(trieste) staat van DAW controllers (control surfaces) in 202x

Ik heb voor een zacht prijsje een Mackie Control Universal Pro op de kop getikt en ben er wel blij mee. Hij is wat aan de grote kant maar het kan net.
Het mix gebeuren met de motorized faders en bijbehorende knoppen, transport controls e.d. werkt allemaal goed. Meer specifiek gebruik voor bijv. plugins moet ik nog ff uitvogelen.
Instellen in Cubase was zo gedaan onder de "Mackie Control" instellingen. Dat is niet hetzelfde als Mackie HUI als ik het goed begrijp.
Er is vanuit Steinberg specifieke documentatie beschikbaar voor gebruik van Cubase+MCU pro dus dat is fijn.
Zo op het eerste gezicht een prima ding van goede kwaliteit. Of ik 'm echt intensief ga gebruiken in de workflow zal de toekomst uitwijzen.
Nieuw is deze nog steeds verkrijgbaar (met de nieuwste firmware) voor zo'n 1200 pieken.
Afgaande op het uiterlijk van nieuwere DAW controllers kan ik me niet zo goed voorstellen dat deze zoveel meer te bieden hebben dan de MCU pro. Volgens mij is dat spul allemaal een beetje oude wijn in nieuwe zakken.
 
Het mix gebeuren met de motorized faders en bijbehorende knoppen, transport controls e.d. werkt allemaal goed.

de integratie met Cubase is erg, erg goed.
(en heb ook een oude MCU, uit 2003, nog met alleen midi aansluitingen, handig overigens, wanneer de drivers er niet meer zouden zijn..)
en ik mix er heerlik mee, perfekt. en ook zeer precies.

Meer specifiek gebruik voor bijv. plugins moet ik nog ff uitvogelen.

Remote Control Editor (die je bij elke plugin kunt oproepen), daarmee kun je de parameters die aan de host worden blootgesteld.., allen zien, en zelf instellen.
het is alleen een karweitje, en beperkt tot encoders draaien, de klik werkt wel, maar nooit omgekeerd, dus het klikken van de encoder, wisselt dan een knop van waarde, maar daarna klikken werkt niet, of ik doe iets niet goed.

ik herhaal, de integratie met Cubase; perfekt.

en de dokumentatie is zeer behulpzaam, want (het hangt af van welke versie je hebt, denk ik, er zijn ook Cubase MCU's met een andere layout?), sommige knoppen hebben andere funkties, plakkertjes helpen, al ziet het er niet uit.

de jogwheel, de zoomknoppen, de programmeerbare knoppen (die ik gebruik b.v. om een instrument, de GUI te open, F1, en meters te resetten, etc.).

zo wat alles kun je er mee doen......... behalve midi editen, en en en, haha. goed..

de firmware was in mijn geval een oudere, heb er een nieuwere er op gekregen, niet volgens de dokumentatie (van mackie)....

het verschil met de Pro versies; de faders zijn van een ander fabrikaat, maar ik vind de faders van de oudjes, ook erg goed, al heb ik de Pro nooit gebruikt. zo precies mixen, is heerlik, o ja, dat heb ik al vermeld..
goeie aankoop! en die van mij, sja, ook al gemeld, is uit 2003, dat kun je opzoeken, via het serienummer. en werkt nog steeds perfekt. ik heb m zelf nu, 3 of 4 jaar? voor toen denk ik een redelikke prijs, weet niet wat ze nu opbrengen. iig, geen spijt, integendeel. wel is het een immens groot ding, het voordeel is; het voelt als een echte mixer, ha! en de transport knoppen, net echt!!
 
Goed om te horen!
Die van mij heeft een Cubase/Nuendo overlay. En firmware versie 3.0.0. Ik las op de site van Mackie dat een upgrade naar 4.0.3 ofzo niet mogelijk is, want daarvoor moest je firmware 4.0.0 hebben. Dus in de nieuwere modellen zit als het goed is die nieuwste firmware. Maar ok, tot nu toe geen rare dingen ontdekt.
 
Goed om te horen!
Die van mij heeft een Cubase/Nuendo overlay. En firmware versie 3.0.0. Ik las op de site van Mackie dat een upgrade naar 4.0.3 ofzo niet mogelijk is, want daarvoor moest je firmware 4.0.0 hebben. Dus in de nieuwere modellen zit als het goed is die nieuwste firmware. Maar ok, tot nu toe geen rare dingen ontdekt.

ik moet ook beter leren lezen, maar het verandert weinig aan mijn opmerkingen. je hébt de Pro versie, de nieuwere versie, dus. al zijn daar ook 2 versies van, dacht ik (1 met andere type faders..).
de overlays idd, wellicht heb je die ook voor de oudere MCU's, maar plakkertjes werken ook.

overlay is wel schoner... he he...

zelfs de Pro versies gaan niet voor erg veel, gezien de nieuwprijs. de oudere versies, nog goedkoper..

voor mijn versie heb ik de laatste firmware, weet niet eens wat het gaf, kunnen kleine fixes zijn. of...

wat ik zelf erg fijn vind; in studio setup (natuurlik), MCU; Enable Auto Select uit (geen VINKje..). gaat ie niet steeds mee met de fader die je aanraakt. wellicht zeer persoonlik.
én; wanneer je een kanaal/track select; bij mij gaat ie ook niet automatisch naar Record Arm. (dat zit in de Preferences?)

have fun!

bakbeest mixen!
 
hoe heb je dat gedaan dat je met een button een functie kiest (volume, pan, send 1, send2 etc) en daarna dezelfde encoder kan hergeberuiken?

[edit] Ah, je wisselt met een button de CC van dezelfde encoder.... dus de encoder heeft na drukken op de volume button midi cc22, en na drukken op de pan knop CC23.... En dat doe je dus door presets te wisselen in MIDI Translator Pro...

Normaal heb je het probleem dat je een midi cc maar 1 keer kan mappen... dus moet je steeds templates wissleen op de midi controller zelf...
Hey ik had dit over het hoofd gezien. Inderdaad in Bomes switchen. Bij digitale pots (+ of - ipv 1-127) is het super handig switchen. Het scroll wheel van de Xtouch zend + - uit dus is ideaal te gebruiken daarvoor. Bij absolute switchen is niet handig. Dan schieten de values heen en weer of moet je pickup gebruiken.
 
Icon Qcon Pro G2 . topper. plug & play voor alle grote DAW's , overlays voor verschillende DAW's en een editor om naar wens je functies te programmeren.
Motorfaders. 8 tracks en uitbreidbaar naar 16/32
 
Hier een handige tip voor midi controller mapping. Sommige midi controllers hebben geen midi remote script.. dus standaard mapping voor Ableton's macros is er dan niet en dan moet je handmatig cc's gaan mappen voor de macros. Maar die werken dan niet op een andere track's macros (je kan een midi cc maar 1 keer mappen).

De ultra-likable, altijd lachende, super humble InFlUeNcEr Sanjay C heeft een handige video over het maken van een remote script zodat je rotaries de macros besturen ongeacht de track... DAT is wat je wil!

Screenshot 2022-09-23 at 11.46.41.png


 
Ja die macro controls per track zitten dus ook in die STC selected track control. Dan kan je per geselecteerde track volume, pan, sends 1-4 en de macros van de geselecteerde device rack tweaken.

Trouwens laatst ook ontdekt dat je in Ableton met relative control de geselecteerde audio clip kan mappen. Volume en pitch. Helemaal gaaf voor snelle variaties van percussie samples op je tijds lijn ofzo. Dan controleer je dus alleen de clip die je geselecteerd hebt.
 
Ik heb net een beetje bij zitten lezen in dit topic omdat ik me ook een beetje aan het orienteren ben op dit vlak.
Heb nu (nog) niet veel ruimte en heb een redelijk compacte en rommelige setup.

Ik werk veel met Ableton;
Soms als ik met de hardware aan het spelen ben dat zit ik vaak een beetje to klooien met ableton in session view en dan bestuur ik de DAW met de push 2.
Meestal experimenteer ik zo wat met de Waldorf Quantum en vul dat aan met een drumrackje/bassline uit ableton of ik zet er een drumlijntje bij aan wat ik eerder op de analog rytm gemaakt heb.
Vaker zit ik 'in the box' te werken met muis en toetsenbord, maar miste dan wel piano toetsen, en kocht daarom een Arturia minilab vanwege het gebrek aan ruimte op mn bureau. het werkt en doet wat het moet doen, maar een mega ervaring is het niet. ik gebruik hem om melodietjes te verkennen en wijs de knoppen toe aan functies die ik vaak gebruik. Meestal een knop om snel te switchen naar een referentie track met Reference2 voor het mixen, en een knop om snel te switchen naar een bepaalde VST als ik er mee bezig ben... een limiter, span, of iets dergelijks.

Tot slot niet echt een controller (maar wel als feature aanwezig op sommige controllers, dus ik vermeld het even) heb ik een TC electronic Clarity M (zo'n schermpje dat de loudness, stereobeeld en frequentie spectrum metertjes laat zien... ). leuk ding. heb hem nog niet lang maar probeer hem te gebruiken om tijdens het experimenteren en arrangeren het volume en de frequentie spectrum wat gecontroleerd te houden... verder ziet het er gewoon vet uit :dubbel: .

Wat ik later wil als ik de ruimte een beetje op orde heb en plek heb gemaakt:

een top midi controller met veel functionaliteit en goede piano toetsen (ik ben geen toetsenist, maar een klein beetje kwaliteit voel ik zelf ook).
Ik ben niet van plan al te hard op de centen te letten daarvoor. moet mooi zijn, lekker spelen, bijdragen aan de ervaring.
ik zie wel eens van die bureaus met zo'n lade dat je zo'n midi-piano onder je bureau vandaan trekt wanneer je hem nodig hebt. lijkt me ideaal ook

Ik denk dat ik de minilab dus tzt wil vervangen voor iets luxers.
De push2 zou ik denk ik niet snel weghalen of vervangen (misschien ooit voor een psuh3). ook de TC clarity M is een blijvertje. staan allebei denk ik niet snel in de weg.

voor zover ik nu heb gekeken ben ik erg gecharmeerd van de Novation 61SL MKIII. ik hoop dat iemand met ervaring hier iets over kan zeggen.
wat ik belangrijk vind:
- voelt het toetsenbord goed
- hoe flexibel zijn alle knoppen, pads, faders etc in te zetten
- hoe handig en flexibel zijn de touch screen in te zetten.
Wat ik niet belangrijk vind:
- drumpads. die gebruik ik zelden en heb ik daarnaast al op de push2 en op de analog rytm MKII.

met dit in het achterhoofd, is er iemand die direct iets beters/luxers kan bedenken wat goed, simpel en intutief met ableton kan werken?
Of iemand die juist dit device kan aanraden?

Verder vind ik ook de SSL UF controllers (UF8) er heel gaaf uitzien. dat ziet er onwijs luxe uit
Wel een beetje prijzig! en mis ik dan ook nog wel piano toetsen, dus zou niet mn eerste aanschaf zijn.
Maar met het oog op mogelijke aanschaf van zoiets op de langere termijn zou de piano controller wellicht simpeler kunnen (zonder in te leveren aan kwaliteit natuurlijk). En uiteraard hoeft het niet allemaal in 1x aangeschaft, beetje spaar doelen hebben is ook niet gek.

ik heb de knoop dus niet doorgehakt maar beetje lange termijn fantaseren is leuk.
Ik ben wel benieuwd wat mensen vinden en aanraden in mijn situatie met mijn toekomstwensen.
 
Ik heb zelf de vorige generatie SL en Novation staat bekend om z'n goede keys en kwaliteit, de nieuwe kan ik niets over vertellen helaas maar naast Novation lees ik zo nu en dan ook hele goede dingen over de duurdere Nektar series, minder bekend en wellicht nog niet aan gedacht maar misschien zijn er leden die zo'n Nektar hebben staan en er iets over kunnen vertellen wat interessant kan zijn voor je?

Als je iets goedkoops voor erbij zoekt kan ik je de Novation Launchpad XL aanraden, werkt geweldig met Ableton en koop je tweedehands voor zo'n 100 euro, handig misschien voor je als je timeline based bezig bent want dat doet de Push nog steeds niet en hij neemt weinig ruimte in op je desk, ik vind 'm samen met een keystep heel prettig omdat het zo lekker klein is.
Ik heb ook een 49 keys Novation maar die gebruik ik toch minder want je desk staat wel meteen vol op die manier, het is maar net wat je voorkeur heeft natuurlijk.
 
Ik heb zelf de vorige generatie SL en Novation
Ik heb zelf ook al jaren de Novation remote SL61 mk1. Goed keybed (waar vind je dat nog), makkelijk programmeerbaar middels een editor en het belangrijkste: dat de functie van iedere encoder/slider af lezen is in scherm. Heb hem lang geleden voor weinig op de kop getikt en werkt nog steeds als een zonnetje.
 
Als je iets goedkoops voor erbij zoekt kan ik je de Novation Launchpad XL aanraden
Foutje, ik bedoel de Launchcontrol XL, daarmee stuur je perfekt je plugins aan in Live voor een relatief klein bedrag, de Launchpad die heb/ken ik niet.
Zelfs hardware standalone kan je ermee aansturen
 
Ik heb een novation impulse 49. Prima MIDI keyboard en tweedehands voor mooi prijsje kunnen kopen.
Via automap koppelt alles direct naar de faders en knoppen. Het werkt, alleen gebruik het nooit. Als je de faders veel gebruikt is een controller met gemotoriseerde faders prettiger. Ook verwacht ik dat op dat soort controllers de faders ook wel wat lekkerder lopen.

De knoppen worden ook gemapt aan plugins maar dan is het mogelijk niet de voor jou meest logische volgorde. Ik gebruik dit daarom ook nooit. Zorgt niet voor betere workflow. Ik map dan liever een paar knoppen aan mijn Presonus atom

Keybed is oké. Toetsen op mijn subsequent 37 voelen wel veel beter aan. Maar goed dat is misschien geen eerlijke vergelijking.
 
En ik kan nu toch wel enigszins terugkomen van het feit waarmee ik dit topic gestart ben, SSL heeft eea toch prima voor elkaar gekregen nu. Het blijft nog steeds wel triest hoe het gesteld is met de standaarden (mcu/hui) maar ze hebben er aardig omheen kunnen werken.

En als ik niet bij SSL ingestapt was, dan was ik denk ik voor de nieuwe console van Softube gegaan, lijkt me ook een heel goede controller.
 
Back
Top