaken) dan gaat -ie aan. Aanrader dus.
 
Een inderdaad, gebruik met mate. Zo tot het punt dat j'm net hoort. Ook op verschillende posities in je ruimte gaan staan/zitten luisteren. Maakt ook een enorm verschil met de buiken en knopen/staande golven
 
Back
Top