(trieste) staat van DAW controllers (control surfaces) in 202x

Ik heb de X Touch gehad met een codec voor Reason.
Meer intergratie had ik niet nodig (qua mixen dan). Die kon ongeveer alles wat ik ook in het mixer scherm kon. (iig wat ik vaak gebruik)

Maar omdat ik uiteindelijk veel minder tijd aan mixen (schuiven) besteed dan aan 'muziek maken', ging hij de deur weer uit.
Soms spijt van (als ik aan het mixen ben) want gemotoriseerd zijn die faders echt wel een veel prettigere ervaring dan met de muis.
Maar de vrijgekomen bureau ruimte en het vrijgekomen budget zijn gebruikt om de Peak te kunnen kopen en plek te voor hebben en daar heb ik dan weer geen spijt van.

Enfin, die X Touch beviel mij best goed.
Het zijn de schuifjes van de X32 (die hebben we bij de band) en ik kon er prima mee werken.
Die X32 bevalt ons ook erg goed. Ik heb hem nog nooit gebruikt om de DAW aan te sturen, maar dat kan hij ook idd.
Vast niet vergelijkbaar met een high end console, maar voor ons als non profit bandje meer dan geschikt.
De technici van ons (die ook voor andere bandjes schuiven) vinden hem iig meer dan geschikt.

Maar er is dus zeker wel markt voor, getuige de controllers die nu op de markt zijn, alleen die werken over het algemeen maar matig vanwege het gebruikte procol, waarbij de “track follow” misschien nog wel het grootste pijnpunt is. Een nieuw protocol, of een anders bestaand protocol (OSC of zo) of gewoon een uitbreiding op HUI zou dat kunnen verhelpen. Niet dat sysex nou zo fantastisch is, maar die heeft MIDI ook wel het nodige (tijdelijk) gerepareerd.
Ik denk dat de bal bij de hardware jongens ligt momenteel.
Die kunnen hun controllers makkelijk(er) geschikt maken voor elke DAW die hier een protocol voor heeft (volgens mij allemaal wel) EN hebben daar belang bij (meer omzet van hun controllers).

Ik zou eens kijken op de website van jaexx, wat hij gemaakt heeft voor Reason.
Volgens mij is dat precies wat je zoekt (zo klinkt het iig), maar dan voor 'alle DAWS'.

En als hij het kan maken.....
Dan kan iemand die bij de broncode van de controller kan (intern werkt) dat zeker.
Want veel tijd ging bij hem zitten in 'reverse engineeren' wat de X Touch allemaal kon en uitstuurde.
Nu heb ik me nooit verdiept in andere DAW's wat dit betreft, maar zo'n vertaal tussenlaag schrijven is blijkbaar vooral 'veel werk' maar niet onmogelijk.

PushR is nog zo één.
Een DAW specifieke firmware voor de Push. (ook weer voor Reason)
Super gaaf om te zien wat ze daarmee hebben gedaan.
 
ik gebruik zelf;

voor Cubase Pro 11, een MCU uit 2003, inderdaad lomp, maar werkt zo heerlik en de integratie is echt erg erg goed. het ding is oud, maar werkt nog perfekt. geen usb, dus nooit geklooi met drivers...
channel strip, navigatie, faders natuurlik, jog wheel, zelfs vst parameter control...

voor Reason 12, Reaper 6.x en Bitwig Studio 4.08 een Nektar Panaroma P1. de integratie met Reason is fenomenaal, als ze dat ook eens goed deden voor andere DAW's, dat zouden ze kunnen doen, maar ze rommelen al 2 of 3 met nektarine aan....

voor Ableton Live 11 Suite gebruik ik... de Push 2.... en de novation 49SL MKII (want de Push 2 heeft geen transport buttons...).

(en heb nog een touchscreen, werkt voor Live 11 en vooral Bitwig goed. maar gebruik het vooral voor plugins...)

inderdaad een zooitje in wezen...
 
Vanuit mijn kleine home studio met weinig ruimte even verder gedacht naar het grootste broertje van mijn 1 fader controller, de Icon Platform Nano Air met Platform D3 display (zie foto)

Bij mij werkt het goed met Samplitude Pro X6 suite en deze controller. Via de platform Nano iMap software kun je genoeg functies zelf programmeren. Als ik de ruimte zou hebben, dan zou ik de Icon Qcon Pro X overwegen. Tja...wel met Mackie en HUI protocol. Zie: Qcon Pro X Meestal rond de 825 euro, met 9 geautomatiseerde faders en geschikt voor de meeste DAW's zoals: Cubase, Nuendo, Ableton Live, ProTools, Logic, Reason, Studio One, Bitwig, Samplitude, Reaper, FL Studio, Harrison Mixbus, Digital Performer en Audition.

Het is maar een idee...
 

Attachments

  • iconnano.jpg
    iconnano.jpg
    136,3 KB · Bekeken: 121
Vanuit mijn kleine home studio met weinig ruimte even verder gedacht naar het grootste broertje van mijn 1 fader controller, de Icon Platform Nano Air met Platform D3 display (zie foto)

Bij mij werkt het goed met Samplitude Pro X6 suite en deze controller. Via de platform Nano iMap software kun je genoeg functies zelf programmeren. Als ik de ruimte zou hebben, dan zou ik de Icon Qcon Pro X overwegen. Tja...wel met Mackie en HUI protocol. Zie: Qcon Pro X Meestal rond de 825 euro, met 9 geautomatiseerde faders en geschikt voor de meeste DAW's zoals: Cubase, Nuendo, Ableton Live, ProTools, Logic, Reason, Studio One, Bitwig, Samplitude, Reaper, FL Studio, Harrison Mixbus, Digital Performer en Audition.

Het is maar een idee...
Die Qcon heb ik ook wel eens bekeken, maar dat is in feite gewoon een MCU kloon toch? En dan zou ik in feite net zo goed voor een Behringer X-touch kunnen gaan….
 
@Fifth Bot,

Ja klopt, volgens mij was de Qcon Pro het goedkopere alternatief, daarna kwam de Qcon Pro X. Neemt niet weg dat de bouwkwaliteit van de Qcon X geweldig is. Daarnaast zijn de knoppen en faders van geweldige kwaliteit en goed ingedeeld.


Hier nog een aardige review:



Icon geeft de 'known issues' onderdaan de product pagina duidelijk aan.
 
@Fifth Bot,

Ja klopt, volgens mij was de Qcon Pro het goedkopere alternatief, daarna kwam de Qcon Pro X. Neemt niet weg dat de bouwkwaliteit van de Qcon X geweldig is. Daarnaast zijn de knoppen en faders van geweldige kwaliteit en goed ingedeeld.


Hier nog een aardige review:



Icon geeft de 'known issues' onderdaan de product pagina duidelijk aan.

Ik zal um nog eens onder de loep nemen.

En wie weet tovert NAMM nog wel iets uit de hoed komend weekend :P
 
WTF, ik kom dit net 1min geleden tegen! TotalMix-pilot – MakePro X



voor TotalMix (RME dus) op basis van OSC!!

Ik ga ff kijken! :P

ok op zich goeie ontwikkeling maar wel heel specifiek voor TotalMix dus, en niet echt een DAW controller….
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een platform M gehad van Icon. Qua formaat perfect, wat ik wel vervelend vond, was dat de faders het niet goed deden als je met je hand ook de body van het apparaat raakt. Omheen te werken door alleen de faders te raken (en ook niet de reden dat ik hem verkocht), maar toch wel irritant.

Qua form factor vond ik de Waves Fit ook wel tof, maar weinig over te vinden hoe dat dan met Ableton werkt via mackie protocol. Ziet er wel uit als veel faders voor weinig bureau ruimte :)
 
Thnx, maar dit is dus niet wat ik zoek, ik heb een Maschine en een Push 2, dat werkt ansich, maar niet zo fijn als ik zou willen. Ik zoek dus een dikke upgrade qua workflow (en dus oa iets met motorized faders....). En ik heb Bitwig trouwens wel ff in handen gehad, niet echt voldoende om het echt te doorgronden, maar ik had ook niet zoiets van, wauw, dat mis ik nou enorm in Ableton.
Levert de jam geen meerwaarde? Maschine bedoel ik. Ik ken m niet maar leek wel wat
 
Ik heb een platform M gehad van Icon. Qua formaat perfect, wat ik wel vervelend vond, was dat de faders het niet goed deden als je met je hand ook de body van het apparaat raakt. Omheen te werken door alleen de faders te raken (en ook niet de reden dat ik hem verkocht), maar toch wel irritant.

Qua form factor vond ik de Waves Fit ook wel tof, maar weinig over te vinden hoe dat dan met Ableton werkt via mackie protocol. Ziet er wel uit als veel faders voor weinig bureau ruimte :)
Ik lees wisselende verhalen over Icon, oa dat de support niet fantastisch is, maar ook dat de kwaliteit niet veel beter is dan de Behringer Touch, dus ja, dan ga je min of meer voor de looks (wat ik trouwens vaak niet onbelangrijk vind, daar niet van :D)

Levert de jam geen meerwaarde? Maschine bedoel ik. Ik ken m niet maar leek wel wat
Nee, ik zoek echt tactiles, iets dus met echte schuiven en dan ook gemotoriseerd, anders kan ik niet zo goed touchAble (Ipad app) of iets dergelijks gebruiken.

Dus vooralsnog swing ik nog steeds tussen deze opties:
  • Behringer X-Touch
  • SSL UF8/UC1 combi
  • Digital console (Presonus StudioLive 32 of A&H SQ6)
Die laatste optie lijkt me ook wel erg gaaf, maar ik zou graag willen weten hoe goed dat nou in de praktijk werkt. Niet alleen als DAW controller, maar ook echte routing interactie tussen de console en Ableton. Dus een deel van de audio output (VSTs of raw audio) uit Ableton naar de mixer sturen, daar wat mix bewerking uitvoeren (EQ, compressie ect), doorrouten naar wat mix-bussen op mixer en dat combineren met hardware (synth + FX) direct op mixer aansluiten, en eventueel weer doorsturen naar Ableton voor extra FX processing, dan uiteindelijk weer terug naar de mixbussen op de mixer en dan die hele zooi weer renderen naar Ableton. (ik hoop dat dit nog duidelijk is :D). In ieder geval dus iets van een hybride workflow....
 
Gebruik bitwig en je hebt ruime keuze aan controllers:


Ik vond de Push 2 implementatie in Bitwig om te janken zo slecht. Alsof je gelikte controller zomaar 12 jaar terug in de tijd gaat en in een eerste generatie Android device wordt getransformeerd, brrr. Door techneuten voor techneuten en functioneel werkend misschien, maar UX design nooit van gehoord.
 
Ik heb eigenlijk maar één wens. Een alles in 1 MIDI keyboard + DAW controller van top kwaliteit.
Dus goed klavier (4-5 oktaven), transport controls, stuk of 10 rotaries, 9 gemotoriseerde faders, en nog een heel stel knoppen (geen drumpads) waar je gemakkelijk Cubase functies aan kunt toewijzen met MIDI remote integration (Cubase 12). Mét instelbare plaatjes/icoontjes zoals die Stream deck.
Behringer heeft een MIDI keyboard met gemotoriseerde faders maar dat ding lijkt me nog niet goed genoeg en krijgt wisselende reviews.
Heb nu alleen een Impulse 49 maar de kwaliteit van met name de faders laat te wensen over.
 
Ik denk dat ik er wel uit ben, het gedachte experiment met een digital console was ff leuk, en ga ik misschien ooit nog wel proberen, maar voor nu ga ik het eerst maar ff simpel houden, en ga ik toch maar de SSL combo proberen (maar eerst nog ff wat NAMM reports afwachten :D)
 
Ik denk dat ik er wel uit ben, het gedachte experiment met een digital console was ff leuk, en ga ik misschien ooit nog wel proberen, maar voor nu ga ik het eerst maar ff simpel houden, en ga ik toch maar de SSL combo proberen (maar eerst nog ff wat NAMM reports afwachten :D)

De SSL UF8 is wel zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen lijkt me, ook in termen van kwaliteit. De UC1 lijkt me ook erg mooi, zeker omdat de SSL plugins echt top zijn. Maar voor wat eigenlijk alleen een controller is vind ik het toch echt veel te prijzig. De SSL 360 app is ook wel mooi trouwens, en ook te gebruiken zonder hardware.

Heb je de Console controllers trouwens nog overwogen?
 
Het is vaak niet zo simpel als je met bestaande software werkt en geen groot belang hebt (ze gaan geen cent meer verdienen als DAW makers).
Anders was het al lang gemaakt.
Ze investeren liever in een 'lock in' als een abonnement systeem met extra's.
Daar verdienen ze goud geld mee.

Ik zou willen dat het anders was, maar ze heten niet allemaal Cockos helaas.
Wat hij zegt. Het is waarschijnlijk niet wat je wil horen maar in mijn ogen ligt je probleem bij je DAW en niet bij de controllers waarvan je iets verlangt wat inderdaad niet gaat gebeuren omdat er weinig extra geld mee gemaakt wordt. Zelf gebruik ik ook cockos en met alle actions die daar "available" zijn, laat ik elke controller doen wat ik wil. Door mijn tracks skippen is daar nog het makkelijkste van :D
 
Omgebouwde Yamaha 01x? Zou niet teveel moeten kosten en kan een hoop…

Ik gebruik m soms nog op de oude Logic 9 met Milan, dus okdskool en niet omgebouwd…

 
Back
Top